דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר עלה היום (רביעי) לשידור בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, נוכח משבר המחריף בענף התעופה, במיוחד לאור העובדה שישראל שובצה במקום גבוה מאד ברשימת המדינות האדומות בשל העלייה בהיקף החולים בקורונה. "המציאות טופחת לנו על הפנים, ישראל המציאה את הפטנט שנקרא המדינות הירוקות, וזה מתהפך לנו על הראש, הפכנו למדינה אדומה. מקצועות בעולם התעופה יימחקו", הזהיר. 

מה אתה אומר על ההתנפצות של התחזית לפתוח את השמיים באוגוסט? לפני כמה שבועות עלית לשידור והיית פסימי.
" רציתי לפתוח את הריאיון איתכם במשהו שבטח אחרי זה יעלה לי על הראש כמו גוש קרח. ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה על מותה של התעופה בישראל. כשאמרתם שב-1 לאוגוסט תהיה חזרה, אמרתי שלא אמרו באיזה שנה, והנה אני חוזר על המשפט הזה שוב. לצערי, כל התרחישים שהיו נכונים. דיברנו עליהם ואפשר לדבר עליהם בעולם התעופה, המציאות טופחת לנו על הפנים. אמרתי שצריך להפסיק לדבר על פיילוטים ומדינות ירוקות, מדינת ישראל המציאה את הדבר הזה שנקרא מדינות ירוקות ואת טבלת התחלואה וזה התהפך לנו על הראש, הפכנו להיות מדינה אדומה".

אסור היה לעשות את המיון הזה?
"לא. המשבר הזה הוא כזה שמה שאמרת, עכשיו לא נכון לעוד שעה בערך. המשבר הזה מהתל בנו יותר מאשר אנחנו יודעים לתכנן ולחזות אותו. אני חושב שצריך להפסיק לדבר על פיילוט, צריך לפתוח את השמיים בישראל לכולם ולהחליט מי ייבדק בשדה התעופה, מי יישלח לבידוד ומי לא. אני חושב שצריך להפעיל את העולם העסקי שקשור לעולם התעופה, צריך להגיע למפעלים שלו, למשרדים שלו".

יותר מ-700 נדבקים ליום ואתה רוצה לפתוח את השמיים?
"כמה הגיעו לבית החולים? עלינו במספר המונשמים?"

אתה בעד כניסה חופשית?
"אין עליה במתים, אין עליה במספר המונשמים, בכמות האנשים שמגיעים לבתי החולים. הבידוד בבית של אותם אלה שמגלים שהם נשאים או חולים, אני אפילו לא יודע איך להגדיר את זה, אנחנו עושים יותר בדיקות ואם היו עושים יותר בדיקות במרץ כנראה שהיינו פה במאות אלפים באמת. אפשר להתמודד". 

נתב''ג ריק בפסח (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג ריק בפסח (צילום: אבשלום ששוני)

יש לזה כסף ואנשים?
"בוא נחלק את זה לשני חלקים, עולם התעופה, קרי מקצועות בעולם התעופה החל מגורר מטוס, עד טייס ומוביל כלי רכב מיוחד, כל אלה ימחקו מעולם התעופה. זה לא רק המושג, 'בואו נניע את הרכבת וניסע, נעשה ריענון ונריץ את הפסים', לא. אלה מקצועות שחייבים ברישיון, בעבודה יום יומית, חייבים להחזיר אותם לעבודה. לא בזה שאין נוסעים ומטוסים, אלא חייבים להכשיר אותם שוב, את כל אותם עובדים".

עצם ביטול המועד ממית את עולם התעופה?
"אני מדבר על זה כבר למעלה מחודש, יש טייסים שלא ראו את המטוס מהיום שהוצאו לחל"ת בתחילת מרץ, הם לא בסימולטור, לא במטוסים, מי יטיס את זה? בטח ובטח במדינת ישראל".

