הפרופסורים גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, ביה"ח "שיבא" תל-השומר, ויורם לס מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, קיימו הבוקר (ראשון) עימות בוועידה הלאומית הראשונה ישראל-OECD של מעריב בנושא נגיף הקורונה והתמודדות מדינת ישראל עמו.

רהב: "היציאה מההסגר היתה חדה מדי, היציאה היתה צריכה להיות הרבה יותר איטית עם הרבה יותר הסבר לציבור מה צריך ומה לא צריך. חקירת שרשרת ההדבקות לא היתה מוכנה כראוי. זה לא הגיוני לתת ל-27 אחיות לטפל במערך, וכבר מאמצע מרץ התרענו שצריך לתגבר את הצוות הזה. יש אבטלה גדולה במשק ואפשר לעשות הסבה". 
לס: "אנחנו מדברים רק על נתונים ולא על חוויות אישיות, הנתונים אומרים שלא היה בישראל גל ראשון. אי אפשר להשתמש במילה מגפה כאשר אין תמותה עודפת. באירופה היתה תמותה עודפת בשיעור של 15 אחוז בלבד, יותר מהתמותה העודפת בשפעת של 2018. המגפה באירופה הסתיימה לפני שלושה שבועות, אין גל שני של תמותה. אני לא מתחמק מהדיון לגבי ארה"ב ,אבל זו המדינה עם מערכת הבריאות הציבורית המחורבנת ביותר בעולם. ובחזרה לישראל, בוודאי שאין גל שני. אדם ישר לא יכול לדבר על מגפה כשהתמותה ירדה". 

רהב: "אני מבקשת מפרופסור לס שימנע את המשפטים האלה מאנשים שמתים לשמוע את זה, מכיוון שזה מסוכן ולא אחראי. מבחינת מספרים, להסתכל רק על שיעור התמותה זה לא נכון. אני מטפלת בבית החולים בחמישים אחוזים של מחלימים שעדיין מתמודדים עם ההשלכות. זה לא שהם הלכו הביתה בריאים הם בשיקום ארוך. אני רואה כל כך הרבה אנשים בקהילה שמסתובבים עם קורונה ויש להם כל כך הרבה ביטויים רפואיים קשים שעוד לא יודעים להתמודד עם זה. מערכת הבריאות מאד בעייתית. הגל השני יותר קשה מהראשון, זה לא נכון לספור מקרי תמותה, צריך לספור מקרים של חולים קשים חדשים". 
לס: "מיליון אנשים יושבים בבית, אנשים לא יכולים להתחתן בשביל לספק את החוויות הרפואיות של שיבא. איכילוב הצטרף אליי, חבל שהוא לא הצטרף אליי לפני שלושה חודשים. יש פה חורבן של מדינת ישראל. בחורף יהיו אלפים של חולים קשים. אלף אנשים ימותו, מעולם לא הרסנו את מדינת ישראל בחורף. באירופה יש עשרה אחוז יותר במגפת שפעת". 

רהב: "נכון, המגיפה הכלכלית נוראה, אבל אני כבר יכולה לומר: אין תיירות בגלל הקורונה, אבל לא נותנים לישראלים לצאת ואף אחד לא יבוא לארץ בגלל המספר הזה של החולים. ברור שאם לא נעשה משהו קריטי, המספר הזה הולך ועולה ואני מקווה שלא נגיע למצב כמו באיטליה".
לס: "מה קרה באיטליה? את שטופת מח עם תמונות זוועה נקודתיות. לא קרה כלום. למה אין מספר עולה במונשמים?".

רהב: "אני לא בעד סגר טוטלי אבל בשביל שנמנע ושלא נגיד לסגר הזה צריך לעשות משהו". 
לס: "שר האוצר אמר 'היינו ונכשלנו'. לא יהיה סגר בחיים".

רהב: "מוכרחים למנוע התקהלויות, גם לא חתונות. גם מסעדות או לשבת בחוץ, צריך להיות יצירתיים".
לס: "יש אשליה בכל העולם שאומרת שממשלה יכולה לעצור וירוס. הוירוס נמצא בכל מקום ושום ממשלה לא יכולה לעצור אותו. בין נגיפי השפעת המדבקים בחורף בין 10-5 אחוז מהאוכלוסייה נדבקים. בבדיקות שעושים עכשיו: 5 אחוז מהבדיקות הם חיוביות. להערכתי מיליון ישראלים הם חיוביים".

רהב: "פרופ' דני כהן עשה סקר סרולוגי במדינת ישראל ומצא ש-2.5 אחוז חיוביים. זה אומר שלפי הסקר של דני כהן, שעל כל חולה קורונה יש עשרה אסימפטומטים. יש כל מיני נתונים מכל מיני מקומות בעולם וזה דבר שאי אפשר להתעלם ממנו. אין תרופה שבאמת מורידה תמותה בצורה ברורה. אנחנו לומדים כל הזמן בצורה לא נורמלית, עושים מחקרים ומתקדמים. ויש לי רושם שיש תרופות שיותר עוזרות וכאלה שפחות. כמו כן, עדיין מוקדם להגיד אם חל בנגיף שינוי שהוא הפך לקל יותר".
לס: "מה שקרה בעולם זו מחלת נפש, שנגרמה בגלל הרשתות החברתיות. בעברית פשוטה".