מגיעים לארץ בשביל טיפול בחינם? נמשך גל האזרחים האמריקאים בעלי האזרחות הכפולה המגיעים לישראל בניסיון להימלט מנגיף הקורונה ומעלויות אשפוז יקרות, בעיקר לאלה שאין להם ביטוח רפואי. על פי ההערכות, בשבועות האחרונים הגיעו בטיסות מניו יורק מאות אזרחים אמריקאים כעולים חדשים, וזאת בגלל עלויות האשפוז הגבוהות בארה"ב מאחר שאין ברשותם ביטוח בריאות.

מנתוני משרד הקליטה עולה כי בחודשים מרץ עד מאי הגיעו לישראל 152 עולים חדשים מארה"ב: 86 במרץ, 22 באפריל ו־44 במאי. לעומת זאת, מנתוני הסוכנות היהודית עולה כי מספר העולים מארה"ב היה נמוך בהרבה: 15 באפריל ו־19 במאי. הפער הוא תוצר של הבדלים בהגדרות: בעוד בסוכנות היהודית מגדירים עולה חדש כמי שביצע את הליכי העלייה עוד בארה"ב - במשרד הקליטה נכללים גם מי שהגיעו במעמד של תיירים וביקשו לשנות בישראל את מעמדם.

קורונה בארה''ב  (צילום:  REUTERS/Bing Guan)
קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Bing Guan)

גורמים במערכת הבריאות חוששים שבין העולים שהגיעו היו מי שנמלטו מאימת הקורונה והאשפוז היקר בארה"ב. לטענת גורם המעורה בנושא, כדי שיוכלו להגיע לישראל היו נוסעים שנטלו תרופות להורדת החום כדי להסתיר כל תסמין של הידבקות.

"אזרחים אמריקאים, שיש להם גם אזרחות ישראלית, ממשיכים לזרום לישראל לטיפול רפואי ללא עלות כספית, אבל הם גם עלולים להגביר את התפרצות הקורונה", מתריע גורם בענף הבריאות. "עלות טיפול רפואי לחולה קורונה בארה"ב עלולה להגיע למאות אלפי דולרים במקרה של סיבוכים. בישראל הטיפול הוא ללא תשלום. קיים חשש שנשאים של קורונה טסו לצד נוסעים בריאים בטיסות הארוכות מניו יורק. העולים החדשים מהווים רק חלק מהנוסעים במטוסים, וייתכן שהיו ביניהם גם נשאים. בין הנוסעים היו ככל הנראה גם חרדים". אותו גורם הוסיף: "עדיף להם אפילו להיכנס ל־14 ימי בידוד בישראל ובלבד שיקבלו כאן טיפול רפואי חינם".

גם חברת אל־על, שמטוסיה מושבתים, למעט טיסות מיוחדות, הייתה בין החברות שהטיסו עולים חדשים לארץ בטיסות מיוחדות מניו יורק. בחברה לא מסרו פרטים לגבי כמות הנוסעים אשר הגיעו בטיסות אלה.

מנכ''ל משרד הבריאות בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
מנכ''ל משרד הבריאות בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

כפי שנחשף לפני שבועיים ב"מעריב־סופהשבוע", גורם במשרד הבריאות העריך כי מאות חרדים בעלי אזרחות אמריקאית וישראלית הגיעו בחודש מרץ מארה"ב כתיירים והיו ביניהם גם חולי קורונה, וזאת כדי להימנע מאשפוז יקר בארה"ב. ייתכן שהיו ביניהם נוסעים שגרמו להתפרצות הנגיף בקרב קהילות חרדיות בארץ. אותו גורם טען כי הם הגיעו בעידוד לכאורה של שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן, שהכחיש את הטענות הללו.

במשרד הבריאות סירבו להתייחס לשאלת "מעריב" כמה עולים חדשים ותיירים שהגיעו לישראל בשבועות האחרונים מארה"ב אובחנו כחולי קורונה.