בעקבות הירידה במספר חולי הקורונה המאובחנים החדשים בישראל החליטה הממשלה על סדרה של הקלות נוספות, שצפויות להיכנס לתוקף עד אמצע חודש יוני. החל מה־27 באפריל נכנסה לתוקפה תקנה שלפיה אדם שנמצא במקום שאינו מקום מגוריו בלי לחבוש מסכה ייקנס בסכום של 200 שקל - ללא התראה. 

עם זאת, במידה והשימוש במסכה גורם לקושי בנשימה, בפרט אם אתם חולים במחלות לב או במחלות ריאה, יש להפסיק להשתמש בה מחשש להחמרה במחלה, ולפנות לרופא המטפל. כמו כן, ישנם מספר מקרים בהם אין צורך לחבוש מסכה: 

  • כאשר מדובר בקטין שלא מלאו לו שש שנים.
  • כאשר מדובר באדם שמתקשה באופן משמעותי לחבוש מסכה או שלא יכול לעשות זאת בגלל מוגבלות נפשית, שכלית או גופנית.
  • כאשר נמצאים בכלי רכב, במבנה או בחדר במבנה ללא אדם נוסף או כאשר נמצאים במקומות האלה עם אנשים שגרים באותו המקום.
  • כאשר עוסקים בפעילות ספורט.
  • בזמן שנדרשים לדבר בשידור בכלי תקשורת - בתנאי שנמצאים, ככל הניתן, במרחק של שני מטרים לפחות מאנשים אחרים.
  • כאשר מדובר בשני אנשים שעובדים בקביעות ביחד באותו החדר - בתנאי שמפרידים ביניהם שני מטרים לפחות.

שימו לב: גם כאשר שאתם חובשים מסכה, שמרו על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם.

החל מה-4 במאי מותר לצאת מהבית לכל מרחק ולבקר בני משפחה מדרגה ראשונה - כולל סבים וסבתות. עוד נמסר כי החל מהתאריך הזה, מותר לבקר בשמורות טבע, באתרי מורשת ובגנים לאומיים. כמו כן, הותרו פעילות ופתיחה של עסקים בנוספים, לצד בריכות שחייה לספורטאים, ובריכות טיפוליות

  • מותר לבקר בני משפחה מדרגה ראשונה (כולל סבים וסבתות).
  • מותרת התקהלות של עד 20 איש במרחב הפתוח.
  • מותר לבקר בשמורות טבע, באתרי מורשת ובגנים לאומיים.
  • מותרת לינה בצימרים ובבתי מלון שאין בהם שטחים משותפים.
  • הותרו פעילויות ופתיחה של עסקים נוספים, ובהם: ספריות, כל סוגי הטיפולים שאינם רפואיים בגוף האדם ורפואה משלימה.
  • מותרת הפעלתן של בריכות שחייה לספורטאים תחרותיים ושל בריכות טיפוליות.

באילו מקרים מותר לצאת מהבית? מותר לצאת ממקום המגורים ללא מגבלת מרחק ולכל המקומות, פרט לאלה שאסורים לפי התקנות המעודכנות ביותר.  

מהן ההמלצות למפגשי משפחות ומפגשים חברתיים?

  • פגישות חברתיות בתוך בתים מומלץ לקיים בהשתתפות של שתי משפחות גרעיניות בלבד.
  • לאנשים בסיכון מומלץ להימנע ממפגשים חברתיים ככל הניתן.
  • מומלץ להימנע ממגע פיזי, כולל חיבוק ונשיקה.
  • מומלץ להימנע מאכילה בכלים משותפים.

קורונה בישראל: חזרה לשגרה בחנויות (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
קורונה בישראל: חזרה לשגרה בחנויות (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ב-7 במאי נפתחו מקומות נוספים וחודשו הספורט התחרותי והספורט הימי ליחידים:

  • נפתחו השווקים והקניונים, תחת הגבלות רבות וללא אכילה במקום.
  • נפתחו חדרי הכושר, סטודיו לפילאטיס וסטודיו למחול.
  • נפתחו גני חיות, ספארי ופינות חי.
  • נפתחו הספריות.
  • חודש הספורט התחרותי והספורט הימי ליחידים.

