"רוב ההדבקה - בבתי הכנסת ובאירועים": פרופ' מוטי רביד, מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה בבני ברק, עלה היום (חמישי) לשידור בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס לעלייה בהיקף התחלואה בימים האחרונים, וביקר את היחס הציבורי המזלזל ואי הציות להנחיות. "יש לנו מצב של המון נדבקים אבל אין עלייה במתים או במונשמים, אבל המשמעת הציבורית עוד לא שם, צריך שתהיה משמעת ברחובות ולהגביר את האכיפה", הסביר רביד.

ספר לנו על תמונת המצב
"עד עכשיו יש לנו בעיה כי אנחנו לא ממש יודעים איפה נדבקים יותר ואיך נדבקים, אבל יש אינפורמציה שכבר הצטברה. בגל הזה, רוב ההידבקות נרשמה בבתי כנסת, באירועים שהם הייתה התקהלות. לא שמעתי אף שרומז על הדבקה במקומות עבודה, ואנו גם לא ממש יודעים שיש הדבקה בתחבורה ציבורית אף על פי שזה הגיוני שיהיה, אבל לא. מאותן החקירות שעשו ולא עשו מספיק אבל מאותן החקירות שכן עשו עולה שההתקהלויות הן הבעיה. אנשים מתקהלים לא עוטים מסכות כמו שאמרתם, ואז נדבקים. אין חוכמות. אנחנו עדיין יושבים על אותן המנטרות המטופשות על כך שאם עושים סגר, צובעים את האוכלוסייה בסגר בצבעים גזעניים או כל מיני דברים מהסוג הזה שהם באמת כבר חשבתי שהתבגרנו מהם. הממשלה לא עושה שום דבר כי אין מדיניות כרגע".

לאיזה מדיניות היית מצפה כשהממשלה רואה 900 חולים ביממה, ומי יודע מה יהיה בהמשך? 
"לפי מקורות מסוימים עברנו את האלף נדבקים, אבל זה לא מה שחשוב. זה היה ברור לגמרי, המגמה הייתה שם, אם זה לא היה קורה היום זה היה קורה מחרתיים. מה שצריך היה לעשות זה קודם כל שתהיה לנו שיטת בדיקה, היא כבר קיימת, זה רק עניין של עבודה כדי להכניס אותה, שנותנת תוצאות בארבע שעות, וכשעושים חקירה אפידמיולוגית ובודקים אנשים, האנשים ידעו יותר אם הם חולים נגועים או לא תוך 5-6 ימים מקסימום ולא אחרי יומיים. אני שומע את זה מסביב, שלקחו לי בדיקה, ומה התוצאה? ואנשים עונים -לא יודע. יומיים יומיים וחצי, אפילו שלושה ויהיו תשובות. בינתיים מה? מעט מאוד אנשים יש להם מספיק משמעת כדי שבתקופה הזאת הם יישבו בבית ויכנסו ממש לבידוד". 

קורונה בישראל - תחנת בדיקה באשדוד (צילום: פלאש 90)
קורונה בישראל - תחנת בדיקה באשדוד (צילום: פלאש 90)

למה אתה אומר שאין מדיניות? אנחנו יודעים שנכנס שר בריאות חדש יולי אדלשטיין, והיום אנו מדברים על 20,000 בדיקות ביום. בתחילת הדרך אנשים המתינו לתשובה כמעט שבוע, היום אנחנו רואים שממתינים מקרה הרע שלושה ימים. זאת אומרת אנחנו רואים מגמת שיפור.
"יש לנו את האמצעים הטכניים ויש אנשים מיומנים והעניין הוא של ארגון וגיוס, ואין שום סיבה שמדינת ישראל הסופר טכנולוגית ומתוחכמת וזריזה ואינטליגנטית וכל התארים שאתה רוצה, לא הייתה יכולה להגיע היום למצב בו כשעורכים לאדם בדיקה אחרי 5-6 שעות הוא יודע אם הוא נגוע או לא ואם הוא נכנס לבידוד ומי בסביבתו, אבל זה רק צעד אחד ואולי הוא אפילו לא הכי חשוב" 

מה יותר חשוב? 
"מה שיותר חשוב זאת המשמעת הציבורית, דיברתם עליה שהיא עדיין לא שם. בכל מקום בארץ, יש אזורים קצת יותר ופחות, זה לא משנה. דווקא הציבור החרדי בזמן האחרון הפנים ומנסה לשמור יותר, אבל בריכוזים החרדים יש בעיה כי הם צפופים, אז מראש הם במינוס לעומת האוכלוסייה הכללית". 

אני רוצה לקחת אותך קדימה. אם אתה אומר שעל פי מקורותיך עוברים את ה-1,000, לאן המספרים האלה לוקחים אותנו? 
"אני רוצה לעבור על התסריט האופטימי, יכול להיות שאנחנו מסתכלים על המודל השוודי בארץ, אבל בשינוי שהאוכלוסייה שלנו צעירה יותר והזקנים שלנו למדו להיזהר. אם זה יימשך, רק תחלואה בקרב צעירים או כמעט רק תחלואה בקרב צעירים, אולי הגל הזה יחלוף, יעלה ויתחיל לרדת בלי שנראה כאן מאות מתים. אבל זאת תחזית אופטימית שלא חייבת להתגשם כי כבר יש פה ושם התפרצויות בבתי אבות אחרי שאנשים קשישים נדבקו. 

בינתיים אנחנו במצב שהוא כמעט אופטימלי, המון נדבקים אבל מספר המונשמים לא עולה ומספר הנפטרים לא עולה. רוב הנפטרים מהימים האחרונים הם אנשים מהגל קודם שהיו מונשמים הרבה זמן ונפטרו. זאת רולטה רוסית, אנחנו לא יודעים אם זה יתקיים, אבל זה לא מצדיק, בואו נאמר כך, את הרפיון גם בפיקוח, גם בהסברה ותעמולה. זה לא מספיק יש פקחים ברחובות, נכון שברחוב לא נדבקים, נדבקים במקומות הסגורים, אבל אם תהיה משמעת ברחובות היא תזלוג גם פנימה".