סערת איכוני השב"כ: מליאת הכנסת מתכנסת הערב (רביעי) לדיון בקריאה ראשונה בהצעת החוק לאישור מעקבי השב"כ - "הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש". לפני זמן קצר החוק עבר בקריאה ראשונה ברוב של 45 תומכים מול 32 מתנגדים. החוק יעבור להצבעה בקריאה שנייה ושלישית הלילה.

השר יובל שטייניץ הציג מוקדם יותר היום את החוק במליאת הכנסת. "המגיפה היא עדיין כאן והסכנה נוראה. כל עוד אין אלטרנטיבה אמיתית, לוותר על היכולת של השב"כ היא פגיעה ברווחתם ופרנסתם של תשעה מיליון ישראלים", אמר, "אני מקווה שהשכל הישר ההיגיון והמדע ינצחו את הפופוליזם לטובת האזרחים".

מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"כל מי שמנסה להכחיש את האיום שבמגיפה ואת הסיכון שבמגיפה אינו אלא שרלטן. אני יכול לומר לכם שמחצית מחצית מהחייבים בבידוד ומחצית מהחולים אותרו באמצעות הכלי הסיוע של השב"כ", הוסיף שטייניץ, "רמת הפולשנות והחודרנות של החקירות האפדימאולוגית היא פי כמה מאשר איכון סלולארי. זו תהיה איוולת לא להשתמש ביכולת הזו". עוד טען: "ייתכן שאם היינו מפעילים את החוק הזה מהיום הראשון, לא היינו מגיעים לסגר שעברנו. חבל שיש אנשים באופוזיציה שבשעת קריטית כל כך מעדיפים ניגוח פוליטי".

חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר בדיון: "נתניהו הפך לדיקטטור לא פחות. גבי אשכנזי שיקר לי כשבסיבוב הקודם אמר שאיכון השב"כ יהיה רק לשבועיים. אתה משקר פה לחברי הכנסת. אתה מספר על יכולות השב"כ ואתה משקר במצח נחושה כשאתה שופר של דיקטטור". לדבריו, מהיום הראשון ידענו שהכנסת השב"כ והמשטרה לטלפונים היא לעצור את הלאה של מיליונים. "ליצור את המחאה של המיליונים. ידענו שנתניהו הדיקטטור הזה יעשה הכל כדי לא לעזוב את הבית בבלפור", הוסיף, "בני גנץ ואשכנזי ההיסטוריה תשפוט אותכם כאפסים על שהסכמתם לדבר הזה".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "אם החוק הזה יעבור מדינת ישראל הדמוקרטיה היחידה במזהת תהיה הדמוקרטיה היחידה בעולם שמפעילה את שירות הביטחון החשאי שלה נגד אזרחיה. זה לא איכון סלולרי, זה אמצעים מיוחדים חודרים מפרי זכויות אדם בסיסיות". לדבריה, זה מדרון חלקלק מסוכן, הדמוקרטיה נמצאת במתקפה בחסות משבר כלכלי ובריאותי. "אנו לא מכחישי שואה אבל יש דברים שהממשלה צריכה לעשות ולא לעקוב אחרינו באמצעות השב"כ", הדגישה.

הדיון מתקיים אחרי שמוקדם יותר היום, הממשלה התכנסה לדיון דחוף באיכוני הטלפונים הניידים בידי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) ואישרה את החזרת האיכונים. זאת, לאחר שראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר שלשום בישיבת קבינט הקורונה, כי קיים חשש שחידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה יביא לחשיפת היכולות של הכלי הטכנולוגי בו נעשה שימוש, כך לפי גורם שהשתתף בישיבה. הליכוד וכחול לבן סיכמו לקדם את הצעת החוק לחידוש האיכונים, שכאמור הובאה להצבעה ואושרה היום.

