הגל השני כבר כאן: הבלבול בציבור מורגש לאור השינוי הקבוע בהנחיות משרד הבריאות בניסיון למגר את התפשטות נגיף הקורונה בארץ. האם באמת נדרשת התערבות של השב"כ בנושא איתור החולים? האם מערכת הבריאות באמת צריכה להכין את עצמה לתרחיש הייחוס החדש שעודכן היום (שני) בקבינט הקורונה? ולמה חיכו עם כל ההנחיות וההיערכויות החדשות? על כך הגיע להשיב פרופ' יונתן הלוי, מנהל ביה"ח שערי צדק בירושלים בתוכניתו של גדעון אוקו ב-103FM, ואמר: "אני עדיין מסרב להצטרף לבעלי החזון האפוקליפטי בכל מה שקשור לגל השני".

האם ככה צריכה להיראות המציאות החדשה?
"אני מסכים חלקית. אני חושב שלפני זה צריך לנקוט באמצעים הרבה יותר פשוטים, הרבה יותר דמוקרטיים, הרבה פחות פוגעים בצנעת הפרט והרבה יותר פשוטים ליישום, על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקה. איתור מיידי של כל מאומת על ידי תגבור המעבדות כך שהתשובה תינתן תוך 12-24 שעות ולא תוך 72-66 שעות כמו שהיא כיום, לצד תגבור הצוותים שעושים את החקירה האפידמיולוגית. זה יכול להיות פשוט על ידי סטודנטים לרפואה. במעבדות זה צריך להיות אנשים שעברו הכשרה, אז שם הגיוס המהיר צריך להיות של פנסיונרים, של מעבדנים מהתעשייה, אבל בנושא החקירה האפידמיולוגית הכשרה בת יום יומיים של סטודנטים לרפואה ועובדי בריאות אחרים כולל סיעוד, תוכל לתגבר את הצוותים. אם נגיע למצב שבו כל מאומת, קודם כל יוודאו שהוא מאומת על ידי תשובה מהירה לאחר שנלקחה הבדיקה, והשרשרת תיבדק מיידית על ידי צוות, יכול להיות שלא נצטרך להשתמש בשב"כ".

מערכת הבריאות תצטרך להיות ערוכה להכיל 2,000 מונשמים?
"כן, אני חושב שמבחינת מספר מכונות הנשמה אין היום בעיה. ההיערכות מחייבת כמובן הכשרת צוותים. אנחנו בבית החולים עשינו את זה כבר בעיצומו של הגל הקודם, למרות שאז הגענו אולי לשליש מיכולת ההכלה שלנו. בשערי צדק היו בשיא 43 מונשמים כשיש 120 מכונות הנשמה, היום יש יותר ויותר צוותים מוכשרים ואני גם חושב שתרחיש הייחוס חמור - כמקובל בתרחישי ייחוס. זה לא הילוך אימים, זה על מנת שהציבור באמת לא יהיה שאנן כי מרוב דיבור על קטיעת שרשרת ההדבקה שהוא דיבור מוצדק כלשעצמו, שכחנו ששלושת האמצעים הבסיסיים שאנו חוזרים ומזכירים אותם הם המפתח העיקרי למניעת העלייה במספר הנדבקים, ובזה הציבור עוד מאוד מפגר. לכן חלק מתרחישי הייחוס גם בשביל לחזור ולקרוא לציבור מרחק שני מטר, מסכות והגיינה".

למה חיכו עד עכשיו? הרי אנחנו כבר באמת חודשים בתוך המשבר הזה.
"זה לא סוד שהיו חילוקי דעות. אני אפילו לא יודע מי מחזיק באיזו דעה בצמרת משרד הבריאות לגבי חשיבות עריכת בדיקות לא-סימפטומטיים. הייתה גם תקופה של בעיה במספר הבדיקות. אני מסכים שיש פה פער שקשה להסביר אותו, וכל מה שצריך זה לגשר על פניו במהירות, ממש בסדר גודל של ימים. וזה מה שיכול למנוע את התחלואה, ולהפוך את הגל הזה עם המספרים המדאיגים מצד אחד שאנו רואים יום יום, למדאיגים פחות, לאור זה שעדיין ההשפעה על בתי החולים היא שולית, וגם לאור העובדה שנבדקים חולים א-סימפטומטיים שכנראה שיכולת ההדבקה שלהם פחותה. אז מצד אחד רואים 300 מאומתים ביום, מצד שני חלקם זה כתוצאה מפתיחת המשק וזה היה צפוי, וחלקם זה בדיקות לא-סימפטומטיים ובינתיים אין עלייה משמעותית במספר המונשמים ויש עליה שולית במספר המאושפזים. אני עדיין מסרב להצטרף לבעלי החזון האפוקליפטי בכל מה שקשור לגל הזה".