פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, עלה הבוקר (חמישי) לשידור בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, והתייחס לסערה התקשורתית סביב המסיבה בה נכח איש העסקים טדי שגיא, לכאורה באישור של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו. בהמשך התייחס להשערות על התקרבותו של הגל השני של נגיף הקורונה וכן לאמינות הבדיקות לאיתור הווירוס.

פרופ' זאב רוטשטיין, בוקר טוב. מה דעתך על הסיפור של טדי שגיא ופרופ' גרוטו?
"אין לי שום דעה על הנושא הזה, אני לא מתמצא, שמעתי בחדשות על הנושא. מניח שהנושא ייבדק ויהיו מסקנות כאלו ואחרות ואנשים יפעלו לאור המסקנות האלה".

האם אתה מעלה על הדעת שעובד ציבור בתפקיד כה בכיר מטפל באישור אם לצאת למסיבה? אם אכן הייתה בקשה מהסוג הזה, האם זה תקין בעיניך?
"אנחנו יכולים להמשיך להגיד שתופעת הפרוטקציה לא קיימת, אני יכול לאשר שאני נוהג לעשות פרוטקציה בנושאים רפואיים, ובעיקר בנושא של הצלת חיים וטיפולים רפואיים לאנשים שפונים אליי. מאז ומתמיד, מאז שאני זוכר את עצמי, דאגתי לסייע ואמשיך לסייע לכל אחד שיפנה אליי וכל אחד שאוכל לעזור לו".

מה שמככב כרגע בכותרות זו הכוננות גל שני. יש היערכות לקראת גל כזה, או שאלו סתם הפחדות?
"בוא נגיד שהרתעת הציבור הייתה כלי בידי משרד הבריאות מהיום הראשון של התפרצות הקורונה, וזה לא עבד כל כך טוב, כי הציבור מבין עד דרגה מסוימת ואחר כך מפסיק להתייחס. אז בואו נפסיק לדבר על גל שני, כי אני לא חושב שיש עדות כלשהי לכך".

יש עליה בנתוני התחלואה.
"יש עליה בנתונים, אני מסכים, אבל לקרוא לזה גל שני או צונאמי? בואו נתייחס למהות. אנחנו חיים לצד הקורונה, הדבר הזה חייב להיות ברור לכולם. מההתחלה, הקורונה לא נעלמה – היא ישנה. כל פעם שאנחנו מקלים ראש או לא עושים כל מה שאנחנו יכולים לעשות, כמו שעשו מדינות אחרות דרך אגב, אנחנו גוררים עוד פעם לעלייה בנתונים, עד ל-100 נדבקים חדשים ליום. האם זה מהווה גל שני? יותר פשוט להגיד 'רבותיי הקורונה פה, בואו ננקוט את האמצעים הדרושים'. חייבים להמשיך לחיות, ללמד, ללמוד, להפעיל את המשק, לסלק את מוקד האבטלה הנוראי שמאיים עלינו הרבה יותר מ-100 חולי הקורונה. דרך אגב, אם תסכלו לאחרונה, תעקבו אחרי הנתונים, תלמידי הגימנסיה העברית בירושלים - אף אחד מהם לא אושפז".

קורונה בישראל  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מצד אחד יש עליה במספר הנדבקים ומצד שני צריך להית קשר סטטיסטי מובהק בין מספר הנדבקים והחולים לבין מספר המאושפזים והמונשמים, וכאן אנחנו רואים שאין הלימה.
"אם נסתכל על העובדות בלי פרשנויות, אז גם אין שום בסיס לסברה שצעדי משרד הבריאות והסגר הורידו את התמותה, כמו שהעלייה שאנחנו רואים עכשיו בתחלואה איננה מלווה באשפוז, לא בהנשמות. 

זה אומר שאנחנו באמת לא שולטים ברמת המחלה. לא הצעדים שלנו הם אלה שגורמים לחולים להיות חולים יותר קשים או פחות קשים, וגם אין קשר בין זה לבין התמותה. אם ישראל רוצה להתפאר בכך שהתמותה בישראל בקורונה הייתה נמוכה, זה על הכיפאק לכולנו, אבל אני לא מכיר את הקשר איך זה נעשה. אני אומר את האמת, אני לא יודע, אנחנו באמת לא יודעים מה הקשר. אתם קוראים לזה גל שני? יכול להיות שעוד יתפתח גל ב', יכול להיות שנהיה מוקפים בנושא של שפעת רגילה, הכול יכול להיות. את העתיד קשה לנבא. מה שחשוב זה לאמץ אסטרטגיה נכונה, לא לפחד, אף אחד לא מת מבדיקות".

