מתקרבים לסגר כולל: במשטרה הולכות ונשלמות ההכנות לקראת ההגבלות החדשות שייכנסו לתוקפן ב-17:00, זאת בצל החלטת מסעדות רבות לא לסגור את שעריהן הערב (שישי) למרות החלטת השרים, ובצל הפגנות שצפויות להיערך היום ומחר בתל אביב ובירושלים. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורה"מ החליפי בני גנץ סיכמו כי מוסדות החינוך ימשיכו לפעול לפחות עד יום שלישי, כאשר בתחילת השבוע תתקיים הערכת מצב נוספת ביחס לסוגיה זו.

כאמור, לאחר ישיבה מרובת הדלפות וסוגיות משפטיות בעייתיות, הממשלה אישרה הלילה שורת הגבלות חדשות על הציבור בעקבות המשך מגמת ההתפשטות של נגיף הקורונה בישראל. החל בשעה 17:00 ייסגרו כל מכוני הכושר והסטודיו, למעט אלו שמשמשים ספורטאים תחרותיים. בנוסף, תיאסר הישיבה במסעדות ויתאפשרו רק איסוף עצמי או משלוחים.

עוד הוחלט, כי בכל סופי השבוע ייסגרו כלל החנויות, הקניונים והמוזיאונים החל מהשעה 17:00 ביום שישי ועד השעה 05:00 ביום ראשון. גם חופי הים ייסגרו בשעות הללו, אולם בסוף השבוע הקרוב תתאפשר שהייה בהם, בהתאם להחלטת הממשלה.

מהמשטרה נמסר: "גם במהלך סוף השבוע הקרוב, אלפי שוטרים ומתנדבים לצד פקחים, ימשיכו לבצע פעילות בכל רחבי הארץ ובכל שעות היממה. כזכור, מוקדם יותר החודש הוקצו כשלושת אלפים שוטרים הפרוסים על פני שמונה מפקדות קורונה (אחת בכל מחוז + מפקדה באגף התנועה). בימים הקרובים השוטרים יתמקדו במניעת התקהלות אסורה, באכיפת חובת עטיית המסיכה, קיום בדיקות ואכיפה בנוגע לחובת הבידוד לחולים ומחויבי בידוד ופיקוח אחר פעילות תקינה של בתי עסק ובתוכם. עיקר הפעילות תתבצע במרחב הציבורי ותותאם לשעון החיים בהתאם למקום, ליוממות המאפיינת אותו ולהרגלי הציבור. 

"לצד זאת, אנו ערים לקשיים הכלכלים והחברתיים שחווה ציבור האזרחים ובפרט בעלי העסקים שמעבר לסיכון הבריאותי הכרוך בהידבקות המונית והפצת הנגיף. לכן ביחס להגבלות החדשות, השוטרים יעסקו תחילה יותר בפעילות הסברה, מניעה, פיקוח ואזהרה, והאכיפה תתבצע רק במקרים המתאימים נוכח הפרות חוזרות ומשמעותיות וכן אי ציות להוראות השוטרים, זאת באופן מידתי ותוך הפעלת שיקול דעת. בתוך כך, המשטרה תקיים כל העת פעילות הסברה הכוללת שיח עם ראשי רשויות, ראשי קהילות והציבור הרחב, בכדי להטמיע את התקנות החדשות, למנוע הפרות ככל שניתן ולהבטיח את יישומן התקין בשטח למען הבריאות של כולנו".

שבת בחוף הים בתל אביב - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)
שבת בחוף הים בתל אביב - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

בנוגע לגורל המשך הפעילות החינוכית בקייטנות ובבתי הספר של החופש הגדול, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ סיכמו ביניהם (והוסמכו ע״י השרים) להכריע בסוגיה במהלך הימים הקרובים.

הגבלות כלליות (בכל ימי השבוע, והחל ממחר (ו') בשעה 17:00):
• סגירת מכוני כושר וסטודיו המשמשים לצורך פעילות ספורט או מחול, למעט לצורך פעילות של ספורטאי תחרותי, כהגדרתו בצו. 
• מסעדות ובתי אוכל - יתאפשר שירות איסוף עצמי ומשלוחים בלבד, ללא ישיבה במקום. 
• לגבי מסעדות ובתי אוכל בבתי מלון – מספר השוהים בהם יוגבל ל–35% מהתפוסה המרבית המותרת, וזאת כדי לאפשר המשך פעילות של בתי המלון.

