תורים ענקיים וצפיפות רבה נוצרו הבוקר (ראשון) בחלק מהתחנות המרכזיות ברחבי הארץ. נוסעים רבים המתינו זמן ממושך עד שזכו לעלות לאוטובוסים ושמירת הריחוק הנדרש בין נוסע לנוסע בהמתנה לעיתים לא נשמרה. על רקע המשך הפסקת תנועת רכבות הנוסעים, שאמורה להתחדש בהדרגה רק ממוצאי שבת והיעדר קווי אוטובוסים בימי שישי ומוצאי שבת, העומס הכבד הורגש הייטב בתחנות אוטובוסים.

גם הגבלת מספר הנוסעים בכל אוטובוס, על פי הנחיות משרד הבריאות, גרמה להארכת זמני ההמתנה והצפיפות בתחנות. זאת, למרות תגבור חלק מהקווים הבינעירוניים.

בין הנוסעים שנאלצו להצטופף היו חיילים רבים ונוסעים שרצו להגיע למקומות העבודה או לשוב לבתיהם לאחר סוף השבוע. בתחנה המרכזית בתל אביב היו משעות הבוקר "גלים" של נוסעים שרצו לעלות לאוטובוסים ולעיתים נאלצו להמתין זמן ממושך ברציפים. על צפיפות רבה גם דווח בתחנות המרכזיות בירושלים, עפולה וחיפה. לעיתים הצפיפות הזכירה את ימי טרום משבר הקורונה.

"לא מחזירים את הרכבות, אבל הצפיפות בתחנות האוטובוסים עלולה להפוך למדגרת קורונה", אמר תושב תל אביב שהיה בתחנה המרכזית בעיר. נוסעים נוספים סיפרו על זמני המתנה ממושכים, שגרמו להם לאחר למקומות העבודה.

"אם מדברים על החזרת המשק לעבודה, שיתגברו את התחבורה הציבורית ויחזירו את הרכבות", אמרה נוסעת בתחנה המרכזית בירושלים – "מדברים על עבודות תשתית וחשמול בקו המהיר לתל אביב, אבל בינתיים אין תחליף והתחבורה הציבורית לא מתפקדת", התריע נוסע שרצה להגיע לתל אביב ונאלץ להצטופף בתור הארוך בתחנה המרכזית בירושלים, במקום לעלות על הרכבת המושבתת, שהיתה אמורה להגיע לתל אביב בתוך כחצי שעה.

גם בתחנות אוטובוסים בתוך הערים נראו לעיתים עומסים. "כבר חצי שעה אני ממתין לאוטובוס", סיפר צעיר שהמתין בתחנה ברחוב הרצל במרכז רמת גן. צעירה נוספת אמרה: "מאלצים אותנו לשוב לנסוע ברכב. עכשיו עוד יש פחות פקקים, אבל מה יקרה כשכולם יחזרו לעבודה?"

דובר דן, איתן פיקסמן ציין כי תגבור האוטובוסים נעשה על פי הנחיית ובאישור משרד התחבורה. "אנחנו עושים את כל המאמצים כדי לשרת את הציבור בימים הקשים האלו ועושים הכל כדי למקסם את המשאב הקיים ולהעניק את השירות הכי טוב ככל שניתן בהתאם להנחיות של המדינה".

על פי ההנחיות, באוטובוס שיכול להכיל 50 נוסעים, מותר כיום לקחת 20 נוסעים בלבד. "המשמעות היא שעל כל אוטובוס ששירת בעבר נוסעים בימים כתיקונם, בהנחיות כיום יש צורך בשלושה אוטובוסים ובשלושה נהגים ולאף חברה אין את זה", הסביר פיקסמן – "אנחנו עושים את כל המאמצים. הנהגים שלנו עובדים קשה בתקופה בעייתית ומבצעים משימה קשה מעל ומעבר ואני פונה לציבור שאם נוצר מצב שנאלצים לא לעלות אותכם לאוטובוס, או לא עוצרים בתחנה, זה לא חלילה כי לא רוצים, אלא פשוט שאסור לנהגים לעלות יותר מ-20 נוסעים".

"אני מבקש מציבור הנוסעים, אל תוציאו בבקשה את התסכול על הנהגים היקרים שלנו, הקפידו על הנחיות הבריאות ותתאזרו בסבלנות, שימרו מרחק, גם בתחנות וגם בתוך האוטובוס, תטעינו את הרב קו מראש ותעזרו לנו לעזור לכם".

 המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "לוקחים בחשבון אפשרות של גל נוסף בקיץ"

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר הבוקר (ראשון) בראיון בגל"צ: "בסך הכל, אנחנו יכולים להיות מרוצים מהתוצאות כרגע. אני מאוד מקווה שלא נראה עליות נוספות. אני סומך על הציבור, אני חושב שאפשר לסמוך עליו שיבין מה שרוצים ממנו. צריך באמת להתכונן". בתוך כך, מאות חיילים תועדו היום מצטופפים בתחנת המרכזית בירושלים, תוך הפרת צו בריאות העם המורה על שמירת מרחק של שני מטרים זה מזה.

החובה לעטות מסכות תישאר איתנו עוד שנים?
"אני לא חושב שזה יהיה עניין של שנים, יכול להיות שהמסיכות יישארו איתנו כמה שבועות או חודשים". 

בהתייחס לחזרה המדורגת למוסדות החינוך, אמר: "יש נקודות בעייתיות יותר כמו משחקי הכדורגל, אבל גם שם קבענו כללים יחסית פשוטים. הסיכון של ילדים נמוך יותר משל מבוגרים, ולכן הורדת הצפיפות זה משהו שייתן מענה לחשש של הגננות וההורים. ככל שעולה הגיל כך עולה הסיכון להדבקה". 

לדבריו, "צריך בכל זאת להיערך לאפשרות שיגיע משהו בקיץ. אנחנו בונים מספר תרחישים, בהם שנישאר באותו מצב עד החורף, וגם לוקחים בחשבון אפשרות של גל נוסף בקיץ". 

בנט הודיע שזוהה נוגדן לטיפול בקורונה?
"זה תהליך שלוקח זמן רב. יש המון טיפולים שהתגלו כיעילים ברמת המעבדה כהגנה מפני הקורונה. זה לא משהו שיהיה בזמן הקרוב. אני לא בטוח שלקראת החורף, אולי אחר כך נוכל לראות מענה".