המשק חוזר אט אט לפעילות, אך המגזר הערבי עדיין עמוק במשבר: בוועדה הרווחה והעבודה נחשף היום (רביעי) כי 200 אלף מובטלים חדשים נוספו בחברה הערבית מאז פרוץ משבר הקורונה. יו"ר הוועדה, עאידה תומא-סלימאן, אמרה כי "הרשויות המקומיות הערביות יותר משבוע בשביתה, ואין כמעט התייחסות תקשורתית. יש להקים גוף ממשלתי מתאם ליציאה מהמשבר".

ח"כ תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) הדגישה כי הערבים מהווה 21% מאוכלוסיית ישראל, והתמודדותם עם המשבר הנוכחי – מושפעת ישירות ממצבם הקשה עם תחילתו. "האוכלוסייה שייכת ברובה לחמשת האשכולות הראשונים במדד הסוציו-אקונומי. הרשויות המקומיות הערביות כבר יותר משבוע בשביתה, בגלל המצב, ואין כמעט התייחסות תקשורתית. המדינה הייתה צריכה להקצות תקציב מיוחד להלוואות, דרך הבנקים, לעסקים בגלל המשבר – ולא עשתה כן, והשאירה את שוק ההלוואות לעסקים בידי הבנקים". היא הדגישה כי משרדי הממשלה טרם הכינו תכניות להוצאת המגזר מהמשבר, וממשיכים לנסות "שוב מאותו הדבר". לדבריה, "המשבר חשף את המשך מדיניות הממשלה של באפליה והקיפוח של המגזר". 

לפי נועם בוטוש, חוקר במרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיעור דורשי עבודה החדשים במגזר הערבי לאחר פרוץ המשבר עומד על 189 אלף, כ-18% מכלל דורשי העבודה. הזכאים מתוכם להבטחת הכנסה גבוהים מהממוצע הארצי. בענפי הבינוי והמסחר דווחה פגיעה בפדיון של 45% ו-70% בהתאמה. הבקשות להלוואות בערבות המדינה היו 13% מעסקים בישובים ערבים. שיעור המועסקים בכלל במגזר הוא נמוך, ובעיקר בענפים בהם השכר נמוך יותר.

עאידה תומא סלימאן (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

מסקר שערך הלמ"ס בקרב עסקים על השפעת משבר נגיף הקורונה, עלה כי 45%-67% מהעסקים בענפי בינוי ומסחר דיווחו על פגיעה של מעל 50% בפדיון העסק לחודש אפריל 2020. בנוסף, עלה כי עסקים קטנים נפגעו באופן קשה יותר מעסקים גדולים ממשבר נגיף הקורונה. כ-89% מעסקים בבעלות ערבים הם עסקים קטנים לעומת כ-83% במגזר היהודי. על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בחודשים מרץ-אפריל 2020, התקבלו כ-2,400 פניות מעסקים בקרב המגזר הערבי, פי שניים מכמות הפניות שהתקבלו בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

ח"כ אוסמה סעדי טען כי "כאשר האוצר ביקש תקציב מיוחד לטיפול במשבר, אישרנו סכומים של מילארדים, ועכשיו אנחנו מבקשים סכומים קטנים בהרבה – ועל זה הם מתווכחים?".

ח"כ סאמי אבו-שחאדה ציין את השיעור הגבוה של המועסקים במגזר בתיירות, מסעדנות ושירותים, אשר נפגעו קשות, "ועדיין אין אופק מתי יתחילו לצאת מהמשבר. לא מספיק הלוואות, על המדינה לסייע כדי להציל ענפים אלו".