לאחר שאומתו 44 חולי קורונה נוספים במערכת החינוך, התראיין היום (ראשון) מנכ"ל קופת חולים 'מכבי' רן סער לתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והסביר האם אנו בעיצומו של גל שני, והתייחס לדו"ח קופת החולים לפיו המשק יישאר פתוח במהלך החורף גם במקרה של תחלואה כפולה בקורונה ושפעת.

בפתח דבריו התייחס להתפרצות בגימנסיה בירושלים ואמר: "אני לא רוצה להכריז שיש גל שני. במקום לדבר על גל שני אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם הקורונה, כלכלית וחברתית. אני באופן אישי מאוד שמח שהמשק חזר לתפקוד נורמלי. חשוב שנתרגל לקורונה לפחות עד שיימצא חיסון או תרופה. קודם כל יש לנו את ההתפרצויות הקטנות הנוכחיות – הציבור חייב להבין שאנו חייבים להתנהג בהתאם ולשמור על ההנחיות, כולל כל אותם גורמים עסקיים – מה שראינו בסוף השבוע בתל אביב לא יכול להימשך".

הציבור כנראה לא מבין את זה כי אין אכיפה.
"הציבור חייב להבין שאם אנחנו רוצים לחיות באיזושהי שפיות תחת הקורונה ושלכולנו תהיה פרנסה, אז אנחנו צריכים להתנהג כמו שצריך. לקראת החורף צריך להבין שזה יהיה משבר מסוג אחר. בשיא החורף יש בשבוע אחד 200 אלף חולים בשפעת ומחלות חורף, בשיא הקורונה היו 3,000. תארי לך שתהיה פה הסתערות של 200 אלף אנשים שכולם פוחדים מהקורונה, ולכן זה סוג של משבר אחר שנורא חשוב שגם הקברניטים במדינה יבינו את זה. עיקר העומס יהיה על הקופות".

ההתנגשות בין האוכלוסייה בסיכון לבין הציבור הא-סימפטומטי עלולה להוביל לפיצוץ. מה אתם עושים?
"נכון, לכן צריך להתארגן. זה אומר להכין תוכנית מאוד מסודרת שרובה תהיה באחריות קופות החולים בעזרת המדינה. זה אומר שאנחנו צריכים להיות ערוכים לבצע עשרות אלפי בדיקות קורונה ביום, ולא כמו המצב הנוכחי שאנו ערוכים ל-15 אלף. אני לא אפרט עכשיו איך אבל צריך להגיע לזה, הרי הקופות יודעות לעשות את הבדיקות".

הבדיקות של המטושים או הסרולוגיות?
"של המטושים. הבדיקות הסרולוגיות לא רלוונטיות. כשיש מחלה הדרך היחידה לבדוק היא בעזרת המטושים. אנחנו צריכים עשרות אלפי בדיקות כדי להבין למי יש קורונה ולמי סתם שפעת".

רן סער, מנכ''ל מכבי שירותי בריאות (צילום: מכבי שירותי בריאות)
רן סער, מנכ''ל מכבי שירותי בריאות (צילום: מכבי שירותי בריאות)

איך עושים שהקהל לא ייפגש?
"נצטרך להכפיל את מספר החיסונים לשפעת. יכול להיות שנעשה את כל החיסונים לשפעת מחוץ לסניפים  למשל בדרייב אין. נצטרך להיערך לכך שהחולים היותר קשישים וקשים יגיעו בשעות מיוחדות כדי שלא יפגשו עם כל אותם צעירים. המסר המאוד חשוב, בעיקר לשר הבריאות החדש, לראש הממשלה ולכל ראשי המערכת – המאבק שלנו בחורף יהיה מאבק של קופות החולים. כדי להצליח במאבק הזה ולהשאיר את המשק פתוח וכן להמשיך באיזושהי נורמליות של חיים כולל חברתיים – צריך להתארגן".

תהיה לכם כמות מספקת של חיסוני שפעת?
"כל הקופות הזמינו מעל ל-2 מיליון שזה יותר ממה שחיסנו בשנה שעברה. אנחנו עובדים קשה ואני מצפה שגם המדינה תעבוד קשה כדי להביא עוד 2 מיליון כדי שלא יהיה חסר ואני מקווה שנעמוד בזה".