פרסום ראשון ב-103FM: קרוב ל-20% מהמיילדות בבית החולים מעייני הישועה נמצאו חיוביות לנגיף הקורונה. מדובר בלפחות עשרה אנשי צוות - שמונה מיילדות, רופאה אחת, ואיש צוות סיוע שנמצאו חיוביים לנגיף. עד אמש, ככל הידוע, לא הודיעו דבר ללמעלה מ-200 יולדות שייתכן שהיו עימן במגע, והפרטים של היולדות הללו הועברו למשרד הבריאות.

כאמור, מדובר בהתפרצות נרחבת של המחלה בחדר הלידה שבו עובדות 50 מיילדות. לטענת ההנהלה, חלק מהמיילדות נדבקו, ככל הנראה, מיולדות חולות שאושפזו באגף הקורונה של חדר הלידה. מדובר במיילדות שככל הנראה לא הקפידו על על מיגון הרמטי. מיילדות אחרות ואנשי צוות נדבקו ככל הנראה בתוך בית החולים, ובאו במגע עם יולדות במחלקה הרגילה של חדר הלידה. 

מדובר במחלקת יולדות וותיקה מאוד ועמוסה מאוד. רבות מן היולדות שמגיעות למחלקה הן תושבות בני ברק והאזור, שמעדיפות ללדת בבית החולים המקומי, שמקפיד על ההלכה, ובו נערכות מידי חודש קרוב ל-1,000 לידות. כ-30 לידות מידי יום. למעלה מ-200 בשבוע לכן הסיפור מסובך.

בנוסף, דווח כי שלושה אנשי צוות התגלו חיוביים לקורונה בחדר הלידה בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק. הם מתווספים לעוד עשרה אנשי צוות שנדבקו, שרובן מיילדות.

תחקירנית 103FM טילפנה במהלך סוף השבוע לבית החולים, וביקשה לדעת האם המקום בטוח מקורונה. העובדת שענתה לשיחה הזו, ולשיחות נוספות שבוצעו על ידי תחקירנים במהלך הסופ"ש, לא רמזו על האירועים.

נציגת בית החולים: "תבואי לפה, נפנק אותך".
תחקירנית 103fm: "מבחינת כמות של בנות בחדר, יש צפיפות?"
נציגת בית החולים: "כרגע אנחנו ממש משתדלות להרחיק יולדות אחת מהשנייה".
תחקירנית 103fm: "מבחינת הקורונה שקט? הכול בסדר?"
נציגת בית החולים: "רגוע כן".
תחקירנית 103fm: "אני מאוד חוששת".
נציגת בית החולים: "את לא צריכה לחשוש מקורונה, יש אגף מיוחד לקורונה ואין שום מגע יד אדם ליולדות ואין חשש. אם יש יולדת שחשודה לקורונה נמצאת באגף, לא בחדר הלידה. במקום אחר, זה כאילו שתי מחלקות שונות. תבואי והכול טוב, אין דבר כזה. היולדות הבריאות נמצאות במחלקה לבד והיולדות שחשודות נמצאות לא באותו מקום, אל תדאגי. תבואי, בשמחה, מחכים לך. המיילדות כולן מקסימות, כולן עברו בדיקה, כולן ברוך השם בסדר, כל המיילדות נבדקו".

בעקבות ההתפרצות בחדר הלידה, הוזעק ביום שישי לבית החולים פרופסור יהודה כרמלי, מנהל המרכזי הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות, שביקש להבין מי נדבק, מתי, ועם מי בא במגע. הנהלת בית החולים התבקשה להעביר לידי המשרד רשימה של כמאתיים יולדות שייתכן שבאו במגע עם הצוות שנמצא חיובי לקורונה.

באותו יום, כשהתחקירנית טילפנה שוב אל בית החולים, ושאלה האם חלק מהצוות הרפואי נדבק בימים האחרונים, היא קיבלה תשובה מתחמקת. 

