מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' ארנון אפק, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בעקבות העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה בישראל בימים האחרונים, והביע דאגה כלפי המשך המאבק בנגיף.

עד כמה אתה מוטרד?
"אני מאוד מוטרד, מכיוון שהצלחנו גם להקטין את כמות החולים, גם בבתי החולים מדינת ישראל הצליחה לטפל בצורה באמת יוצאת דופן בחולים הקשים ומדובר במשימה מאוד קשה. כל ההישגים האלה יכולים באמת להיעלם בעקבות העלייה במספר הנדבקים".

למה זה קורה?
"קודם כל פתחנו את הסגר שכשלעצמו דבר חשוב וחיוני, אנחנו צריכים גם לאשש את הכלכלה".

אמרתם שתהיה עליה מסוימת לאחר פתיחת הסגר. דיברתם על רף של 100 נדבקים ליום וזה פלוס מינוס מה שאנחנו רואים, אז מה הבהלה הגדולה?
"התשובה היא שזה עובר כמו שענת אמרה, וגם אתה מסתכל סביבך ורואה את ההתנהגות של האנשים ואתה מבין שאם לא נשמור על הכללים לא נוכל לעצור את העלייה הזאת - זו הבעיה".

יכול להיות שהנהגת משרד הבריאות אשמה בהתנהגות של הציבור, כיוון שכבר לא מאמינים לכם?
"כשאתה יוצא לתהליכים קשה לך מאוד לצפות מה תהיה התוצאה ולכן צריך לעקוב מאוד בזהירות, זה בדיוק מה שאמר רה"מ. לכן, אנחנו לא מופתעים, אבל כן מטרידה העובדה שהציבור לא מגיב יותר ומתנהג בצורה שלדעתי פוגעת בכולנו. אז מה נעשה, לא לצאת מהסגר? להישאר לנצח בסגר? גם זו לא תשובה. אם לא נפעל כולנו ביחד, וכאן יש מקום להגביר את האכיפה, בעבר רדפו אחרי גולשים בים, שזה היה על גבול המגוחך, ועכשיו אנשים מסתובבים ואף אחד לא מעיר להם".

אבל ממה הפחד הגדול , המערכת פועלת, החיים ממשיכים, אין עומס בבתי החולים, יש 23 מונשמים - זו גזירה שמערכת הבריאות יכולה להתמודד איתה. תרחישי האימים רחוקים, לפחות מהמציאות הישראלית; ענת - אתמול משרד הבריאות דיבר על 5,000 מונשמים, ריאלי?
"קודם כל בואו נבהיר את הדברים, יש פער בין הידבקותם של האנשים לבין הופעת המחלה הקשה ואני מאוד מקווה שבאמת לא נראה את המספרים האלה. הרי אין אידיאולוגיה בלראות חולים קשים, אנחנו רוצים שלא יהיו חולים קשים כי כשאדם חולה קשה, וזה המיעוט לא צריך להפחיד, זה המיעוט של האנשים הם חולים מאוד קשים. אנחנו טיפולנו במרכז הרפואי מעל 30 מונשמים, כדי לטפל במספרים האלה היינו צריכים להשקיע סדר גודל של ארבע מחלקות, בגלל שאתה מטפל תחת מיגון, צריך להחליף את הצוות והמורכבות של החולים קשה".

המספר כיום, אחרי ארבעה חודשים זה 23 מונשמים, בבית חולים אחד יש יותר מיטות להנשמה, לא?
"התשובה היא לא אבל זה לא משנה כרגע העיקרון, זה מספר מאוד קטן ואני שמח על כך, ממה אנחנו חוששים ואני מקווה שזה לא יקרה אגב, לא יהיה שמח ממני להתבדות, אבל יש פער בין התחלואה להופעת המחלה הקשה ולהופעת ההנשמה. לכן, זה התאושש הרבה יותר לאט. אם אנחנו ניתן למגמה הזאת להמשיך, בסוף אותם 15-10% חולים קשים חמישה עזר אחוז חולים והשניים שלושה אחוז מונשמים יתחילו להצטבר בתוך המערכת ואז מה נגיד? שעכשיו צריך להגיב? צריך להבין שעצם התגובה המוקדמת היא זו שתמנע".

לו אתה מנכ"ל משרד הבריאות, מה אתה אומר לציבור?
"קודם כל אני רוצה לאחל המון בהצלחה לפרופ' חזי לוי, שהוא באמת בחירה מצוינת, אדם רב ניסיון, ואני מאחל לו הרבה בהצלחה. אני מבקש מכולנו ולא רק מהמערכת הרפואית, שבוודאי תתגייס לסייע אלא מכל עם ישראל להקשיב כי אי אפשר להצליח כאן לבד זה לא שיושב מנכל משרד הבריאות מחליט והכול מסתדר".

מה דעתך על החלטת ראש השב"כ להפסיק את האיכון הסלולרי? האם הוא הבין שעברנו את הגבול?
"מקבלי ההחלטות בדרג המדיני חייבים תמיד לאזן בין הצורך לתת תגובה אמיתית ולמנוע את אותה תחלואה ואת התמותה, לבין השימוש באמצעים-  זה קיים לגבי כולנו".

השב"כ החליט, לא נתניהו.
"מצוין, זה תפקידו. מה התפקיד של הגורמים המקצועיים? גורמי המקצוע באים ושמים את המלצותיהם והדרגים המדיניים, הממשלה, היא זו שמחליטה. זה תפקיד להמליץ, הוא לא מחליט - מי שמחליטה זו ממשלת ישראל, זו מהות הדמוקרטיה".

גולן – לא רק הציבור מבין שהרחיקו לכת אלא גם ראשי הארגונים כמו נדב ארגמן שאומר שבאיזון בין הפגיעה בבריאות הציבור לזכויות הפרט הוא מעדיף לשמור על זכויות הפרט; ענת – משרד הבריאות מדבר על 5,000 מונשמים. מדובר במספרים מוגזמים?
"בצורה מאוד כמעט בלתי ניתנת לגישור בין תולדות ההצלחה בשליטה על המחלה ועד אי הופעת תרחיש האימה לבין המצב ההפוך שלא היית עושה כלום והיה מופיע תרחיש אימה".

הצלחה בגל הראשון?
"התמונה הכוללת ולא שאין כאן בעיות, יש הרבה מאוד נקודות למחקר".

לא רק דרך הסטטוסקופ.
"כל חיי אני עוסק בלהסתכל לא רק דרך הסטטוסקופ או המיקרוסקופ אלא להסתכל על המערכת, בגדול ויש ליקויים זה לא שהכול הצלחה גדולה ויש הרבה דברים לתקן ישנה הצלחה בהשתלטות מדינת ישראל על המגפה, כולנו חברים בה וכולנו שילמנו מחיר, עכשיו חבל לאבד".

זה בדיוק להסתכל דרך מיקרוסקופ.
"נסתכל על שבדיה, מדינה ששמה סגר מאוד קל, די וולונטרי וגרמה לכך והם היום מודים שהם טעו למעל 4,300 מתים. בשבדיה הכלכלה הצפי לסוף -2020, הוא יותר קשה, כמעט 9% אבטלה כי חלק מההתנהלות של הציבור זה לא רק הסגר, זה גם פסיכולוגית".

נסיים עם שלושה כללים: מסכות שלא רואים כמעט, היגיינה ושמירת מרחק - זה לא מתבצע וחבל.
"את צודקת וחבל שנפסיד את מה שכולנו עמלנו להשיג".