שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הורה היום (חמישי) על גיוסם של 500 אנשי מילואים נוספים להתמודדות עם נגיף הקורונה. בנוסף הוא קיים הערכת מצב בנושא התפשטות הנגיף, בהשתתפות השר לנושאים אזרחיים במשרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, אלוף פיקוד העורף, מתפ"ש, מנכ"ל משרד הביטחון ועוזר השר להתגוננות.

בישיבה אישר גנץ את גיוס של אנשי המילואים הנוספים עד לחודש יולי, ברובם למערך הפעלת המלוניות והפעילות של פיקוד העורף בערים השונות. עוד הוחלט כי משרד הביטחון יפעיל עשרה מלונות נוספים עד שבוע הבא, בנוסף לאלו הפועלים כעת.

במקביל, המשטרה נערכת למיצוי האכיפה באזורים עליהם הוטלו סגרים והמוכרזים כאזורים מוגבלים, וכן להגברה משמעותית של האכיפה בנוגע לאי עטיית מסכה בעיקר במקומות הומי אדם, אולמות שמחה ומרכזי בילוי וזאת עקב עלייה משמעותית בתחלואה והטלת הנחיות נוספות על ידי הממשלה. כבר הלילה ובסוף השבוע הקרוב יבקרו מאות שוטרים באולמות שמחה ובמועדונים כדי לאכוף את החוק.

אביב כוכבי, בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אביב כוכבי, בני גנץ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"אנחנו מחזירים את מדיניות האכיפה וכיוון שהגענו מעל לאלף נדבקים ביממה שחלפה, נוציא יותר ויותר צוותים לפיקוח ואכיפה. לשוטרים ישנו שיקול דעת ולאחר עניין הסברה למי שמסתובב ללא מסכה יירשמו דוחות תוך הנחייה לצלם אירועים חריגים שבהם נדרשים לרשום דוחות" אומרים במשטרה.

נציין כי במשטרה ערים לסרטונים המופצים ברשתות אולם טוענים כי מדובר בסרטונים חלקיים וערוכים ולכן נדרשים עתה השוטרים לצלם את הממשק עם האזרחים. במקומות שבהם האזרחים לא יקיימו את התקנות ולא יענו על ההתנהלות כפי שמצפים מהם נכביד את האכיפה וההתייסות לאותם אזרחים. 

ביממה האחרונה רשמה המשטרה 2,699 דוחות לאזרחים, מתוכם 2,666 בגין אי עטיית מסיכה במרחב הציבורי. בשבוע האחרון נרשמו מעל ל-18,500 דוחות, רובם כנגד אי עטיית מסכות וכמה עשרות לא מבוטלים כנגד עסקים שלא פועלים על פי התקנות.

במשטרה מבצעים פעילות משימתית בעיקר בשבועיים האחרונים ובמהלכם נערכו ביקורות בכ-7,000 עסקים מתוכם 3,500 מועדוני בילוי ו"נחשפנו להרבה מאד הפרות של התקנות קרוב ל-1,300 ורשמנו 7,300 קנסות" אומרים במשטרה ומוסיפים. "אנחנו מבצעים פעילות אכיפה באזורים המוגבלים בלוד ובאשדוד ובאופן עקרוני בהחלטת הממשלה אין יוצא ואין בא באזורים האמורים למעט הקלות בכל הקשור להצטיידות, תרופות, לוויות ומבחני בגרות".

אכיפת מסכות. צילום: אבשלום ששוני
אכיפת מסכות. צילום: אבשלום ששוני

במשטרה הוסיפו עוד: "אנחנו מבצעים פעילויות אכיפה גם כדי למנוע התקהלויות מעל לעשרה אנשים באותם אזורים. בעיקר בסוף השבוע נבצע פעילות רחבת היקף במרכזים הומי קהל בעיקר במרכזי בילוי ובאולמות שמחה שם נכביד ונטפל ביד נוקשה גם לצורך הרתעה וגם כדי למנוע התפשטות הנגיף. במקומות האלו לא נגלה סלחנות או סבלנות ונפעל עד כדי סגירת אותם מקומות באופן המיידי. בעלי האולמות ובעלי השמחות מחויבים לדאוג לשמירה על התקנות ואם לא ינהגו כך יחטפו קנסות ויגלו את המשטרה במדיניות הקשוחה". 

חשוב להדגיש כי כבר ברביעי בלילה הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא מן הנמנע שבפעילות המשטרה יצורפו שוטרים סמויים שיגיעו לאותם אולמות אירועים על אזרחי כדי לאכוף את התקנות. בינתיים במשטרה לא ישלחו בלשים מוסווים לאותם אולמות אלא כוחות גדולים של שוטרים יערכו ביקורים באולמות ובמועדונים כדי לבצע את האכיפה.

בתוך כך, מ״מ מפכ״ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, עורך סיור בעיר לוד ובעיר אשדוד, בהם הוטל סגר על מספר שכונות לאור העלייה בהיקפי התחלואה, זאת בכדי לעמוד מקרוב אחר היערכות המשטרה והפעילות במקום. "ככל שחולף הזמן, המאבק הלאומי בהתפשטות הנגיף הופך קשה יותר ומורכב יותר. לא רק לנו כמי שבחזית מאמץ האכיפה, אלא גם לציבור שנאלץ לשנות משמעותית את שגרת חייו וחווה לצד דאגות בריאותיות גם לא מעט קשיים וחוסר ודאות", אמר.

ממלא מקום המפכ''ל בסיור מיוחד (צילום: דוברות המשטרה)
ממלא מקום המפכ''ל בסיור מיוחד (צילום: דוברות המשטרה)

הוא הוסיף: "לכן עלינו תמיד להיות קשובים לרחשי הציבור, להפעיל שיקול דעת ולהגיש עזרה לכל אזרח שנזקק לה. מנגד עלינו לפעול במקצועיות ובנחישות כלפי המעטים הבוחרים לזלזל בחוק ולנסות להכשיל ולשבש את פעילות האכיפה המתבצעת למען בריאות הציבור".