מרכז המידע והידע של אגף המודיעין פרסם היום (שבת) דוח המתייחס להתפשטות והתחלואה בנגיף הקורונה בארץ, והזהיר כי אם ישראל לא תצליח להשתלט על התפשטות הנגיף, בעוד כחודש נגיע לממוצע של אלף נדבקים ביום ולמאות מתים.

בדוח נכתב כי "מדינת ישראל נכנסת בימים אלו לגל שני של תחלואת קורונה השונה במאפייניו מהגל הראשון, אך לא פחות בחומרתו. במהלך השבועות האחרונים עולה מספר הנדבקים החדשים באופן עקבי. בשבוע שבין ה-15 ל-21 במאי מספר הנדבקים הממוצע שהתגלו מידי יום עמד על 16 וכיום אנו עומדים על ממוצע יומי של כ-200 נדבקים חדשים".

המרכז הזהיר באומרו כי "אם לא ינקטו פעולות כלשהן וקצב הגידול הנוכחי לא יקטן משמעותית (יישאר בטווח של 4%-8% ביום) - בעוד כחודש מספר הנדבקים החדשים היומי יעמוד על מעל לאלף ומספר הנפטרים הכולל יגיע למאות רבות".

בנוסף הזהיר המרכז כי מצב העניינים האמור עלול להוביל את הממשלה לקבלת החלטות קשות מאוד, בתוכן חידוש הסגר על הערים והיישובים בארץ.

הקורונה בישראל: מסכות בכיכר דיזנגוף בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
הקורונה בישראל: מסכות בכיכר דיזנגוף בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

בדוח פורסמה שורת המלצות לצעדים בהם יש לנקוט כדי לא לממש את תרחיש האימים: לשקול בשנית את ההקלות עליהן הוחלט בימים האחרונים, הן מבחינת השלכותיהן על התחלואה והן מבחינת המסר שהן מעבירות לציבור, להרחיב באופן משמעותי את ההסברה ברמה המקומית והלאומית, לרבות מיקוד מאמצי הסברה ייעודיים למגזרים השונים.

כמו כן הומלץ להרחיב את האכיפה ואת סמכויות האכיפה של הרשויות המקומיות במרחב הציבורי, וכן לגבש מנגנון יעיל לאכיפת הבידוד, "לאור פער מסתמן בהיבט זה". בנוסף נכתב בדוח כי יש לממש באופן מואץ את מנגנוני קטיעת שרשראות ההדבקה שהוקמו לאחרונה, ולהרחיב במהרה את כוח האדם המוקצה לצורך החקירות האפידמיולוגיות, באופן בו יוכל לעמוד בקצב ההידבקות ולממש מנגנון יעיל לפינוי מבודדים וחולים למלוניות קורונה.