הגבלות בסופי השבוע: יחולו בימי ו' החל מהשעה 17:00 ועד ליום א' בשעה 5:00 בבוקר
• לא תחול מגבלה על מרחק יציאה מהבית.
• במהלך סוף השבוע תיאסר השהייה בחופי הים (למעט סוף השבוע הקרוב, 17-18.7, בו החופים ישארו פתוחים). 
• במהלך סוף השבוע ייסגרו חנויות, קניונים, שווקים קמעונאים, מספרות, מכוני יופי, ספריות, גן חיות, פינות חי, מוזיאונים וחללי תצוגה, בריכות, אטרקציות תיירותיות ורכבל. הגבלה זו לא תחול על חנויות המספקות שירותים חיוניים: מקומות למכירת מזון, בתי מרקחת וחנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנויות אופטיקה ומעבדה לתיקון מוצרי תקשורת. 

סכנת הידבקות בקורונה במסעדה (צילום: אבשלום ששוני)
סכנת הידבקות בקורונה במסעדה (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, הגבלה זו לא תחול על בריכת שחייה בבית מלון, המיועדת לאורחי המלון בלבד (וזאת על מנת לאפשר אספקת השירותים הנלווים המרכזיים של המלון לאורחים, גם במהלך סוף השבוע). 

נוסף על החלטת הממשלה ובהתאם למדיניות צמצום ההתקהלויות סוכם על הפעולות הבאות:
1.  מנכ"ל משרד הבריאות יחתום על צו איסור התקהלות המאפשר מפגש של עד 10 אנשים במרחב סגור ועד 20 אנשים במרחב פתוח (למעט מקומות עבודה ומשפחות גרעיניות). ההחלטה תכנס לתוקף החל ממחר (ו') בשעה 17:00. 
2.  הממשלה הסמיכה את ראש הממשלה ושר הביטחון ורה״מ החליפי, לאחר התייעצות עם שר האוצר, שר הבריאות ושר החינוך, לקבל החלטה בעניין ההגבלות על מערכת החינוך. ההחלטות יפורסמו לציבור עם קבלתן. 
3.  צמצום קבלת קהל במשרדי ממשלה – מעבר לשירות מקוון (בכפוף לתיקוני חקיקה במקומות המתאימים).
4.  משרדי הממשלה: ירידה ל-50% נוכחות במשרדים – באחריות נציבות שירות המדינה והממונה על השכר.
5.  סגירת חדרי אוכל במקומות עבודה – יתאפשר רק איסוף עצמי.

נתניהו לשרים: ״עוד שבוע מהיום - כל משרד יציג את תוכניתו לפתיחת המשק״
ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "בימים האחרונים אנחנו עסקנו במיוחד בנושא הכלכלי, גם בניסיון להביא תוכנית ארוכת טווח לעסקים ולעצמאים כדי לתת להם ביטחון, וגם בתמריצים שאנחנו רוצים לתת לכלכלה ולצריכה בטווח המיידי״.

נתניהו כינס פורום שרים מצומצם לדיון דחוף בלשכתו (צילום: חיים צח, לע''מ)
נתניהו כינס פורום שרים מצומצם לדיון דחוף בלשכתו (צילום: חיים צח, לע''מ)

נתניהו המשיך: ״אני מבקש לפני כל דבר אחר שעד יום חמישי הבא, עוד שבוע מהיום, כל שר יביא תוכנית של משרדו לפתיחה בטוחה של המשק. זה שבוע, אני מבקש מכם להתארגן כי המטרה שלנו היא לשטח את העקומה, להגיע לשליטה ולצאת יציאה בטוחה מהפאזה הזאת, מהגל הזה".

במהלך הדיון נתניהו הזהיר את השרים: "ללא מגבלות נגיע ל-1,600 חולים קשה תוך שלושה שבועות", והוסיף: "חייבים לסגור בסוף שבוע את הים, אריה דרעי אמר לי הבוקר שהים בסוף שבוע זה כמו קופסת סרדינים". הצעה נוספת שעלתה בדיון, על ידי יו"ר כחול לבן ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, היא החלה של סגר לילי במהלך השבוע.