בעקבות התפרצות הקורונה ב"גימנסיה העברית" בירושלים ובבתי ספר נוספים בארץ, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה הערב (שבת), במהלכה אמר כי יש עלייה תלולה בתחלואה בנגיף הקורונה, וניכרת "התרופפות כללית במשמעת". רה"מ הזהיר כי "אם הציבור לא ישמור על הכללים, לא תהיה ברירה אלא לחזור להגבלות על המשק", והדגיש כי "הימים הבאים יהיו ימי מבחן".

"הראיתי לכם את השקף הזה שמציג ירידה בתחלואה", אמר רה"מ בפתח דבריו. "הערב אני מראה שקף שמראה עלייה. זה בפירוש שינוי כיוון. זה מוקדם מדי לומר אם זה שינוי מגמה כללית, אבל לא מוקדם מדי לומר שיש התרופפות כללית במשמעת. אני מודה, זה עובר על כולנו, גם עליי. צפיתי בטלוויזיה, ראיתי ישראלים שמחים. שמחתי איתם, רוקדים יחד. שמעתי אותם צוהלים ואומרים שהקורונה מאחורינו. זה לא נכון. יש לנו הצלחות. המגיפה בפירוש לא מאחורינו. היא משתוללת בעולם, וגם בישראל. בינינו ובתוכנו. כיבינו את הלהבות הגדולות ונשארו גחלים לוחשות. כל רוח קלה מבעירה אש".

"כל עוד לא נמצא חיסון לנגיף, הוא יחזור ויתפשט אם לא נקפיד על כללי הבטיחות", אמר רה"מ. "כשאני אומר כולנו אני מתכוון לחבריי השרים וחברי הכנסת וגם לאזרחי ישראל. הכללים הם פשוטים. לשמור מרחק של שני מטר, לעטות מסיכה ולשמור על היגיינה. אם לא נעשה זאת זו תהיה חזרה לימי ההגבלות על המשק. נהדק את המשמעת שהתרופפה, נעודד פעילות של עסקים שמכבדים".

נתניהו ציין, כי "צריך לזכור שהנגיף קטלני מאוד. מספר הנדבקים בעולם חצה את השישה מיליון. אתמול היה שיא במספר הנדבקים ביום אחד. הוא לא מושפע ממזג האוויר. הוא מכה במדינות חמות כמו ברזיל, פרו, איראן. הוא מכה גם במדינות קרות כמו שוודיה".

"לשמחתנו, בישראל זה לא קרה, אבל אנחנו כואבים את מותם של 284 קורבנות הקורונה. אנחנו משתתפים בכאבם של משפחותיהם. בישראל לא הגענו למספרים גבוהים כי נקטנו צעדים בזמן. עם הורדת קצב ההידבקות הגענו לקצב של בודדים ביום, החלטנו לפתוח את המשק. כשהודענו על הסרת ההגבלות, ידענו שהפתיחה הזו תהיה ניסיונית ותושפע מהמחלה. כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, ומכווצים שהיא עולה", אמר נתניהו.

"קבענו את הימים הקרובים כימי מבחן, האם יש כאן שינוי מגמה", אמר רה"מ והוסיף: "כרגע החלטנו לא לסגור את כלל בתי הספר, כי הנתונים לא מחייבים זאת. אנו נעדכן את התו הסגול ונתאים אותו למציאות. אנחנו כל הזמן בודקים ומתקנים. הנחיתי את השר לביטחון פנים לאכוף באופן יעיל. אישרתי הפעלתם של פקחים עירוניים. שר החינוך יפרט על הצעדים לשמור על הנהלים בבתי הספר. להקפיד על העיקר, לא להתבלבל: לשמור מרחק, ללבוש מסכות ולשמור על היגיינה. עד שלא ימצא החיסון, לצידנו פעורה תהום. בימים האחרונים, עם הזלזול בכללים, אנחנו מתקרבים אליה. הקורונה משתוללת בעולם, אם לא נשמור על הכללים היא תחזור ותכה בנו. צריך להדק את המשמעת כדי לפתוח את הכלכלה".