אני חושבת שגם אם הייתי יכולה לטוס ליעד המועדף עליי, לא הייתי רוצה להיכנס למטוס.
"את צודקת, תני לאזרח לקבל את ההחלטה, תני לאיש העסקים לקבל את ההחלטה. תבדקי אותו ביציאה ממדינת ישראל ותאפשרי לו לייצר דרכון רפואי וביטוח".

איך עושים את זה? אם פותחים באמת את השמיים איך הדברים יתנהלו?
"שני דברים מרכזיים, אחד מחייב בדיקה למי שנכנס למדינת ישראל ולא על חשבון הבדיקות של המדינה, יש מספיק אנשים בשוק הפרטי שעומדים בקצה המסלול להקים מעבדה שתבדוק את הנוסעים".

ייקחו מאנשים דגימות ותוך כמה זמן תגיע התשובה?
"24 שעות בידוד בבית ויקבל תשובה, אחרי 3 ימים יעשו בדיקה נוספת, משחרר אותו משדה התעופה לבידוד שלו".

ואז נוסע באוטובוס ורכבת?
"איך הוא נוסע היום? אין רכבות לצערנו".

זה טרטור, להגיע למדינה, לעשות בדיקה, ללכת לבידוד, לחזור לעשות בדיקה חוזרת. באירופה לא מכניסים אותנו.
"היום אזרח ישראלי, קודם כל הסיפור עם האירופאים זו הדדיות, בואו נודה על האמת. זה לא רק זה שהם חושבים שאנחנו מדינה אדומה, כל עוד מדינת ישראל לא מכניסה דרכונים זרים, מחייבת בידוד של שבועיים לכול מי שנוחת במדינת ישראל - כך נוהגים כלפינו האירופאים".

קורונה בנתב''ג (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בנתב''ג (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

לא קשור להיקף התחלואה?
"לא קשור למספרים, האירופאים אומרים - אין לכם דרכון אירופאי".

לא עומדים בפתח.
"בואו נסתכל מה קורה באמת בעולם, אם יש לך דרכון אירופאי ששם התחלואה גבוהה עדיין, יש מתים וכל מה שקשור בזה, כולנו הבטנו באיטליה בפליאה על כמה אנשים מתים שם והתחלואה שם, אבל איטלקי יכול להיכנס לכל מדינה באירופה, אבל הוא לא יכול להיכנס למדינת ישראל גם אם היה הולך לשבועיים בידוד. לישראל יכולים להיכנס רק בעלי דרכון ישראלי שבאים מחו"ל, יש לנו כאלף נוסעים ביום עדיין".

זו נקמה?
"מסתכלים על הדדיות. זה פן אחד של זה. ברגע שנבטל את נושא הדרכונים הזרים שלא יכולים להיכנס למדינת ישראל, אני לא רואה גלים של תיירים מגיעים לכאן אבל אני כן רואה אנשי עסקים מגיעים לכאן, את הכלכלה מתחדשת, את התעופה מתרוממת. היום הראשון ליולי, אירופה פותחת את שעריה לכלל אירופה, אפילו מצרים שיש שם תחלואה פי 3 יותר גבוהה פותחת את השערים שלה לתיירים שכמובן צריכים להציג פוליסה רפואית. זה מה שאנחנו אומרים, תציגו לנו פוליסה רפואית, יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות. אסור להרוג את התעופה, מדובר ב-150,000 אנשים שמתפרנסים מזה".

אמרת שכשתאריך היעד נקבע ל-1 לאוגוסט לא אמרו באיזו שנה, באיזו שנה לדעתך זה יקרה?
"לא יהיה 1 לאוגוסט, גם להחזיר את כולם לכשירות מבצעית. כדי להישאר אופטימי, הלוואי ובחגים יהיה פה קצה קצהו".

ב-1 ביולי בשנה שעברה, איך נראה שדה התעופה לצורך השוואה?
"מאה וקצת אלף נוסעים ביום. זה כמו בדמיון. ב-2027-2025 נגיע למספרים האלה, הלוואי".