ההיסטריה של הסגר, העובדה שישבנו בבתים במשך תקופה ארוכה, הכל היה לשווא?
"לא אמרתי שהיה לשווא, דיברתי על הקשר. הנקודה היא כזו, זה מה שאנחנו יודעים מתחילת המאה הקודמת. כשהייתה מגפה סגרו את האנשים בתוך הבתים כדי שלא ידבקו - וזה עובד. השאלה מה עוד זה עושה. דרך אגב, יכול להיות שהייתה לזה משמעות יותר טובה אם היינו סוגרים רק את אלה שהם חולים והיינו מבררים, לא סוגרים אותם יחד, כי הנושא של לסגור אנשים יחד הוא פחות אפקטיבי. כשאתה לוקח בעל חולה עם אישה בריאה ואתה שם אותם ביחד - יצאו שני חולים, זה נורא פשוט".

מה הייתה הטעות?
"אני חושב שהטעות הייתה במדיניות והתפיסה השגויה שהבדיקות הן לא מדויקות, שיש בהן 30% תשובות שווא. זה דבר שמישהו המציא אותו וגלגלו אותו הלאה - זה לא נכון. בכל העולם זה הסטנדרט, זו הבדיקה שנעשית". 

עכשיו עושים בדיקות.
"ניו זילנד הובילה מלחמה נהדרת בקורונה, תאילנד, דרום קוריאה ואפילו גרמניה. תסתכלו על כל המדינות שעוברות אותנו בסיבוב - הבסיס של הכול היה סיקור, תגובה מהירה, ובידוד. צריך לעשות עוד ועוד בדיקות כדי לבודד עוד חולים. לא לקחת מגעים ולבודד.

למשל, אחת הדוגמאות הגרועות בעיני היא העובדה שלקחו גימנסיה של 2,000 איש, ובגלל נדבק אחד - סוגרים את כל הגימנסיה. כשסוגרים את כל בית הספר, בעצם לא הכנסנו אנשים לבידוד מוחלט אלא הפוך, הם מחוץ לגימנסיה והסיכוי שהם יפגשו וידביקו אחד את השני לא קטן יותר מאשר לשבת בכיתה אחת ולא להסתובב. אני חושב שצעדים מדודים אבל מדויקים ונכונים ומהירים הם הצעדים אותם פספסנו".

ילדים לא מקפידים כי הם לא ממושמעים והם מפיצים מחלות.
"אני יכול לדבר על עובדות כי זה הפחדות, השאלה היא האם ילדים באמת מדביקים מבוגרים ומה קצב ההדבקות. אני ארגיע אותך, אני שופט על פי העובדות".

משרד הבריאות אמר להימנע מפגישות עם הסבים. 
"עוד הפעם אתה מחזיר אותי חזרה לנושא הפחד. יש צורך לשמור על הסבים והסבתות אבל בצורה הגיונית. אפשר לשמור על היגיינה וגם לראות את הסבא והסבתא, כי זה לא פחות חשוב. אי אפשר לבודד אותם, אנחנו גורמים להם נזק גדול. 

אתה אומר שילדים לא ממושמעים? נכון, זה טבע העולם. יש הורים שיקפידו יותר וכאלה שפחות, אבל בסך הכול כשאני מסתכל על הנתונים, וזה מה שחשוב ואם היינו עושים יותר בדיקות היינו צוברים יותר נתונים והיה לי יותר קל לבטא את מה שאני אומר - הילדים זו לא בעיה של הקורונה, יש פה ושם ילדים שנפגעים, אנחנו יודעים על כמה תסמונות שילדים ונוער יכולים לפתח כתוצאה מהקורונה, אבל זו לא התמותה הגדולה, זה לא החולים המונשמים. חולים מונשמים צעירים יש מעטים, זו לא הבעיה הלאומית שלנו. שימו לב, ככל שאנחנו מתקדמים בלוח הזמן, וככל שיש יותר ויותר חולים בקורונה, אנחנו מקטינים את היכולת של הווירוס להתפשט, כמו שהיה בהתחלה".