ב-10 במאי חזרו לפעילות גני הילדים והחל מאותו היום מותרות התקהלויות של עד 50 איש במרחב הפתוח, כולל בטקסים דתיים.

החל מה-11 במאי, מותר לשהות בפארקים ובגנים ציבוריים ולהשתמש במתקני הכושר הנמצאים במקומות האלה. חשוב להדגיש כי בעת השהייה במקומות הללו, ובמתקנים הנמצאים בהם, יש לשמור ריחוק פיזי ומניעת התקהלות. כמו כן, אסור להשתמש במתקני שעשועים הנמצאים בגן ציבורי או בשטח ציבורי אחר.

החל מה-17 במאי, חזרה מלאה ללימודים בבתי הספר והגנים ברחבי הארץ, למעט יישובים עם אחוזי תחלואה גבוהים. בנוסף, נפתחו המוזיאונים ברחבי הארץ והותרו פעילויות ספורט ללא מגע, עד 20 איש.

החל מה-18 במאי, ארגוני מעונות היום פתחו את המעונות המפוקחים והמסובסדים לגילאי 0-3 באופן מלא.

החל מה-20 במאי, נפתחו חופי הרחצה ברחבי הארץ ועונת הרחצה. כמו כן נפתחו בתי הכנסת על פי המתווה הבא: עד 50 משתתפים בחלל, שמירה על מרחק של 2 מטר בין המתפללים, מינוי "נאמן קורונה", עטיית מסיכות פנים והקפדה על כללי ההיגיינה.

החל מה-27 במאי, נפתחו בתי הקפה, המסעדות, הברים והמועדונים לישיבת לקוחות. על פי המתווה המוסכם בין מנכ"ל איגוד המסעדות ובתי הקפה שי ברמן וחבר הנהלת האיגוד השף חיים כהן – למשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, הפתיחה תהיה עם הגבלות ושמירה על הנחיות ריחוק והגיינה.

החל מ־31 במאי יותרו התקהלויות של עד מאה איש, פעילויות של תנועות הנוער והמוסדות העל תיכוניים, ותתחדש פעילות ליגת העל בכדורגל - ללא קהל. זהו התאריך בו צפויות להיפתח המסעדות ברחבי הארץ, אך תיתכן דחייה במועד.

  • יותרו התקהלויות של עד 100 איש.
  • יותרו חוגים לילדים, חינוך בלתי פורמלי ופעילויות של תנועות הנוער.
  • תותר שהות בשטחים ציבוריים ובהם גני שעשועים.
  • ייפתחו בריכות השחייה.
  • תחודש ליגת העל בכדורגל - ללא קהל.

החל מ־14 ביוני צפויה להתחדש באופן חלקי התעופה האזרחית וייפתחו בתי הקולנוע, אולמות האירועים והתיאטראות. כמו כן, תיבחן האפשרות להתיר התקהלויות ללא הגבלה. 

חזרה לגני הילדים בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חזרה לגני הילדים בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

הנחיות מעודכנות: מה מותר ומה אסור?

ב־4 במאי נכנסו, כאמור, לתוקף תקנות חדשות במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה והן בתוקף עד 18 במאי. 

50 בני אדם יכולים להגיע לחתונה, בתנאי שזו מתקיימת במקום פתוח ושומרים על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם. לברית מילה יכולים להגיע עד 19 בני אדם, כל עוד ישנו מרחק של שני מטרים בין האנשים (ככל הניתן). תפילה מותרת בהשתתפות של עד 50 אנשים בשטח פתוח ובתנאי שתהיה הקפדה על שמירת מרחק.

השתתפות בהלוויות מותרת ל־50 איש לכל היותר, במקום פתוח בלבד, ובתנאי שישנה הקפדה על שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, ככל הניתן. אסור לקיים אזכרות. נשים יכולות לצאת לטבול במקווה בתנאי שתיאמו מראש את מועד הגעתן, והמקווה פועל בכפוף לכל דין. גברים יכולים לצאת לטבול במקווה בתנאי שבכל זמן נתון לא יהיו במתחם המקווה יותר משלושה אנשים, והמקווה פועל בכפוף לכל דין.