תחקירנית 103fm: "אין אף יולדות עם קורונה?"
נציגת בית החולים: "תקשיבי לי, חד משמעית אין יולדות שיש להן אפילו חשד לקורונה שנמצאות בחדר לידה רגיל, אין מצב כזה. חשד לקורונה יולדות באגף אחר לגמרי בכלל, לא בחדר הלידה".
תחקירנית 103fm:  "מבחינת המיילדות"?
נציגת בית החולים: "כשיש יולדת עם חשד לקורונה מיילדת ייעודית הולכת למקום הזה ומטפלת רק בחשד לקורונה, לא נכנסת לחדר לידה עד שלא מסתיימת הלידה, מתרחצת ומחליפה בגדים, אין לך מה לדאוג".
תחקירנית 103fm:  "אין?"
נציגת בית החולים: "אין לנו כרגע אף אחד".
תחקירנית 103fm: "כרגע? היו לכם?"
נציגת בית החולים: "אני לא יודעת, יכול להיות, כמו בכל מקום. כרגע כל המיילדות שעובדות בריאות ושלמות, ומי שחולה יוצאת מהסידור כמו בכל בית חולים".
תחקירנית 103fm: "יש או אין? אני לא מבינה".
נציגת בית החולים: "קודם כל כרגע אין אף אחד, כל המיילדות שעובדות בריאות ועברו מבדקים".

כדי לסבר את האוזן - לפני כחודש אובחנו שתי מיילדות בבית החולים הלל יפה בחדרה כחולות קורונה. הסיפור פורסם מיידית בכלי התקשורת, ובית החולים לא הסתיר מידע. בגלל המקרה המדובר, 41 אנשי צוות מהמרכז הרפואי הוצאו לבידוד בגלל שתי מיילדות. במקרה שלנו - הנהלת בית החולים "מעייני הישועה" ומשרד הבריאות לא חשבו שיש צורך לדווח על האירוע.

בית החולים אף מצהיר באתר האינטרנט שלו: "המקום הבטוח ביותר ללדת בו הוא במעייני הישועה, אשר החליט להציב את נושא בטיחות המטופלים ובטיחות הצוות בראש סדר העדיפויות". 

קורונה בבני ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה בבני ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מהמרכז הרפואי מעייני הישועה נמסר בתגובה: "מאז פרוץ מגפת הקורונה צוות המרכז הרפואי מעיני הישועה עובד כשהוא ממוגן .עד לשבוע שעבר עמדנו ב"ה על אפס הדבקות. איש מצוות חדרי הלידה לא נדבק וכמובן לא נדבקה אף יולדת. במרכז הרפואי הוקם, מראשית המגיפה, אגף מיוחד ונפרד ליולדות שהן נשאיות או חולות בקורונה. האגף כולל שלושה חדרי לידה, חדר ניתוח וחדרי אשפוז והחלמה לאחר הלידה". 

עוד נמסר: "בשבוע האחרון ילדו מספר יולדות, חולות קורונה, ונדבקו מהן 4 מיילדות ורופאה. מקורות הדבקה שמחוץ לבית החולים גרמו, באותו שבוע, להדבקה של עוד ארבע מיילדות, שני כוחות עזר ועובדת משק. בית החולים, בשיתוף משרד הבריאות, ערך תחקיר אפידמיולוגי מקיף. העובדים שנדבקו, ומי שבא עמם במגע, הוצאו לבידוד. כל העובדים באגף חדרי הלידה נבדקו ונמצאו שליליים. נערך סקר עומק של ציוד המיגון וחודדו ההנחיות למיגון מלא. מתוך למעלה כ-100 אנשי צוות בחדרי הלידה, עובדים כיום בחדרי הלידה רק עובדים שלא היו במגע כלשהו עם מי מהנדבקים. לכן בטיחות היולדות והצוות תשמר בע"ה בצורה הטובה ביותר".