עורך חדשות החוץ של חדשות 13, נדב איל, התייחס היום (רביעי) בתכנית של אראל סג"ל ב-103FM לקצב ההתפשטות של נגיף הקורונה מאז סיום הסגר. 

הוא הסביר כי "ב-29 ביוני היו בבריטניה כ-195 אלף בדיקות, מצאו 689 נדבקים בקורונה. באותו תאריך עשו בישראל כ-21 אלף בדיקות ומצאו מעל 700 נדבקים. אני חושב שאפשר להבין איפה אנחנו נמצאים רק מהנתון הזה. בריטניה היא מדינה של 60 מיליון בני אדם. הם מצאו פחות נדבקים מאיתנו ועשו הרבה יותר בדיקות מאיתנו". 

"אנחנו נמצאים במצב שבו במדינה של 60 מיליון בני אדם מוצאים מספר נדבקים נמוך יותר מבישראל. אני לא אומר שום דבר על תמותה, איך זה ייגמר ומה צריך לעשות. אני מדבר על העובדות. אנחנו חווים את אחת ההתפרצויות החמורות ביותר בעולם המערבי של מדינות שיצאו מהסגר".

מה קרה?
"מה שקרה זה לא שעשינו שום דבר, לא ניצלנו את תקופת ההסגר כדי למנוע את ההתפרצות המחודשת, פתחנו בצורה פראית, שאף מדינה בעולם לא עשתה ככה, אירועים ובתי ספר. אני אתן דוגמה, במדינה כמו יוון רק היום, ה-1 ביולי, אפשר להתחיל לעשות אירועים, וזו מדינה שחיה על תיירות. ביוון יש יותר תושבים, לדעתי 11 מיליון, ובמקביל היו להם הרבה פחות מתים מקורונה. במדינה כמו אוסטרליה, עם הרבה יותר תושבים, מתו פחות מקורונה, והמגבלות ברוב המדינות באוסטרליה הן על התקהלויות של 20 איש".

"המחשבה של אנשים הייתה שזה פשוט נגמר, אבל זו לא הייתה המחשבה של החוקרים והאקדמים. אנשים שאלו איך פתרון מספר המקרים ירד, וחשבו שזה נגמר טבעית. זה לא נגמר טבעית. ההסגר ריסק את מספר הנדבקים. אנחנו יודעים שהמקומות שאנשים נדבקים בהם זה חללים סגורים עם הרבה אנשים, שאחד מהם הוא מפיץ על. את הדברים האלה מנענו, לדוגמה בבתי ספר. למה פתחנו את בתי הספר היסודיים? זה ברור, כדי שההורים ייצאו לעבודה. ביפן עד הרגע הזה אין בתי ספר על-יסודיים, ואין שם מספרי מתים גבוהים בכלל". 

אין בעל בית. 
"נכון. פרופ' לוי אמר שהוא יעביר חלק מהסמכויות שלו, ויצאה הכחשה ממשרד הבריאות. בסופו של דבר, ראש הממשלה נתניהו צריך למנות מפקד לאירוע. הדבר הזה נאמר לו פעמים רבות על ידי גורמים שהם דורשי טובתו. הוא לא יכול לנהל את האירוע לבד, יש לו מספיק דברים אחרים על הראש. צריך מישהו שינהל את זה מקצועית ולא רק פוליטית. אין שום דבר כזה".