פרופ' טל זקס, המנהל הרפואי של חברת 'מודרנה', שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ועדכן בנוגע למאמצי החברה למציאת חיסון לקורונה.

יש המון חברות וגופים ציבוריים ופרטיים שמנסים למצוא חיסון לקורונה. איך נדע בסוף איזה חיסון לקחת?
אני חושב שניקח את החיסון שיוכל להראות את היעילות הכי גדולה במחקרים בפאזה מתקדמת, מה שנקרא פאזה שלישית, שבה נוכיח שחיסון מסוגל למנוע מחלה. כל המחקרים עד היום עדיין ראשוניים שמראים את היכולת לעורר את התגובה של מערכת החיסון ואני חושב שהפן השני של המציאות יהיה שניקח את החיסון הראשון שנוכל לקחת.

אני רוצה לשאול אותך איזה שלב צלחתם, אני מבין שמתוך 45 האנשים שבוצע עליהם את הניסוי, כולם פיתחו נוגדנים נגד קורונה.
זה נכון, לא רק שכולם פיתחו נוגדנים כנגד קורונה, כולם פיתחו נוגדנים שמסוגלים לנטרל את הווירוס. כשאנחנו בודקים הבדלים אנחנו בודקים שני דברים, אחד האם יש נוגדנים בדם שמסוגלים להיקשר לווירוס, והשני האם יש נוגדנים שהפעילות שלהם היא כזו שיכולה לנטרל את היכולת של הווירוס להדביק תאים.

אתם בודקים גם אותם אנשים שהצהירו שהם מוכנים אחרי החיסון לווירוס חי, כדי לראות אם זה גם יעיל?
זקס: לא. המחקרים שהוצעו למתנדבים שמציעים את עצמם כשפני ניסיון, קודם כל אני מוריד את הכובע בפניהם. אני רק לא חושב שזה פרקטי בשבילנו מאחר והנתונים, שהם קריטיים, בסופו של דבר זה לראות שאתה מסוגל למנוע הדבקה באוכלוסיה מגוונת, כולל אלה שנמצאים בסיכון הכי גבוה, זאת אומרת קשישים, זקנים, אנשים עם מחלות נוספות ברקע.

אבל אז אתם צריכים לחסן רבבות כדי להשוות את קבוצת החיסון עם קבוצת ביקורת שלא קיבלה את החיסון.
נכון מאוד. המחקר יחסן 30 אלף איש, חצי מהם יקבלו את החיסון וחצי יהיו בקבוצת הביקורת.

מה הולך לקרות עכשיו, ויותר חשוב - מה לוח הזמנים? אתם בעצם נכנסים עכשיו לפאזה 2?
את פאזה 2 כבר השלמנו את הגיוס ואנו עוקבים אחרי המתנדבים האלה,  זה היה מחקר של 600 איש, שהמטרה היא לאשר את הבטיחות ואת מה שאנו מבינים לגבי תופעות הלוואי. פאזה 3 זה המחקר שיתחיל תוך שבועיים בערך, כאשר אני יודע מתי הוא יתחיל, ושהוא יהיה גדול, מתי הוא מסתיים זה יהיה תלוי במה יהיו שיעורי ההדבקה בקרב האנשים שיחוסנו, משום שהמחקר יסתיים ברגע שנוכל לראות שיש לנו מספיק מקרים באלה שלא חוסנו לעומת המקרים שיש באלו שחוסנו כדי שנוכל לקבוע מה יהיה.

ואיפה אתם מחסנים? כלומר אתם מחפשים איזור שידוע כמוקד הדבקה?
אנו עורכים את המחקר הזה בארה"ב כאשר אנו מסתכלים על מפת ארה"ב ומתכננים איך לפתוח מרכזי מחקר באותם אזורים שהווירוס או שכרגע נמצא שם או שהצפי הוא שיגיע לשם ויש היום אלגוריתמים די מתוחכמים שמנסים לצפות שבועות קדימה ולראות לאן זה הולך, ואז אנו עובדים עם אותם מרכזי חיסון כדי לוודא שבקהילה המקומית שלהם הם באמת מצליחים לפנות לאותה אוכלוסיה שנמצאת בסיכון גבוה ואלו עובדי בתי חולים, אנשים בשירות המגזר הציבורי שחייבים לצאת לרחוב לעבודה, וחשופים להדבקה. אם אני אערוך מחקר באנשים כמונו שכל היום יושבים בבית, אז הסיכוי שאמצא אנשים שיידבקו הוא יחסית נמוך.

לוח זמנים, מתי יש חיסון?
זה לא שחור ולבן.

אם הכל הולך בסדר, בוא נהיה חצי אופטימיים, אם אין תקלות מיוחדות.
תראה, אני אופטימי עד הסוף, זה לא עניין של תקלות, זה עניין של הנתונים שיצטברו בחודשים הקרובים בד בבד עם זה שנתחיל לייצר חיסון שיוכל להינתן. למי ומתי יינתן, זה לא אנחנו נקבע, את זה יקבעו ממשלות וגופים אחרים שיהיו אחרים על מתן החיסון לאוכלוסיה המקומית שלהם.

ואתה מדבר על זה שאתה נותן מנה ראשונה ואחרי חודש עוד מנה. יכול להית שצריך אחר כך עוד אחת?
ייתכן שבעתיד אנחנו נראה, שאחרי שנה, שנתיים, שלוש, צריך אולי מה שנקרא עוד בוסט.

מאיפה אתה? אתה יליד ישראל וזה?
אני חיפאי במקור, בוגר ב"ש, למדתי רפואה בבן גוריון ואני בעצם אונקולוג במקצועי בארה"ב אבל אני בחברה כבר למעלה מחמש שנים ומתוקף תפקידי בחברה אני אחראי על כל הפיתוחים הקליניים.