התכתבות בין מפקדים לשוטרים שהתנהלה בימים האחרונים חושפת אולי את הסיבות לאכיפה המוגברת של המשטרה את העבירות על תקנות בריאות העם, זאת במסגרת המאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה, וכן את האירועים החריגים בהם נראים שוטרים כשהם מפעילים כוח עקב ממשק עם אזרחים.

בהתכתבות המדוברת, שהועברה בוואטסאפ, מתועד מסר שהועבר, לכאורה, מהמפקדים אל השוטרים, ולפיו: "יש לבצע אכיפה ללא פשרות ולאתר את פורעי החוק בנושא הקורונה. לא ייתכן שיהיו שוטרים מיחידות אחרות שמוצאים ויש שוטרים שלנו שלא מוצאים כלום". ההודעה מהווה מסר מרתיע שמעבירים מפקדים במנהלת החדשה שהוקמה לטיפול בפורעי החוק בנושא הקורונה, והיא מרמזת על ביקורת שמופנית לעבר המנהלת, שככל הנראה "עדיין לא סיפקה את הסחורה", מאז הקמתה בראשית השבוע.

עוד עולה, כי מבוצע מעקב אחר נתוני האכיפה של השוטרים שסופחו למנהלת, ומשכך עולה השוואה בהודעה המדוברת בין שוטרי המנהלת לבין השוטרים ביחידות האם. בראשית ההודעה נכתב: "בעניין השוטרים במנהלת, מי מהשוטרים שהלך לעבוד במנהלת וחושב שהוא בשבוע חופש - טועה". חמור מכך, בהמשך אותה הודעה נכתב במפורש האיום, לפיו מי שלא יעמוד בדרישות - "יחזור לעבוד בימת"א עם ותיק, וראיון אישי על שנכשל במשימה אגפית, וזה ממש לא נעים לאף אחד להיות במצב כזה. תעירו מיד את השוטרים שלנו להיות מופת בעניין הזה".

ההתכתבות של השוטרים (צילום: צילום מסך)
ההתכתבות של השוטרים (צילום: צילום מסך)

שוטרים ותיקים ציינו כי בשיחות עם חבריהם ליחידה, חלקם מרגישים רע עם ההנחיה החד-משמעית, ולעומתם שוטרים חדשים מתייחסים לאותם דוחות "כאילו פתרו זירת פשע חמור" (הטעות במקור). שוטר אחר התייחס, ואמר: "מדהים. אל תדאג, לא אומר שזה ממך. שזה הלחץ על השוטר בשטח, מצד המפקדים, אין פלא שיש מי שגולשים לאכיפה אלימה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "עובדה היא כי מרבית המפגשים עם אזרחים בהקשר של אי עטית מסיכה, מסתיימים ללא אכיפה כלל, אלא באזהרה והסברה ובפרט שהאזרח משתף פעולה. לצד זאת, במיעוטם נתקלים השוטרים באזרחים שמצפצפים על החוק באופן בוטה או שמתנגדים לאכיפה ומנסים להכשילה. יודגש כי אי ביצוע אכיפה בכלל בכל נושא, לעולם לא יהיה אפקטיבי במניעה, לא יוביל למשמעת אזרחית להנחיות ולכן לא יוכל למנוע הדבקה במרחב הציבורי. אנו קוראים לציבור להקפיד על קיום התקנות ולעטות מסיכה על הפנים במרחב הציבורי ולהישמע להוראות השוטרים, הכול למען הבריאות של כולנו ובכדי שיחד נבלום את התפשטות הנגיף".