"תנו לאזרחים לחיות בכבוד": ד"ר יצחק ספורטא מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב עלה היום (חמישי) לשידור בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, התייחס לניהול המשבר הכלכלי שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה ותקף בחריפות את ראש הממשלה ואת בכירי האוצר. בהמשך קרא לאזרחים, הכורעים תחת הנטל, לנקוט בפעולה אקטיבית ולצאת להפגין ברחובות. 

המדינה סוערת. שמענו את ראש מחאת עולם התרבות, רמי בז'ה, שבכה על המצב הכלכלי. איך אתה רואה את התמונה?
"אנחנו יכולים להתמקד בשאלה אם מגיע לעובדים עצמאים דמי אבטלה או לא, גם במצב רגיל. היום אנחנו נמצאים במצב אחר. בנוסף, יש את העניין הזה שעובדים שכירים מקבלים הכל, והעצמאים לא מקבלים כלום. מאות אלפי שכירים עומדים בפני מצב כזה, ועוד מעט נגמרים להם דמי האבטלה, כי מדינת ישראל קמצנית בדמי אבטלה לשכירים, ולעצמאים היא לא נותנת כלום, אז היא עוד יותר קמצנית. אנחנו נמצאים במצב מאוד גרוע.

יש פה תופעה מסוימת, והממשלה לא מוכנה להתחייב לספק לאזרחים משאבים מספקים כדי שיוכלו לעבור את המשבר הזה. היא ממשיכה להתדיין באותו סיפור של חוב וגירעון, אומרים שאי אפשר, שיש לנו כסף ואין לנו כסף, ההממשלה הבטיחה 80 מיליארד ש"ח. אם תשאלו באוצר כמה הוציאו מזה כבר, אני לא יודע לכמה תגיעו".

כנראה לא להרבה.
"הממשלה מבטיחה ולא מקיימת. עכשיו הקטע הזה של ההצבעה, החוק הזה לדמי אבטלה לעצמאים, מתנגדים לו כי האופוזיציה הגישה אותו? במה אתם משחקים? מה זה הדבר הזה? חיים היום אזרחים בישראל שאין להם הכנסה ורשת הביטחון של הבטחת ההכנסה לעניים מחוררת.  על העניים עכשיו בכלל לא מדברים כי הם בין כה וכה בזבל, אז הם רגילים. אז קדימה - קומו ותעשו מעשה. את דמי אבטלה לשכירים האריכו במדינות אחרות עד דצמבר, ופה מדברים על להאריך ב-30 יום. 

יש לנו את העצמאים שקיבלו פעימה כזאת או אחרת, טפסים מפה עד הודעה חדשה. אני אומר קדימה, תפתחו ותשחררו. אחרי זה אם אתם חושבים שהגירעון זאת הבעיה, תיקחו את המס בחזרה. אם הם יתחילו להתייפייף ויגידו שהם לא רוצים לשלם מס, כמו אחד שנמצא בממשלה ועוד כמה שם, אז תיקחו להם את זה". 

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

האוצר צריך לשחרר כספים לכל המגזרים כדי לעבור את התקופה הזאת? זה יכול להמשך גם כמה שנים. 
"בטח. זו לא תהיה תקופה שתארך שלוש שנים. אנחנו כבר רואים שיש שינויים. אתה מזלזל ביכולת של האנושות שלנו, עם כל ההייטק, לייצר חיסון לנגיף? אני לא מומחה, אבל מומחים אומרים שזה יקרה תוך שנה וחצי או שנה".
 
אבל מה עושים מבחינה כלכלית? 
"האזרחים מתנהגים כמו נתינים. הם נפגשים עם האוצר והממשלה ומתחננים, למי הם מתחננים?".
 
אז מה אתה רוצה שיקרה? שיעלו על בריקדות? שיקראו למרד?
"בטח. הגיע הזמן שהממשלה תבין שאנחנו לא נתינים שלה. מי אלו האנשים האלו, ראש הממשלה ושר האוצר? תסלחו לי, הם נבחרים שלנו? אם הם נבחרים שלנו, אז בשביל מי הם עובדים? למען עצמם או למעננו? אם למעננו, אז שלא יספרו לי סיפורים על הכלכלה, הרי הכלכלה בנויה מאנשים.
 
כשמתייחסים אליך כאל נתין שהממלכה קובעת לו כל מיני דברים, ואתה צריך להתחנן שיתנו לך אמצעי חיים מינימליים, אז כן. לא כל הזמן לדבר עם האוצר, הרי אנחנו רואים מה שווים כל הדיבורים האלו. אומרים לך כן ובשבוע הבא עושים בדיוק את ההפך. ולמה שלא יעשו ההפך? אין להם אחריות והם לא נותנים דין וחשבון".

מחאת העצמאיים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מחאת העצמאיים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

פעם יצאו לרחובות ובהמונים, למה זה עזר במבחן הזמן? 
"לא אכנס לזה. בסופו של דבר, בלי להבין את המטרייה לדבר הזה, אחרי הפגנות צריך לבוא שלב שבו אתה מפעיל את העוצמה שיצרת ברחוב ולוקח אותה למערכות הקיימות, כך אתה עושה את הדברים. מבחינה כלכלית היום אין כלכלן כמעט בעולם שמדבר על גירעון כמו שמדברים בדתיות על הגירעון בישראל. רק בודדים מדברים על זה, ולא משנה מה תפיסתם. כולם אומרים שצריך לשחרר. 

תנו לאנשים לחיות בכבוד, אבל גם תאפשרו להם לקנות מה שהם צריכים, תנו לעסקים להיפתח כמו שצריך. כאשר אתם סוגרים את המשק, תסגרו מקומות ספציפיים, תעשו בדיקות וחקירות אפידמיולוגיות כמו שצריך. צריך להתרגל למצב הזה, הממשלה צריכה לתת לנו בסופו של דבר של דבר את המינימום כדי שאנשים יוכלו לחיות ולא לגרור אותם. שמעתי את בז'ה מדבר, ולתחושתי אנשים מרגישים שגוררים אותם בחוצות העיר ואין להם מה לעשות. אבל אז אין כזה דבר, תמיד יש מה לעשות".