שני בני אדם יכולים לנסוע ביחד באותו הרכב הפרטי, אלא אם מדובר באלו החיים באותו מקום - אז מותר יותר משני אנשים. אם מדובר בנסיעה לצורך חיוני (הסעת אדם לצורך רפואי, הסעת קטין בין הורים גרושים, הסעת קטין שהאחראי לו נדרש לצורך חיוני או נסיעה לטיפול במסגרת רווחה) מותר שיהיו יותר משני נוסעים ברכב, אך מומלץ שלא יהיו בו יותר משלושה נוסעים. בכל מקרה, בנסיעה שבה לא כל הנוסעים גרים באותו מקום, על כולם לחבוש מסיכת פה אף, לפתוח את חלונות הרכב ולשבת רחוק אחד מהשני ככל הניתן.

עד שני אנשים יכולים לשהות במעלית באותו הזמן. אם מדובר בבניין שבו יותר מחמש קומות, במקום ציבורי או במקום עבוד, תתאפשר שהייה של עד חצי מהתפוסה המרבית המותרת במעלית (אלא אם מדובר באנשים שגרים באותו המקום).

מותר להפעיל את כל החנויות ברחוב, בכפוף לעמידה בתנאים הנוגעים להיגיינה, למספר הלקוחות המותרים בחנות ולשמירת מרחק של שני מטר בין אדם לאדם. בין היתר צריך לתשאל את הלקוחות בנוגע לסימני מחלה ולמדוד חום לנכנסים לחנות, ככל הניתן; העובדים צריכים לעטות כפפות ומסכות כל הזמן; יש להציב בדלפק מחיצה למניעת העברה של רסס בין המוכר ללקוח; יש להציב שילוט בולט ובו מידע על מספר הלקוחות שמותר להכניס למקום.

מותר לקיים אירועים בשטח פתוח של כל בית עסק המקיים אירועים, בכפוף למגבלות. המגבלה עומדת כיום על עד 50 אנשים בשטח פתוח. על מפעיל בית העסק לעמוד בכל הכללים החלים על הפעלת מקום ציבורי ובכלל זה שמירה על ריחוק פיזי בין המשתתפים, עטיית מסיכות, ושמירה על כללי היגיינה. בכל מקרה לא ישהו במקום כמות אנשים ביחס העולה על אדם לכל 15 מ"ר.

קורונה בישראל - חנויות נפתחות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - חנויות נפתחות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, הקניונים והשווקים חזרו לפעול החל מה-7 במאי. בנוסף לכללי ההגיינה והמרחק, במקומות הללו יש לדאוג שמספר האנשים בקניון או בשוק ביחס של אדם לכל 20 מטר מרובע לכל היותר. האחריות בקניון היא של בעל הקניון, ובשוק - של הרשות המקומית. כמו כן, אסורה ישיבה לאכילה בשטח הקניון או בשוק.

מכוני כושר וסטודיו לפעילות ספורט או מחול חזרו לפעילות ב־10 במאי. כמות האנשים המותרת: יחס של אדם לכל 10 מ"ר בחדרי כושר, יחס של אדם לכל 7 מ"ר בסטודיו. גם במקומות אלה יש כמובן להקפיד על שאר הכללים של משרד הבריאות.

התו הסגול: מתווה אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה במשק הישראלי

כמו כן, מותר להפעיל את כל העסקים שמעניקים טיפול לא רפואי בגוף האדם - בהם מספרה, מכוני יופי, עיסויים ורפואה אלטרנטיבית. עם זאת, גם העסקים האלה צריכים להקפיד על כללי ההיגיינה, המרחק והבטיחות לפי כללי התו הסגול. בין היתר צריך לתשאל את הנכנסים בנוגע לסימני מחלה ולמדוד חום.

במהלך הטיפול בלקוח: העובד יעטה כפפות, אותן הוא יחליף בין לקוח ללקוח, יחבוש מסכה ומגן פנים המכסה את העיניים; יש לחטא את הכלים, את הציוד ואת הכיסא (או את מיטת הטיפול) שהיו בשימוש, וכן יש לשלוח לכביסה מגבות וחלוקים לאחר כל לקוח. כל לקוח יקבל מגבות וחלוקים נקיים שכובסו. יש להציב שילוט בולט ובו מידע על מספר הלקוחות שמותר להכניס למקום.

