מחקר חדש שפרסם בית החולים "איכילוב" בת"א מצא כי אצל 40 אחוז מחולי הקורונה שאושפזו, נמצאה הפרעה בתפקוד חדר ימין בלב בדרגות חומרה שונות. ד"ר שי סקלי, מיוזמי המחקר המעמיק וקרדיולוג בבית החולים, הסביר הערב (רביעי) לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM את החיבור בין המחלה לבין הקושי של התפקוד הלבבי.

ד"ר שי סקלי, מיוזמי המחקר שמעורר גלים, שמראה שב-40% מחולי קורונה מאושפזים, נמצאה הפרדה בתפקוד חדר ימין בלב. לי הייתה הפרעה בהתכווצות באחד מהחדרים בלב, ואחרי שלא מצאו אצלי שום דבר נורא, שאל אותי הרופא אם הייתה לי שפעת בחורף האחרון, אמרתי לו שכן, הוא אמר לי שזה זה. אז אולי הקורונה היא באמת שפעת?
"אז מאוד מעניין מה שאתה אומר, כי באמת בדרך כלל כשמדברים על מחלות דלקתיות או ויראליות שפוגעות בשריר הלב, הפגיעה מתבטאת בדרך כלל בהפרעה בהתכווצות של חדר שמאל, שהוא החדר הדומיננטי שמזרים דם לכל הגוף וכן הלאה. אנחנו ידענו, כבר בתחילת הדרך של המחלה הזאת 2 דברים - ידענו שחולי לב הם בסיכון גבוה יותר למות מהמחלה, וידענו שקיימת פגיעה לבבית מהמחלה, ומי שליבו נפגע מהמחלה הזאת נמצא בסיכון גבוה יותר למות ממנה. אבל לא ידענו מה הם מאפייני הפגיעה הלבבית, כי כל המידע היה מבוסס על בדיקות מעבדה עקיפות בלבד, בלי לראות את הלב עצמו. וזה, למעשה, היה המחקר הראשון בעולם על חולים מאושפזים שנבדקו באופן שיטתי בעזרת אקו לב, שזו הדמיה שמאפשרת הסתכלות ישירה על תפקוד הלב. וזה עזר לנו לאפיין לנו את הפגיעה".

אתם מזהים פגיעה בשריר לב ימין, או שזו פגיעה משנית, למשל לפגיעה ריאתית, ואז לב ימין עובד מול עומס גדול יותר?
"בדיוק, וזאת ההנחה שלנו. אנחנו הופתענו, כי אנחנו ציפינו, אחרי הדיווחים מסין, שהאפיון שאנחנו נקבל זאת פגיעה בחדר שמאל של הלב, כמו שאנחנו רגילים לפגוש במחלות דלקתיות אחרות. אבל, ממש מיעוט של החולים נפגעו בחדר שמאל, ו-40%, כמו שאמרתם, מהחולים המאושפזים, התגלתה אצלם פגיעה בחדר ימין. וההנחה שלנו, גם בעקבות הידע הרפואי המוקדם של פגיעה דלקתית בשריר הלב של צד שמאל, וגם בעקבות הממצאים הריאתיים הברורים בחולים האלה. בדיוק כמו שאמרת, הפגיעה הזאת היא לא פגיעה ישירה של הווירוס בשריר הלב הימני, אין לנו סיבה להניח שהוא תוקף דווקא אותו, אלא פגיעה שהיא משנית לפגיעה הריאתית הקשה באותם חולים, ויש לנו גם עדויות תומכות בכך. ככל שהמחלה הריאתית הייתה חמורה יותר, כך הפגיעה בשריר של הלב הימני, הייתה חמורה יותר".

המפתח לטיפול יהיה לנסות לתקן את הריאה ולא לנסות לתקן שריר שאיננו באמת פוגע בלב
"יכולת לכתוב איתנו את המאמר. זה בדיוק הכיוון שלנו. אנחנו ביצענו למעשה בדיקה לכל אחד מהחולים שהתאשפז ביום הראשון לאשפוז, אבל אנחנו גם בדקנו את החולים שהחמירו תוך כדי האשפוז. בערך רבע מהחולים הידרדרו במהלך האשפוז והזדקקו להנשמה או לתרופות שתומכות בלחץ הדם. ובאותם חולים שהחמירו, וביצענו אצלם בדיקה חוזרת, זיהינו שגם אצלם, אצל רובם, ההחמרה היא בצד ימין של הלב. ואצל חלקם, גם מצאנו עדויות לקרישים בוורידי הרגליים, שיש לנו סיבה טובה להאמין שנדדו לעורקי הריאה וגרמו לאותו לחץ מוגבר שפוגע בצד ימין. בשורה התחתונה, הלחץ בצד ימין הוא זה שגורם לפגיעה בלב ככל הנראה, ולא הווירוס עצמו".

אתה יודע להגיד על אחוז הפגיעה מכלל החולים?
"אני יודע להגיד במדויק מכלל החולים המאושפזים. אנחנו מדברים על 40% מהמאושפזים. אנחנו צריכים להדגיש את זה".

כמה אחוז מהחולים מגיעים לאשפוז?
"סדר גודל של 7-5 אחוזים, למיטב ידיעתי".

זאת אומרת, 2.5% בטוטאל יכולים לספוג פגיעה בלב
"כן, אבל גם פה, תרשו לי להרגיע. אנחנו לגמרי לא יודעים מה קורה עם הדבר הזה חודש-חודשיים אחרי שמחלימים, וזה אחד מהדברים שאנחנו מתכננים לבדוק על אותם חולים שבדקנו והם החלימו".