מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופסור גבי ברבש, התראיין היום (שני) אצל ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM וסיפר על החששות מהעלייה הנוכחית בתחלואה בקורונה, ואף תקף את התנהלות מתכונת החזרה לבתי הספר, וטען כי "כל הסימנים מראים שההדבקה הנוכחית החלה בבתי הספר".

אתמול שר הבריאות אדשלטיין קורא להגביל שוב אירועים להקטין את מספר המשתתפים, בערב אנחנו רואים פסטיבל גדול גם של אנשי הלהט"ב בכל מיני מקומות בארץ, בערימות, אנחנו רואים מה קורה בכדורגל, באולמות, על שפת הים. יש איזה דיסוננס, מצד אחד מבקשים מצד שני הציבור לא ממושמע. מה יש לך להגיד בעניין הזה?
"אני חושב שהרבה יותר מטרידות אותי הצטופפות או התקהלויות בחללים סגורים מאשר במקומות פתוחים. כמובן לא הייתי רוצה במצעדים כאלה או אחרים שאנשים יהיו אחד על השני אבל זה פחות מטריד אותי מאשר התקהלויות בחללים סגורים ששם הקרקע הרבה יותר פורייה להתפשטות".

אתה נשמע מאוד מוטרד בימים האחרונים בטלוויזיה, ואני רוצה לקרוא רגע את הנתונים ותסביר לי למה אתה מוטרד. ביום חמישי 503 נבדקים, ביום שישי 465 ביום שבת 362 ואתמול 299, הגרף בירידה
"תראו, דבר ראשון המוטרדות שלי קשורה פחות למספרים כמובן שאם הם היו עולים הייתי יותר מוטרד, היא קשורה לפיזור הרחב שרק מחכה להזדמנות לפרוץ קדימה ברחבי מדינת ישראל. יחד עם זה, אמרתי את זה אתמול גם בערוץ 12, פתאום באה לי המחשבה, האם יכול להיות שהוירוס הזה, אגיד מילה של הקדמה לפני שאני אומר, עם הוירוס הזה כל הזמן לומדים דברים חדשים וזו לא בושה לעשות זיג זג בדעה או בתפיסה שלך על מה שקורה. אתמול פתאום התחלתי לחשוב שהאם העובדה שסגרנו את החלק הגבוה של מערכת החינוך כלומר חט"ב ותיכון שהם הנדבקים והמדביקים העיקריים והם כנראה היו הבסיס לכל ההתפרצות האחרונה, האם יכול להיות שהסגירה הזאת נותנת כבר תוצאות במובן הזה של ריסון קצב העלייה?".

אז יש איזשהו טווח , זה תשעה ימים. לגבי אוניברסטיאות, כי כם שם שרק הבריאות מבקש לעשות מבחנים מרחוק מבחנים בזום בכל מיני שיטות אחרות, גם שם?
"אני רק רוצה לחזור למה ששאלתם לשניה, אני שואל את עצמי האם הריסון בגידול של מספר המקרים החדשים המאובחנים הוא תוצאה של הסגירה זאת. אם כן יכול להיות שעלינו פה על משהו שפותר ומרסן לנו את ההתפשטות, זה דבר אחד".

והדבר השני
"יש מחקר שפורסם ממש לפני 5-4 ימים בדקו את הנוגנים באוכלוסיה שיחסית מקבילה אלינו, שלא הייתה שם התפרצות כמו באיטליה ארצות הברית ובז'נבה בשוויצריה ובדקו את שכיחות הנוגדים אצל ילדים בגילאים 5-9, 9-19 ומבוגרים, מה שיצא שם, זה שילדים עד גיל 9 היה להם 1% של חשיפה לוירוס, גילאים מבוגרים יותר 9-19 היה אותו אחוז כמו במבוגרים. כלומר כנראה שבתוך אוכלוסיית הילדים מ-0 עד 19 הגילאים היותר משמעותיים להידבקות והדבקה הם הגילאים של חטיבות הביניים והתיכון, ואולי שם מקור הבעיה שהייתה לנו".

צריכים לחשוב קדימה מה יהיה בספטבר. כלומר אתה לא יכול לסגור את החיים לגמרי, כי בספטמבר כשתכניס אותם מהתחלה שוב יבוא עוד גל ואז אנו מתקרבים לחורף
"אין לי ספק, אני אומר לך את זה בצורה הכי ברורה וחדה, אי אפשר יהיה להחזיר את מערכת החינוך לעבודה בספטמבר מעל כיתה ד' בצורה בה שחררנו אותם לחופש. חייבים יהיו לעשות כיתות של 15 ילדים".

ואז ללכת יותר לכיוון של קפסולות כמו שהכרנו בשיא המגפה?
"להכין את זה היום, לא לחכות לעוד חודשיים, להכין היום, שכל בית ספר יידע איך הוא מחלק את הכיתות האלה לשני חצאים עם גיבוי של מורה אחד לשני חצאים ותלמידי הוראה, צריך להכין את זה היום, אסור יהיה להחזיר את מערכת החינוך הגבוהה, חטיבות ביניים תיכונים למתכונת בה הייתה בחודש חודשיים האחרונים".

אתה חושב שזאת הייתה טעות לפתוח את התיכונים וחטיבות הביניים?
"חד משמעית הייתה טעות לפתוח את זה בצורה בה פתחו, כלומר בלי קפסולות, להכניס 30-40 ילדים בכיתה, לדעתי כל העדויות הנסיבתיות מעידות על כך שמשם התחילה העליה הנוכחית".

אלה אחרונה לגבי הבדיקות הסרולוגיות, אנחנו רואים שהאחוז באוכלוסיה הוא לא גדול, עדיין זה חיוני בעיניך? כלומר צריך להגביר את מספר הבדיקות? כי בעוד חודש מה שיש לנו כאן בארץ הולך להיזרק לפח
"אם הוא ייזרק לפח, יש אחד אחד במשרד הבריאות שאחראי לזה ואליו צריך לבוא בטענות. אני מקווה שזה לא יקרה".