עוד הוחלט כי מותר לטפל באדם באמצעות אבחון, הערכה, ייעוץ, שיקום או ניהול שיחות במפגשים פנים אל פנים - ללא מגע עם המטופל. כאמור, מדובר בין היתר, בטיפולים שנותנים פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. המטפלים יכולים לתת טיפול לאדם אחד או לכמה אנשים הגרים באותו המקום. בזמן הטיפול יש לשמור על מרחק של שלושה מטרים מטרים זה מזה, אך אין צורך לחבוש מסכות.

אילו עסקים ומקומות עדיין אסורים לפעילות?
דיסקוטק, בר, פאב, אולם אירועים, בריכת שחייה (מותר להפעיל בריכות שחייה לספורטאים תחרותיים ובריכות טיפוליות), פארק מים, בית מרחץ, בית קולנוע, תיאטרון, מוזיאון וכל מוסד תרבות אחר, פארק שעשועים, לונה פארק, גני שעשועים ומתקני שעשועים, מקום לעריכת מופעים וירידים, כלי שיט ציבורי, רכבל, חוף ים (מותר מעבר בחוף לצורך פעילות ספורט ימי) ומקום שיש בו אטרקציה תיירותית.

מוסדות החינוך חוזרים לפעילות

ב־3 במאי 2020 החלה חזרה הדרגתית ללימודים במוסדות החינוך. השכבות שחזרו לפעילות:

  • תלמידי כיתות א' עד ג', י"א ו־י"ב בחינוך הכללי.
  • שכבות הגיל המקבילות לכיתות ז' עד י״א בחינוך החרדי.
  • תלמידי החינוך המיוחד במתכונת מלאה.
  • הגנים חזרו לפעילות ב־10 במאי.

יתר השכבות צפויות לחזור במתכונת חלקית גם הן החל מה-17 במאי. 

קורונה בישראל: ניקיון בבית ספר בראשון לציון לקראת החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: ניקיון בבית ספר בראשון לציון לקראת החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)

אילו שירותי תחבורה ציבורית פועלים ובאיזו מתכונת?
אוטובוסים:

  • מידע מעודכן על פעילות קווי האוטובוס ניתן למצוא כאן או בטלפון 8787*.
  • החל מ־14 במאי קווי האוטובוס חוזרים לפעול גם בסוף השבוע.
  • מספר הנוסעים באוטובוס הוגבל ל־20 אנשים.
  • יש לחבוש מסכה בכל נסיעה ולהימנע מנסיעה במידה ואתם חשים ברע.
  • שורת המושבים הראשונה בכל אוטובוס תישאר ריקה.
  • בקווים בינעירוניים לא תתאפשר הסעת נוסעים בעמידה כדי למנוע צפיפות.
  • בקווים עירוניים מתבקשים הנוסעים לעמוד מהשורה השנייה כדי להימנע ממגע קרוב עם הנהג.
  • הנהגים הונחו לפתוח את החלונות ככל הניתן כדי לאוורר את האוטובוסים.
  • נהג שלא חש בטוב חייב לדווח על כך ולהיבדק בטרם ישוב לנהוג.

בניגוד לאוטובוסים, קווי הרכבת עדיין לא חזרו לפעול. דיונים רבים מתקיימים וככל הנראה יתקיימו עד שההחלטה תתקבל באופן סופי.

מוניות: במונית יוכל לנסוע נוסע אחד בלבד או נוסע עם מלווה - אם מדובר בנסיעה לאחד מהצרכים הבאים: צורך רפואי, הסעת קטין בין הורים גרושים, הסעת קטין שהאחראי עליו נדרש לצורך חיוני, נסיעה לטיפול במסגרת רווחה או לנסיעה של עובדים חיוניים. הנוסעים צריכים לשבת במושב האחורי, והחלונות צריכים להיות פתוחים.

צפוי להחליט על גורל הרכבות. מנכ
צפוי להחליט על גורל הרכבות. מנכ

עם זאת, אם תהיה עלייה בשיעור התחלואה בארץ, עלולה להיות נסיגה לאחור בהקלות. על הנסיגה יוחלט במידה ויאובחנו מאה חולים חדשים ביום - שאינם ממוקדי ההתפרצות: חו"ל, בתי אבות ויישובים "אדומים". במידה ותתרחש הכפלה של מספר החולים בתוך עשרה ימים או שיהיו למעלה מ-250 חולים במצב קשה.