ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, הציעו יוזמה חדשה לפיה כל אזרח בישראל יקבל מענק מהמדינה לאור משבר הקורונה - ומקיימים בשעה זו מסיבת עיתונאים בה יציגו את תכנית המענק למשקי הבית.

נתניהו החל את דבריו: "אזרחי ישראל, אנחנו בעיצומו של הקיץ, אבל ענני הקורונה מכסים את השמיים הבהירים בהרבה מדינות בעולם. הגל השני כבר הגיע אלינו, אנחנו נאבקים בו בנחישות ובאחדות. הקו שמנחה אותנו הוא נקיטת צעדים בריאותיים ובמקביל צעדים כלכליים. צעדים בריאותיים שיסייעו לנו לשמור על החיים שלכןם ועל הבריאות שלכןם, וצעדים כלכליים שיקלו על המצוקה שרבים מכם מתמודדים איתה. אני שומע את המצוקה שלכם, אתם לא לבד".

עוד הוסיף רה"מ: "כפי שאמרתי בתחילת השבוע, היום כבר נכנס כסף לעסקים ולעצמאיים, 380 אלף איש קיבלו. ממוצע של 4700 שקל לבן אדם. כ-130 אלף קיבלו 7500 שקל. הבטחנו וביצענו. זה השלב הראשון. הערב אני מודיע על צעד משלים, תמיכה כלכלית נוספת. אני אומר נוספת כי היא מתווספת לתוכנית הכלכלית שהצגנו".

נתניהו החל להציג את דבריו: "הנה מה שאנחנו מוסיפים הערב. משפחה עם ילד 2000, משפחה עם שני ילדים 2500, משפחה עם 3 ילדים ומעלה תקבל 3000 כל השאר - 750 שח לכל אדם. כל יתר האזרחים מעל גיל 18 יקבלו 750 שקל לנפש, חייל, אזרח ותיק. למה אנחנו נותנים את הכסף? אנחנו צריכים להניע את הכלכלה. אנשים צריכים לצאת ולקנות, לעדוו את הצמיחה. העסקים יצטרכו עובדים. העסק מעודד את הצריכה והתעסוקה. הוא יניע מהר יותר את הכלכלה. לעודד את הצריכה - תוצרת הארץ. אני אומר לכם קנו תוצרת הארץ - כחול לבן (זה בסדר בני גנץ מסכים). אחרי אישור התכונית רוב אזרחי ישראל יקבלו את הכסף תוך ימים באמצעות ביטוח לאומי. קודם צריך לקבל את ההחלטה. אני בטוח שאני אקבל את התמיכה של בני והשרים האחרים. אני מקווה שנצטרך רק להעביר בממשלה, אבל אם נדרש בכנסת אני דורש מכולם הסכמה. אין טעם להתווכח".

"אתם זקוקים לכסף הזה, מהסיבות שאמרתי", המשיך נתניהו. "פרופסורית לכלכלה אמרה לי שעדיף שבעוד שנתיים נצטער שנתנו יותר מדי מאשר שנסתכל אחורה ונגיד שלא נתנו מספיק. אנחנו צריכים עכשיו תמיכה אוניברסלית לכולם כדי להניע את הגלגלים. עכשיו זה מה שצריך, ולא רק אני אומר את זה. אומרים את זה הכלכלנים הכי גדולים. עשו את זה ביפן ובדרום קוריאה. צריך להניע עכשיו. אומר לכם חסיד הכלכלה החופשית, הנענו את הכלכלה למצב שאנחנו צריכים לעשות את זה. אנחנו נביא עוד תוכניות. נספק לכם וודאות כלכלית בכל תקופת הקורונה".

ראש הממשלה נתניהו מציג את תכנית ''מענק לכל אזרח'' (צילום: צילום מסך)
ראש הממשלה נתניהו מציג את תכנית ''מענק לכל אזרח'' (צילום: צילום מסך)

עוד אמר רה"מ: "התחייבתי להביא תוך 48 שעות כדי להביא צעדים נוספים כדי לשטח את עקומת התחלואה. עכשיו צריך להמשיך לנקוט צעדים נחושים כדי לחזור לשם ולהצליח אף יותר. זה בידיים שלנו - החילונים והחרדים, יהודים וערבים דרוזים וצ'רקסים - השמאלנים והימנים. בידיים של כולנו. עושים הכל כדי להימנע מסגר מלא. אבל בשביל זה אני צריך את שיתוף הפעולה המלא שלכם. כדי שנצליח יחד. צריך להפוך את הנחיות משרד הבריאות לאורח חיים. לשנות את אורח החיים. זה מבטיח שנצליח. אני עובד עם מומחי כלכלה ובריאות להכין תוכנית ארוכת טווח לפתיחה בטוחה של הכלכלה, כדי לאפשר לנו להתמודד עם הקורונה. אני חוזר ומדגיש שהתנאי היסודי של ההצלחה הוא שמירה על ההנחיות. אתם תסכנו את החיים שלכם ושל האנשים היקרים לכם".

נתניהו המשיך את דבריו: "ההצמדה של הפוליטיקה לקורונה וביטול האחריות היא אסון ממש. אנחנו נמצאים בימי בין המצרים אבל מה שראינו ברחובות בימים האחרונים שוכחים את זה. מתעלמים מהשאלה של סייגים ואחריות. וראינו לא סתם מחאה לגיטימית. ראינו אלימות נגד שוטרים ואזרחים - האלימות הזו ראויה לכל גינוי. לאף אחד בפוליטיקה אין זכות להפר את הנחיות משרד הבריאות. אסור לנו ללכת לשנאת אחים ושנאת חינם. אסור לנו ללכת למרי אזרחי. אנחנו צריכים ללכת לדרך של אחדות, לשמור על הבית. אני מאמין שבכוחות משותפים נאבק בקורונה וננצח אותה".

גורם בליכוד אמר למעריב בתגובה להצגת התכנית: "ההחלטה על הסגר הולכת ומבשילה אצל נתניהו, ככל הנראה, נצטרך להחליט על כך בשבוע הבא. דעת קהל היום הרבה יותר שלמה עם העובדה שהסגר דרוש כדי לשטח את העקומה. מתן המענק הכספי, בין היתר, בא כדי להקדים את הצעד המורכב וההכרחי הזה (הטלת סגר)".