התפטרותה של ראש היחידה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, עוררה סערה בעיקר בשל דברי הביקורת הקשים שמתחה על הנהגת משרד הבריאות והממשלה בשל הצעדים שנקטו - ולא נקטו - למניעת גל התחלואה השני. אחד ממשואי הביקרות הוא שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתייחס הבוקר (רביעי) לדברים בראיון בכאן ב'. 

סדצקי טענה שדחקו אותה החוצה ושהספינה לא שטה לכיוון הנכון.
"הדיון פתוח וכל אחד אומר את דעתו ובסוף אני כשר הבריאות מקבל את ההחלטה. העמדה לפתוח את המשק הייתה נכונה לרגע קבלת ההחלטה. כשהשתנו הנסיבות אולי היו צריכות להשתנות ההחלטות. זה ממש כמו בשדה הקרב. עכשיו אנו לא יכולים לקבל החלטות על ה-15 בספטמבר".

"אני מבין לתחושתה של פרופ' סדצקי, אבל לא איבדנו כיוון והמצפן עדיין עובד. אזרח מהשורה לא אמור לחשוב על הדברים האלה. העניין הזה של תקנות לשעת חירום תקף לשלושה חודשים, והם חלפו. נוצר בלבול בציבור ששומע שהממשלה החליטה משהו".

"אני לא חושב שצריך לחיות באתמול אחרי שיש לנו אלף ומשהו חולים חדשים היום", הוסיף אדלשטיין התייחס לבעיות במערך  החקירות האפדמיולוגיות: "סדצקי הייתה ממונה עליו, והוא לא עבד טוב, גם לשיטתה וגם לשיטתי. אם תוך כמה שבועות המערך לא יפעל תזמינו אותי ותעשו ממני קציצות".

שר הבריאות הודה כי לא דיבר עם סדצקי מאז הודיעה על התפטרותה, וכשנשאל האם היא צריכה לחזור לתפקידה, אנר כי "איני יודע מה להשיב. אצטרך לדבר איתה ולהבין את מהות הטענות. אנחנו במצב של קרב ואם מישהו לא יכול להמשיך, המטרה היא לא ללכת אחורה אלא למצוא לו מחליף. אנחנו בודקים מה האפשרויות".

פרופ' סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)
פרופ' סיגל סדצקי (צילום: פלאש 90)

על פתיחת המשק, שלטענת פרופ' סדצקי הייתה מהירה מדי, אמר אדלשטיין כי "חלקים של המשק נפתחו ואני זוכר שראש הממשלה נתניהו אמר שאנחנו במצב של אקורדיון. לפעמים מוכל לפתוח לרוחב, לפעמים אחרת. הייתי בשמחה מקבל מספר חודשים להתארגן ואז להתמודד עם הנגיף, אבל אי אפשר".

עוד טען השר, כי "הנגיף פועל באותה שיטה בשאר המדינות - יש גל שני גם במדינות שפתחו יחד איתנו. אי אפשר להתמהמה בקבלת ההחלטות. אי אפשר לומר שניצחנו. זה לא קורה בשום מקום בעולם. הזהירות צריכה ללוות אותנו. אף מדינה לא ניצחה את הנגיף. ההחלטות שמתקבלות מתאימות את עצמן למה שקורה באותם ימים, ואם לא נשמור על הכללים נישאר עם משק סגור".

מה חושב האזרח אחרי סגר בליל הסדר והקפדה, וששרים בציבור לא משמשים דוגמה?
"אני לא אומר לאנשים להפסיק לחיות, להיכנס לבונקר ולרעוד מפחד. צריך לזכור בכל רגע שצריך לשמור על מרחק ועטיית מסיכות. רק ככה הדברים יצליחו להסתדר. הצעדים נועדו לדכא את עקומת החולים, להביא אותנו ל-100 חולים ביום".

תוך כמה זמן?
מספר שבועות

אם לא נגיע ל-100 נדבקים הולכים לסגר?
"הצעדים נועדו כדי שלא נצטרך להגיע לסגר, אבל מדובר פה באויב שאנחנו לא מספיק מכירים אותו. אני נכנס לבית חולים ורואה אנשים במצב איום ונורא ואז שומע ש'אין חולים'".

סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס אף הוא לנתונים המדאיגים בראיון בגלי צה"ל. "אנחנו נמקד את הבדיקות במקומות שצריך. אנחנו הגדלנו בצורה דרמטית את הבדיקות". לדבריו, "כ-40 אלף איש רוצים להיבדק מדי יום. הביקוש עולה על ההיצע ומייצר תורות ארוכים. נמקד את הבדיקות במקומות הרגישים. מניח שתהיה ירידה בבדיקות לאנשים שאין להם סימפטומים".

ההחלטה לנהל מנהל חדש לנושא הקורונה הייתה ציר עוקף סדצקי?
"תפקידה הוא ראש תחום שירותי הבריאות, וזה לא השתנה. אני לא יודע אם זו הסיבה שהפריעה לה, אבל אם כן, היה חייב להיות ברור שמי שמוביל את האירוע הוא מפקד המשל"ט. אני לא יודע מדוע היא התפטרה, אני מעריך את העשייה שלה. אנחנו בשיתוף פעולה מלא עם משרד הביטחון ופיקוד העורף, שיהיו שותפים מלאים וכפופים לאותו אחראי, שיפעל בהתאם למדיניות השר אדלשטיין".