בצל העלייה המדאיגה בתחלואה בנגיף הקורונה והטלת הגבלות נוספות וסגר בערים מסוימות במטרה לצמצם את ההדבקה, התארח היום (חמישי) עורך חדשות החוץ של "חדשות 13" בתוכניתם של גיא פלג וניסים משעל ב-103FM, וביקר את מדיניות הטיפול בנגיף בישראל: "מדברים איתי מכל העולם, על איך בהתחלה הישראלים הצליחו ועכשיו הכישלון פה כל כך גדול".

משעל: מה קורה לנו עם הקורונה? הרי עליך אני מסתמך כל הזמן.
"מה שקורה  לנו הוא שאיבדנו שליטה על האירוע הזה ואני רואה עכשיו את הדיווחים שהממשלה רוצה לקצר את תקופת הבידוד בגלל שהמון אנשים מקבלים איכוני שב"כ ואין להם היגיון. הם מקבלים איכוני שב"כ וזאת בעיה קשה, התרופה שהם מציעים לה כמובן תגרום לזה שאנשים בכלל לא ייכנסו לבידוד, כי אתם יודעים איך זה ישראל, כולם יחפפו את העשרה ימים בכל מקרה. מדברים איתי מכל העולם ואני מנסה להתחמק מכל מיני עיתונאים זרים, שכל הזמן רוצים לדבר על מה קרה לישראלים, ואיך בהתחלה הם הצליחו ועכשיו הכישלון כאן הוא כל כך גדול".

משעל: אבל תראה תוצאות ביניים של עשרות אלפי נבדקים סרולוגיים. לפחות ארבע קופות חולים מעלות נתון לפיו מספר בעלי הנוגדנים מקורונה בישראל נמוך מאוד ועומד על אחוז אחד.

פלג: נכון, זה פרסום שלנו ב'חדשות 13' מלפני יומיים, זה היה ההסגר הראשון אם תרצה. אבל זה שההדבקה בישראל היא כל כך נמוכה, זה חדשות טובות ולא טובות. זה חדשות טובות כי העובדה היא שיש לנו בסוף פחות נדבקים וזה טוב שלא ראינו 5%-6% כמו בספרד. מצד שני תחשבו על זה שכל הדיבורים על זה שהאוכלוסייה כבר נדבקה ושנגיע לחיסון עדר, אתם מבינים שאף אחד לא יגיע לשם. אם בספרד עם עשרות אלפי מתים הם הגיעו ל-5%-6% אז אין מה לדבר בכלל על חיסון עדר. כל הקשקושים שהופצו בהתחלה שהאפידמיולוגים הרציניים אמרו שזה קשקוש, אז עכשיו אנו מבינים שזה המצב. אגב, זה אומר ששיעור התמותה בישראל עומד על בערך 0.3%.

משעל: אז אני אחבר אותך, פתחנו את התוכנית הבוקר בשיחה עם פרופ' יונתן הלוי נשיא ביה"ח שערי צדק, והוא אמר אני רואה את הנתונים 1,300 נדבקים חדשים כל יום וזה לא מרגש אותי, כי אני רואה את התמונה האמיתית אצלי. כלומר, משב רוח אופטימי שהגל השני פחות מהראשון.
"אני ממש מקווה שהוא צודק, ובכלל באופן כללי אני בעד כל אדם שחושב שיהיה פה יותר טוב. זאת אומרת, פרופ' הלוי הוא איש מאוד רציני. מה שאנו יכולים לראות כרגע לנגד עינינו ללא ספק זה הרבה מאוד מספרי נדבקים בישראל. אנו רואים הרבה מאוד מספרי נדבקים גם בעולם, גם בארה"ב הלילה היה שיא של 60-70 אלף נבדקים ביום".

פלג: אבל המדד האמיתי הוא בכל זאת לא החולים הקשים שזה הנתון שצריך לעמוד לנגד עינינו ופחות מספר החיוביים באוכלוסייה?
"אם אתה מסתכל על בינוניים וקשים יש עלייה משמעותית בישראל. אין פה שום שאלה, אף אחד לא מכחיש את זה, גם לא פרופ' עדית מטות מ'איכילוב'. יש עלייה משמעותית באשפוזים, גם שם, לא שינו את הקריטריונים לאשפוז, יש לנו מאות אנשים מאושפזים".

משעל: האמת, אני מהסס אבל אני רוצה כן לשאול אותך את השאלה הבאה: כשאני שומע את פרופ' יונתן הלוי, אותך ועוד כאלה, הבלבול רק הולך וגדל, אני כבר לא יודע למי אני צריך להאמין.
"אני חושב שאתה צודק ב-100% ואני אומר בכנות, שהקהילה הרפואית בישראל - כשרגע אחד מופיעה פרופ' מאיכילוב ואומרת דבר אחד, וברגע אחר מופיע פרופ' ממקום אחר ואומר דבר אחר, כולם מכובדים לצורך העניין, יש כאלה שאני מפקפק בהם וחושב שהם שרלטנים אבל לא האנשים האלה".

פלג: אבל אולי זה מבטא את חוסר הידיעה האמיתי שלנו לגבי איך להתמודד עם הנגיף הזה?
"הוא לא מבטא את חוסר הידיעה האמיתי של איך להתמודד אלא את חוסר הוודאות בו אנו חיים. אנו חיים כולנו, גם האמריקאים, ועכשיו אירופה פתחו אז מוחאים להם כפיים אבל בוא נראה עוד חודשיים. אנו חיים תחת חוסר ודאות כי אף אחד לא יודע איך הסיפור הזה יסתיים. רוב המדענים הרציניים בתחום אומרים כדאי שאתם תטעו לכיוון שהוא הזהיר ולא השאנן".

אייל המשיך: "להגיד לכם שאני יודע שאם עכשיו לא נעשה את המגבלות הכי חמורות בעולם אז בהכרח ימותו פה? אני לא שחררתי את תרחישי הייחוס האלה, אני לא מכון גרטנר. אני עיתונאי. אני צריך להגיד לכם מה אנו לא יודעים, וזה שבפירוש אנו לא יודעים איך זה ייגמר. אבל אני אגיד לכם איך זה נגמר במקומות מסוימים. בבריטניה יש בין 50 ל-65 אלף מתים בשלושה חודשים, האם האנשים האלה היו אמורים למות בכל מקרה? בדיוק עכשיו יצא מחקר, מתוכם 170 היו מתים בכל מקרה בגלל סטטיסטיקה של גיל וכאלה. 65 אלף איש בשלושה חודשים ממחלה אחת זה מה שקרה בבריטניה. אז אתם יכולים להגיד זה לעולם לא יקרה פה והגיל החציוני וכן הלאה ויש בזה משהו, אבל כרגע רוב האנשים הרציניים מדברים על זהירות מסוימת".