ניסוי מדעי שהתבצע בבריטניה גילה כי הסטרואיד דקסמתזון מפחית בשליש את הסיכון למות מנגיף הקורונה - כך דווח שלשום בעיתון ה"דיילי מייל". ד"ר יעל חביב מבית החולים שיבא בתל השומר, שם בוצע ניסוי בתרופה, שוחחה הבוקר (חמישי) בנושא עם סיון כהן ב-103FM.

ראשית, כמה מילים על התרופה החדשה?
"דקסמטזון, זה ממש תרופה לא חדשה האמת". 

חדשה לטיפול בקורונה.
"זה סוג של סטרואיד, תרופה ישנה שאנחנו משתמשים בה כבר הרבה שנים להרבה מאוד אינדיקציות. התרופה הזאת הוכחה, העבודה שעכשיו פורסמה, היא פשוט מוכיחה כמורידת תמותת בקורונה. אבל זו תרופה שהשתמשנו בה גם קודם".

ניסיתם אותה על חולי קורונה?
"התרופה הזאת, בכלל סטרואידים, זו תרופה המוכרת בטיפול ב-ARDS שזה בעצם אחד הגורמים לחומרת המחלה בחולים. המחלה היא מחלה ויראלית אבל התופעות של סערת ציטוקינים ובצקת ריאות זה מה שמאוד חמור במחלה הוויראלית הזאת, וזה מה שהורג את החולים".

כל עוד שר הכלכלה איתנו, הוא אומר שהמערכת ערוכה. אתם ערוכים להרגשתך?
"כן, אנחנו ערוכים והיינו ערוכים גם בגל הראשון".

אפשר לראות בזה קרן אור?
"אני לצערי קצת מצננת את ההתלהבות, גם בגל הראשון השתמשנו בסטרואידים. יש אינדיקציה, בוא נגיד לא מוחלטת, לטיפול במצבים האלה בסטרואידים, השתמשנו בזה. העבודה באמת מאוד מרשימה, למרות שעדיין לא ראינו את הפרטים שלה. אנחנו נמשיך להשתמש, אם זה יעשה מהפכות? אני לא יודעת. זה בשילוב של תרופות אחרות שאנחנו מנסים בווירוס הזה, וגם שאנחנו יותר חכמים, וככל שהזמן עובר אנחנו מכירים יותר את המחלה ויודעים איך לטפל בה – אני חושבת שהכול ביחד ישפר את התוצרים שלנו".

הטיפול כיום שונה מלפני שלושה חודשים?
"בעיני ההבדל הוא כן דרמטי, אנחנו את החולים הראשונים שלנו שקיבלנו, בעצם טיפלנו בהם לפי מה ששמענו מסין ומאיטליה, כל הזמן היינו ניזונים ממה שנקרא ניסיונם של אחרים. לא תמיד ההתנהגות של החולים שלנו הייתה דומה להתנהגות של החולים במקומות אחרים. היום אנחנו יותר חכמים. גם היה לנו נתונים, לעשות קצת סטטיסטיקה, לראות במה היינו טובים ובמה פחות. הטיפול שלנו היום קצת אחר, הרבה יותר מושכל, ואני בטוחה שיש לנו עוד מה הרבה ללמוד. לא הגענו למנוחה ולנחלה".

את בעד המדיניות שמונהגת? ההקלות נכונות?
"קטונתי, אני רק יכולה להגיד דבר אחד, צריך לאכוף את הדברים הבסיסים. מסכה ומרחק. מרחק אי אפשר לאכוף, אבל מסכה אפשר לאכוף בקלות, משטרה ברחובות, לא יודעת. אנשים מזלזלים בעניין המסכות ובעיני יש לזה חשיבות, יש חשיבות למרחק ולהיגיינה ולמסכות ואז אפשר להפעיל את הכול כרגיל. פשוט צריך להיות מודעים שצריך להישמע להנחיות, זה הכול".