פרופ' איתן פרידמן מנהל היחידה לאונקו גנטיקה בבית החולים שיבא תל השומר, התראיין היום (חמישי)  לתוכנית 'הקבינט' ב-103FM, וטען כי על אף שיש וירוס, אנחנו נמצאים מרחק רב מהתחזיות הקטסטרופליות. בהמשך, קרא לציבור להישמע להנחיות, ולמקבלי ההחלטות להפסיק עם ההפחדה.

אתה אחד הקולות הכי צלולים בעיני שנשמעו בחודשם האחרונים, גל שני?
"לא, לא גל שני כי לא נגמר הגל הראשון".

היה גל ראשון?
"עזוב את ההגדרות האלה, אני מסתכל על המספרים, כאשר אנחנו מסתכלים על המספרים אנחנו צריכים להבין מה באמת הדבר שאנחנו חוששים ממנו, זה רוויון המערכת הרפואית והמשאבים שיש בה, כוח אדם ומכשירים, כדי לטפל באנשים שזקוקים לטיפול רפואי בתוך בית החולים. זה מה שאנחנו חוששים ממנו, לזה קוראים השטחת העקומה. אנחנו היום נמצאים במצב מצוין, המשאבים הקיימים בישראל ועתידים להגיע לכאן יוכלו לתת מענה להרבה יותר אנשים שחולים קשה".

הבוקר סך הכול 136 מאושפזים.
"ומתוכם מונשמים לדעתי פחות מ-40".

בשיאה של המחלה היינו עם כמה מאות מאושפזים, זה נכנס תחת הכותרת של מגפה?
"ההגדרות של מגפה או לא מגפה הן לא הגדרות של משרד הבריאות הישראלי. הן הגדרות של ארגון הבריאות העולמי והוא קבע שזו עדיין מגפה, צריך להבין - אנחנו מדברים על מספר אנשים שנדבקים בווירוס לפרק זמן של 24 שעות אבל צריך להבין יש הבדל ענקי בין אנשים שבדיקת המעבדה שלהם חיובית, לאנשים שזה מלווה תסמינים. רוב האנשים, רוב 298 אתמול הוגדרו כחולים, הם אנשים בדיקת המעבדה הייתה חיובית, הם אינם חולים".

אני מסתכל על המאושפזים.
"שם אנחנו במצב מצוין, אפילו ביחס למקומות אחרים בעולם, מצב מצוין. המידע הזה, ההרגעה הזאת, הדיבור בגובה העיניים, זה לי אישית חסר מטעם מקבלי ההחלטות. אי אפשר לחיות בתחושה ש-'עומדים עלינו לכלותינו'".

זו המדיניות מרגע שהתחיל המשבר במשרד הבריאות מהמנכ"ל, למשנה, לסגניתו סדצקי וגם היום. 
"אני, למזלי הגדול, אני אמנם מקבל את משכורתי ממשרד הבריאות אבל אני מחויב לגלות את האמת, להסתכל על נתונים באופן בלתי תלוי ולא מחויב לאף אחד מבחינת דין וחשבון".

אני שומע את פרופ' יהב שנמצאת באותו בי"ח ומדברת על עליה במאושפזים שמצביעה על מגמה מדאיגה של תחלואה.
"למגמה של תחלואה צריך לתת לזה ציר זמן, וכן, אני לא חושב שצריך להקל ראש, שלא תבינו לא נכון. אני חושב שצריך להתרגל לפחות לשנה הקרובה או לחודשים הקרובים עד שיהיה חיסון יעיל, לקבל את העובדה שאנחנו צריכים לשמור על שלושה דברים ברורים, ריחוק, היגיינה ועטית מסכות בחללים סגורים, אלה הדברים הבסיסיים בהם אנחנו ניבדק וניבחן. מצד שני, צריכים לומר לנו את האמת, לתת את הדברים החיוביים. כן, אנחנו נמצאים במצב טוב; כן, אנחנו יודעים לטפל במחלה; כן, הפקנו לקחים מהפעם הקודמת; כן, אנחנו ערוכים; כן, הגדלנו את ביצוע הבדיקות; כן, אנחנו מגבירים את קצב קבלת התשובות. עוד דבר שקצת מטריד אותי בעניין הזה, הסתכלתי על הנתונים ואני רואה שמספר המחלימים בישראל כמעט אפס, הביולוגיה לא מתאימה לזה. קצב האנשים שנדבקים צריך להיות מלווה בקצב של אנשים שהחלימו".

זה תלוי בהגדרות ההחלמה.
"ההחלמה מוגדרת כרגע במשרד הבריאות כמישהו שיש לו שתי בדיקות שליליות. מאחר והמעבדות אינן מתוגמלות וקורסות תחת העול, לא עושים בדיקות שניות כדי לשחרר אנשים מההגדרה של חולים אקטיביים, זו ההתרשמות שלי".

פרופ' פרידמן אני מקווה שמישהו מקשיב לזה.
"זה דבר, ישבתי גם עם המנכ"ל הקודם פעם אחת וגם עם סגן שר הבריאות ואמרתי לשניהם – 'סדרו את העניין של ההסברה. דברו לציבור בגובה העיניים. תפסיקו להפחיד אותנו, אנחנו רוצים להתגייס כאשר נבין למה אנחנו מתגייסים'".