השף עומר מילר פתח ביום שבת את מסעדת ההמבורגרים שבבעלותו, "סוסו אנד סאנס", שברחוב דיזנגוף בתל אביב. במסגרת הפתיחה המחודשת, הציב גם שולחנות וכיסאות ללקוחות, חרף איסור משרד הבריאות, שעדיין עומד בעינו. מילר עשה זאת כאקט מחאה, בו ביקש להשמיע קולו ביחס למה שהוא מכנה אפליה בשל אי מתן אפשרות לתת ללקוחות לשבת במסעדות ובבתי הקפה, בעוד אנשים נמצאים בהמוניהם בחופי הים ובמקומות ציבוריים. רז אבידן, מקבוצת האחים אבידן שבבעלותם מסעדות וברים, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על השפעת משבר הקורונה על העסקים שבבעלותו וסיפר על כוונתו לפתוח אותם ביום שלישי הקרוב.

מגל: אתה פותח את הבר?
"דיברתם קודם על אלימות ולחץ של אנשים, אני חושב שכל עניין התרבות והבילוי יפחית את כל הלחץ הזה ויעודד אנשים לצאת החוצה וזה יעזור. חיים של בעל עסק בתחום המסעדנות והברים, אנחנו כבר חודשיים סגורים, לא מכניסים שקל. יש לנו שלושה ברים, יש לנו שמונה עסקים בתחום. בדיזנגוף יש לנו שלושה עסקים –ה'קונסיירז' זה הבר שייפתח ביום שלישי. אנחנו חודשיים סגורים, לא מכניסים שקל, החובות רק מצטברים ומצטברים. אכניס אתכם לחיים של עצמאי שמקבל את הטלפונים מבעל הנכס – 'הלו, מה עם השכירות שלי? אני מתפרנס מזה'. מהספקים שאומרים – 'מה עם הצ'קים שלנו? אני לא מספק לך סחורה ביום שהממשלה תחזיר אותך', מהבנקים שיורדות המשכורות של מרץ שהיה חצי חודש ויש חריגה קטנה כי אין הכנסות אומרים לך – 'איך אתה סוגר את החריגה?', זה על קצה המזלג".

מגל: אבל הייתם בחל"ת, לא?
"ב-15 במרץ, אבל הייתה עבודה חצי חודש. ב-10 באפריל יורדות המשכורות והבנק אומר שיש חריגה כי לא הכנסת למעשה כמעט חודש שלם מאז. מילה קטנה על המענקים שאנחנו מקבלים, לא קיבלנו שקל. הבנקים אומרים לך, המדינה נותנת לנו ערבות, אתה לא מקבל שום הלוואה מהבנק. הוא אומר 'אני לא יכול לתת לך כי אין לך תנועה תזרימית עסקית'. ברור שאין לי - כי העסק סגור! לא מקבל מענק על הפיצויים, אתם לא מבינים שהם עשו פה תרגיל, אני נותן לך מענק פיצוי על ההוצאות הקבועות שלך ומכניסים כל מיני סעיפים שלא תוכל לקבל בכלל את המענק ואת ה טובי רואי החשבון אמרו. אין לי מה לקבל".

אבידן המשיך: "השיא הגיע בזה שאנחנו מכבדים את ההנחיות והעסקים סגורים ואנחנו 'יסמנים' והכול בסדר, אבל לא יכול להיות שאחרי חודשיים שאנחנו סגורים והעסק שלנו קורס מול העיניים, אנחנו רואים את מה שקורה ברחובות. אני מסתכל ברחוב, כיכר דיזנגוף מפוצצת באנשים ערב-ערב, עם אלכוהול, בירות, יין, אחד על השני, כתף לכתף, אין מקום לעמוד לא לשבת".

מגל: מקומות פתוחים. כספית: עומר מילר פתח?
"עומר מילר פתח את ה'סוסו' ואנחנו בעלי הברים גם בעקבות השיחה של מילר ובעקבות כך שאנחנו רואים שאנשים צמאים, תרתי משמע, יושבים בכיכר דיזנגוף ברחוב שלנו, רחוב שמזוהה יותר מכל כרחוב של ברים, בילויים, אלכוהול, אז התאגדנו כל בעלי הברים פה שהם אנשים אכפתיים שיצרו פה רצועת ברים שלמה ברחוב".

מגל: מתי אמורים להיפתח?
"לפני שבועות, בהתחלה הפרידו אותם מהמסעדות".

כספית: סנטימטר מחוף מבטחים. ינון – לפי ההנחיות?
"אמור לצאת ביום יומיים הקרובים תו סגול, על איך אתה אמור לפתוח ברים ומסעדות, אבל כרגע מדברים על לפני שבועות ודיברו על כך שאקבל את המענק באותו יום".

מגל: מתי אתם פותחים?
"אנחנו מתכוונים לפתוח, כל בעלי הברים פה התארגנו, ביום שלישי הקרוב בשעה 19:00. אתם מוזמנים להגיע לדרינק".

מגל: האם אנחנו משתפים פעולה עם הדבר הזה או לא? כספית: פורעי חוק אבל גם צודקים כי אתה רואה את הים.
"יש מחיר כבד, יש פה אנשים שהולכים לסגור את העסקים שלהם. אנחנו נפתח במתכונת מצומצמת של הושבה בחוץ, היגיינה ומרחק ולא נעבור על החוק. אנחנו נצמד כמה שיותר לתו הסגול שעתיד לצאת ביום-יומיים הקרובים. על מי שבא יש לי הרבה יותר אחריות בריאותית מאשר בחוץ או בכיכר".

מגל: מה לגבי משלוחים?
"מותר לי אבל ברים לא מזוהים עם הפינה הזאת, עם המומחיות הזאת. אנשים באים לבלות אצלנו בעסק בשביל החוויה, ההגשה של הכלים, האוכל, השירות, המוזיקה, האווירה".

מגל: שוודיה בקריסה כי לא שמרו על הנחיות.
"הבנתי שמקומות באירופה כבר פתחו, הברים מלאים ואנשים שם צמאים לאלכוהול והכל עובד חלק ובסדר. אני קורא מכאן לקהל לחזור אלינו, לבלות בבטחה אצלנו. אנחנו עושים את זה שנים מול משרד הבריאות".

"או מתווה או שנצא מכאן על אלונקות"

בעלי האולמות וגני האירועים פתחו היום בשביתת מחאה מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים ואל המקום החלו להגיע חברי כנסת, שרים ועוברי אורח שבאו לתמוך ולחזק את המוחים. אל המקום הגיעו החל משעות הבוקר מיקי זוהר, עודד פורר, שרן השכל, יאיר לפיד וקרן ברק, כשלאורך היום צפויים להגיע רבים נוספים.

מחאת בעלי האולמות (צילום: פוני מסיקה)
מחאת בעלי האולמות (צילום: פוני מסיקה)

חברי האיגוד דורשים מממשלת ישראל לאשר באופן מיידי את המתווה שיאפשר את חזרתם לעבודה כך ש-25 אלף זוגות הנמצאים בהמתנה לחתונה יוכלו להתחיל ולהזמין אורחים, זאת לצד סיוע מידי אשר יאפשר את המשך פעילותם של האולמות וגני האירועים וימנע את קריסתם.