תמריצים למעסיקים

שר האוצר ישראל כ"ץ נשא דברים לאחר מכן, ואמר כי "אנחנו רוצים לפתוח את המשק ולא לסגור, אנחנו צריכים להקפיד על הכללים.
אנחנו נמצאים בעיצומו של מהלך קריטי תוך כדי מתן תמריצים למובטלים. התוכנית אומרת דבר ראשון שכל מעסיק קטן וגדול שייקח עובד חזרה לעבודה, יקבל תמריץ של 7,500 שקלים החל מה-1 ביוני. ככל שמעסיק יחזיר יותר עובדים, הוא יקבל מענק יותר גדול".

שר האוצר ישראל כ״ץ בהצהרה בצאת חג השבועות (צילום: צילום מסך)
שר האוצר ישראל כ״ץ בהצהרה בצאת חג השבועות (צילום: צילום מסך)

התלמידים יעברו תדרוך

בהמשך נשא דברים שר החינוך יואב גלנט, והתייחס לצעדים שיינקטו במערכת החינוך: "אנחנו נחדד את הכללים, שמירת המרחק, ההיגיינה והמסיכות הם נר לרגלנו. הנחתי את המנהלים והמורים שבתחילת השבוע יבוצע תדרוך במסגרת אחד השיעורים בנושא הספציפי הזה על מנת להעצים את המסר. המנהלים בכל בתי הספר, ימנו ממוני קורונה, ידאגו לכך שיהיה פיקוח. אנחנו נכין צוות משימה בכל אחד מהמחוזות, וכאשר יתגלה חלילה מקרה קורונה, נגיע למקום. מקווה שנצליח לעצור דברים באיבם".

שר החינוך יואב גלנט בהצהרה בצאת חג השבועות (צילום: צילום מסך)
שר החינוך יואב גלנט בהצהרה בצאת חג השבועות (צילום: צילום מסך)

יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ לא נכח במסיבת העיתונאים אך כתב לאחר מתן ההצהרות בחשבון הפייסבוק שלו: "הסברה, חינוך, אכיפה וקומנדו קורונה. לאורך החג והשבת קיימנו בממשלה ובמשרד הביטחון הערכות מצב ודיונים על רקע העלייה במספר הנדבקים בקורונה. אנחנו נכנסים לתקופה ממושכת של 'שגרת קורונה' וכולנו מחויבים להמשיך ולהישמע להוראות כדי לאפשר למשק לצאת מהמשבר ולכולנו להמשיך לחיות בצורה בטוחה".

עוד כתב גנץ, כי "קיבלנו כמה החלטות שחשוב שתכירו: קומנדו קורונה - אנחנו נפעל בצורה מתואמת ומתוזמנת בכל מקום שבו יש חשד להתפרצות- בדיקות, סגירה, מעקב אחרי שרשרת ההדבקה ובידוד. חינוך והסברה - נתגבר את מערך ההסברה לציבור ונשתמש בין השאר במערכת החינוך כמקום שבו מועברים מסרים והנחיות. אכיפה - בימים הקרובים נגביר את האכיפה. כדי שמקומות הבילוי, המסחר ומקומות העבודה יישארו פתוחים- חייבים להישמע להנחיות. במקביל, אנחנו נערכים במשרד הביטחון לאופציה של הגדלת מלוניות הקורונה לאשפוז נשאים, ולסיוע בהגדלת מספר הבדיקות. אני מבקש מכולם לנהוג באחריות אישית ולאומית, להישמע להנחיות ולעשות כל מה שצריך כדי למנוע את התפשטות הנגיף".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן כתב הערב בתגובה להצהרות ולדיונים שהתקיימו, כי "אי אפשר שלא לתהות האם הדיונים בסוף השבוע על גל שני של קורונה, לא באים כדי להסוות את הקטסטרופה הכלכלית ואת העובדה שמחר תובא להצבעה בישיבת הממשלה ההחלטה להקמת משרדי ממשלה הזויים, בראש ובראשונה משרד רה"מ החליפי, שהוא לא פחות ולא יותר מאשר סידור עבודה ליועצי הקמפיין של כחול לבן. הממשלה ממשיכה לקחת כסף מהמובטלים בשביל להעביר לבטלנים".