שעה שהמשק בישראל נפתח שלב אחר שלב, גם בעולם התעופה והתיירות נערכים לקראת החזרה לשגרה והשבת הפעילות הסדירה. דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר, התראיין היום (חמישי) אצל גדעון אקו ב-103FM, והתייחס לצעדים המונעים שינקטו בשדה בשגרת היום יום. "נוסעים יבדקו בשדה התעופה או במרפאה, צריך לדבר על תהליכים", אמר לפלר. 

מה קורה בנתב"ג?
"היום הוא יום משמח, כי אנחנו מתחילים תהליך חדש, אבל לצערי, המספרים לא מראים שיש לנו על מה לשמוח. תאריך היעד לחזרה לשגרה הוא תחילת יוני, אבל אני לא רוצה לדבר על תאריך, אלא על תהליכים. האיחוד האירופי פותח את שעריו מבחינת טיסות פנים ארציות. נכון לעכשיו, אנחנו לא יכולים להצטרף לזה מסיבות שאנחנו לא חתומים על הסכם, ולצערי כי הפוליטיקה גבוהה ממני וממך. יש משהו שמתרחש כל הזמן מאחורי הקלעים שנקרא מדינת ישראל, צריך להישאר אופטימיים".

תוקם בנמל התעופה בן גוריון מרפאת מטיילים, בקופות החולים יערכו בדיקה שניתן יהיה להכיר בה באופן עולמי. נכון לעכשיו, גם איגוד שדות התעופה באירופה, גם מי שאחראי על החוקים העולמיים שיושב באו"ם, אף אחד לא קבע רגולציה של כמה אנשים צריכים לשבת במטוס. אני חושב שאף אחד לא יגע ברגולציה הזאת, לא ידברו על מספר האנשים שישבו במטוס אלא על תהליכים. ידברו על זה שתיבדק בשדה התעופה או במרפאה".

כמה מהירה הבדיקה בשדה התעופה?
"יש את הבדיקות הסרולוגיות שאורכות 15 דקות. מעבדה סרולוגית נבנית כעת בתל השומר, יש ערכות אחרות שעושים בהם שימוש בארה"ב, באוסטרליה ובסין, שמאפשרות לקבל תשובה אם חלית ואם אתה עומד לפתח תסמינים כ-15-20 דקות אחרי הבדיקה עצמה. אתמול נחשפנו לפיתוח ישראלי של בדיקת נשיפה שהתוצאות אליה מגיעות תוך דקה, אבל זה לא יהיה מוכן עוד 3 חודשים, אני מדבר על מחר מה יקרה מחר בבוקר".

הבדיקה תתבצע בנתב"ג או שהנוסעים יצטרכו להיערך מראש?
"אני מאמין שהישראלים יעשו את הבדיקה הזאת, גם בשביל השקט הנפשי שלהם. על בסיס זה, נבנה ויזה או סוג של מסמך רפואי, כמו דרכון רפואי, שיהיה מוכר במדינות שונות בעולם. תראה מה קרה בווינה, שהייתה הראשונה לפתוח מעבדה בחניית הרכבים בשדה התעופה, שם אמנם לקח יותר זמן, אבל היום אנחנו מדברים על בדיקות יותר מהירות.

מבחינת השאלה מי יטוס, אני חושב שמדינת ישראל תהיה הראשונה להוביל את פתיחת השמיים עם תיירות דת, של נוצרים ויהודים שיגיעו הנה להגיד תודה שנשארו בחיים, ממניעים דתיים, וגם אנשי העסקים שנמצאים פה. מבחינת יציאה מהארץ, יש פה גם אנשי עסקים שירצו לצאת לבקר את המשפחות שלהם, וגם הסטודנטים שלומדים ברומניה, הונגריה, רומא, שצריכים לשוב ללימודים. מה שחשוב זה איך תיכנס למדינת ישראל, וזו הסוגיה הגדולה שנמצאת על שולחן הדיונים כרגע". 

במשרד הבריאות והמל"ל עוסקים כעת בסוגיה הזו, מדברים על זה שכשתחזור ארצה, תונחה להיכנס לבידוד ל-48 שעות, ואז תישלח לעשות בדיקה אחת וישחררו אותך, אלא אם יחליטו שהבידוד יימשך 14 יום. הדבר החשוב הוא שבסוף החודש נוכל להכניס למדינת ישראל בעלי דרכונים זרים".