אריק ברבינג, לשעבר ראש אגף הסייבר בשב"כ, מתנגד לאישור איכון הטלפונים במסגרת משבר הקורונה. בראיון היום (חמישי) בתכנית "הקבינט" ב-103FM הוא טען כי "צריך להחזיר את השב"כ למקומות בהם הוא צריך לפעול".

"הכלים האלה נועדו ללחימה בטרור למנוע פיגועים של יהודים, פלסטינים, אחרים, ריגול ובעיות בטחוניות אחרות שהשב"כ מתעסק איתן", הסביר ברבינג בפתח דבריו. "השב"כ נקרא בסבב הראשון של הקורונה, כשהייתה שעת חירום וכאוס, להפעיל יכולות על מנת לאתר מוקדם ככל הניתן את אותם אנשים שהיו בקרבתם של חולי קורונה, אבל הדבר הזה היה לפני מספר חודשים. מאז עברנו שיא אחד, נכנסנו לאסטרטגיית יציאה, אנחנו בתוך שגרת היציאה. בזמן הזה השאלה היא מדוע צריך להשתמש שוב בשב"כ ובכלים הייחודיים שלו כדי לזהות את אותם אנשים שהיו בקרבתם של החולים החדשים? מה קרה פה בחודשים האחרונים שאי אפשר היה למצוא, ויש כאלה אמצעים, דרכים אחרות שלא השב"כ מפעיל כדי לאתר מראש אנשים שהיו בסביבתם של החולים?".

אתה מכיר כלים דומים שאפשר כרגע לצורך העניין לקנות או לשכור או לעשות בהן שימוש?
"ראשית, אני השתמשתי בכלים האלה כמעט 20 שנה. הכלים האלה מצילי חיים ואמרתי את זה לא פעם אחת. כדאי שכלים מצילי חיים יישארו קצת מתחת לאור הזרקורים, משום שכולם מקשיבים ומבינים, ואתם מבינים שששימוש עכשיו ביכולות מהסוג הזה יהיו בעייתיות יותר. השוק האזרחי, בוודאי במהפכה הטכנולוגי הסייברית שהוא עובר - כמעט ואין מוצר בטחוני במרכאות שאין לו גם את התאום האזרחי. הרבה פעמים זה גם ההפך. העולם הטכנולוגי מייצר כלים שלאחר מכן שירותי ביטחון שונים - צבא, משטרות וכדומה - עושים בהם שימוש לצרכים שלהם. יש יכולות כאלה וצריך למצוא אותם. ישראל היא סטארט אפ ניישן, יש לנו מוחות מדהימים, אפשר למצוא כלים דומים שיופעלו, גם דרך אגב לא על ידיד שב"כ, אלא גוף אזרחי שמדינת ישראל תחליט מיהו. משרד הבריאות, על ידו, צריך למצוא מנגנון".