השרים עמיר פרץ, יזהר שי ואבי ניסנקורן הביעו התנגדות לחידוש השימוש באמצעי השב"כ בעיתוי הנוכחי וציינו כי התחלואה לא הגיעה לנקודת קיצון שמחייבת זאת. הם ציינו שקידום החקיקה תחייב חשיפה של הכלי הטכנולוגי של השב"כ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: ״אני שומע ורואה שהציבור נענה לקריאתנו לעטות מסכות. יש בפירוש שיפור, אבל יש עוד כברת דרך משמעותית לעשות. אנחנו רוצים להגיע למצב שכל האזרחים עוטים את המסכות, מתוך תחושה של ערבות הדדית. כולנו היינו בערים שהיו נתונות לזיהום אוויר, וראינו שם אנשים, כולם, חובשים מסכות מתוך ידיעה שכך צריך לחיות. זה מונע את השאיפה במקרה של נגיף הקורונה, לא רק של הרעל שיכול לבוא מן החוץ, אלא מונע גם את השאיפה פנימה של הנגיף וגם לא לפלוט אותו החוצה. זה מה שאנחנו רוצים לעשות, והצעדים שאנחנו נוקטים נועדו להגביר את השימוש במסכות על ידי כלל הציבור". 

עוד הוסיף נתניהו: "שני אנשים שעוטים מסכות ומדברים אחד עם השני, תוך שמירת מרחק, לא ידביקו אחד את השני. אפס סיכוי. אנחנו חייבים להגיע לשם. לצערנו, יש גם עכשיו ואולי גם בהמשך אנשים שלא יקיימו את הכללים הללו, ואני יודע שזה קשה, זה לא קל בקיץ הישראלי, זה קשה לכולנו, זה קשה גם לי. אבל אנחנו מקפידים על כך".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, קרא בישיבת הממשלה להחזיר באופן מיידי את איכוני השב"כ לחולי קורונה ו"להגן על בריאותם וחופש התנועה של אזרחי ישראל". בהתייחס לעלייה בנתוני ההדבקה, אמר שטייניץ שיש להחזיר את האיכונים "כדי שניתן יהיה לחזור ולקטוע את שרשראות ההדבקה בתוך שעות ספורות, ולא לאחר ימים".

הבוקר עדכן משרד הבריאות כי ביממה האחרונה זוהו 420 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה. עוד נמסר, כי מספר החולים הפעילים עומד על 5,460, בהם 45 במצב קשה ו-28 מונשמים. עד כה החלימו 15,898 חולים. מניין הנדבקים מאז פרוץ המגפה עלה ל-21,666, ואילו 308 ישראלים נפטרו עד כה כתוצאה מהנגיף. המשרד עדכן כי 19,188 בדיקות בוצעו ביממה האחרונה.

גנץ מגייס מילואים

מוקדם יותר חתם שר הביטחון בני גנץ על צו המאפשר גיוס בצווי חירום של עד 250 אנשי מילואים, רובם אנשי פיקוד העורף, עד לתאריך ה-30 ביולי. הגיוס יתבצע לפי צורך בלבד, ובהתאם להתפתחויות בהתפשטות המגיפה.

בתוך כך, מרכז המידע והידע הלאומי למלחמה בקורונה פרסם הבוקר המלצות חדשות. בין היתר, נכתב כי "לאור נתוני התחלואה בבאקה אל גרבייה וג'ת, מומלץ להגביר את מספר הבדיקות - כדי להבין האם המחלה ממשיכה להתפשט בישובים אלו; לבצע הסברה ייעודית המותאמת לאוכלוסייה – בדגש על חשיבות הבידוד וההתנהלות במרחב הביתי; וכן להגביר את מאמצי האכיפה של נהלי הבידוד וההתנהלות במרחב הציבורי".

באופן דומה, בהתייחס לעלייה בתחלואה ביישובים החרדים, בני ברק, אלעד, מודיעין עילית, ביתר עילית ובית שמש, צוין: "בחמש הערים זוהו כ-14% מכלל החולים החדשים בארץ השבוע. בצירוף התחלואה בשכונות חרדיות בערים אחרות בארץ חלקו של המגזר החרדי הינו כ-20% מכלל החולים הפעילים כיום. הצפיפות הגבוהה יחסית בערים הללו, הקושי לבודד את החולים והקשרים בין הישובים ובין שכונות חרדיות בערים אחרות בארץ מחייב מתן מענה ייעודי נחוש ומיידי (בתחומי האכיפה, הבידוד, ההסברה והסיוע לאוכלוסייה) במטרה לעצור במהירות את התפשטות המגפה".