אורן פסטרנק, ממארגני הפגנת המחאה שתוכננה להיערך במוצאי שבת בכיכר רבין אך המשטרה הגבילה את מספר המשתתפים בה ל-1,800, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM ומתח ביקורת על ההחלטה.

המשטרה מתנגדת לקיום ההפגנה בכיכר ריבן ויש לה טעם הגיוני. לטענת המשטרה אתם המארגנים הבטחתם שבהפגנה במוצ"ש שעבר ישתתפו 1,800 איש, ובפועל הגיעו לשם למעלה מעשרת אלפים והתבשרנו שלפחות חולה קורונה אחד היה בקהל. כולנו ערים לסכנות, למציאות שנכפתה על כולנו, ואולי אתם צריכים ליישר קו ולומר 'הפגנות המונים בעת הזאת זה לא נכון'?
"צריך להבין דבר פשוט, יש פה בלבול מסוים בקרב בכירים במשטרת ישראל. יש פה שני גופים, יש מפגינים ויש משטרה. תפקיד מארגני ההפגנות להביא מפגינים ככל שניתן, כמה שיותר אנשים, ולהפגין. תפקיד משטרת ישראל לאבטח את האירוע, לקבוע את מכסת הקהל ולוודא שכמות האנשים הנכונה תיכנס למתחם. לא תפקידו של מפגין או מארגן הפגנה לווסת קהל או לשלוט בכמויות, לנחש או להמר איזה כמות תגיע - זה לא תפקידו.

"יש בלבול רציני של המושג, לכן אתמול בערב הייתי אצל מפקד מרחב ירקון בנושא הזה בדיוק, כדי להעיר את הערות שלנו בנושא. משטרת ישראל ערוכה ומסוגלת לנהל אירועים בסדר גודל של מה שאנחנו מדברים ומעלה, זה בדיחה. היא יודעת לנהל את הדברים הלאה, אנחנו סומכים עליה, היא עושה את הדברים האלה בשוטף, במשחקי כדורגל".

אני אוהד כדורגל גדול והאצטדיונים פתוחים. לכן שאלתי מדוע אי אפשר לחזור למשחקי כדורגל, והסבירו לי שמבחינת המשטרה זה לא מי נוכח באצטדיון, אלא המצב שאתה מזמין את ההמון. ייווצר צוואר בקבוק וההדבקה יכולה להיות בכיכר רבין בקרב המפגינים וגם באלה שעלולים להתגודד, הדבקה על הדבקה.
"אני מבין את השאלה ואשמח לענות, צריך להבין – כיכר רבין, מסביבה מקיפים אותה מספר כבישים, שגם הם בהפגנות רבות משתתפים נחסמים לתנועה ושם גם עומד הקהל. את כל הפרמטר הזה מיישמת משטרת ישראל במחסומים, מציבה שוטרים בכניסות לאותם מחסומים, ובצורה כזאת היא יכולה לשלוט בכמות האנשים שיכנסו לאותו מתחם. 

אתם סבורים שמשטרת ישראל מנסה בעצם ליטול מכם את זכות ההפגנה, סתימת פיות?
"זה דבר מאוד פשוט, רק אסיים. יש דרכים לוגיסטיות והצענו אותן, כמו הצבת מסכים ורמקולים מעבר לאותם פרמטרים, הגדלת פרמטרים ועוד, יש שיטות לוגיסטיות כדי לטפל ולשלוט בתפוסת הקהל. יש לי כבוד מאוד גדול לקצינים שישבתי איתם אתמול, אנשים מאוד רציניים, אמנם אנחנו חלוקים בדעותינו. אני סבור שממשלת ישראל ולא משטרת ישראל, אני מחדד את דבריי, אני סבור שממשלת ישראל משפיעה בדרך לא דרך, לא יודע מה אמר השר לבטחון פנים ואני לא רוצה להגיד דברים שאני לא בטוח בהם, אבל יש תחושה שמישהו מתערב בהפגנות בישראל.

זה לא בפעם הראשונה, מיום ליום אנחנו בדרך לדיקטטורה, יש דרך למצוא לאפשר למפגינים להפגין. התחושה שלנו שהאצבע קלה על ההדק, והממשלה מפעילה את המשטרה כדי למנוע את הזכות להפגין, ובגלל זה אנחנו מתכוונים להגיע לבג"ץ בנושא. אנחנו לא מתכוונים לוותר על החופש להפגין, בטח ביום חשוב כמו היום שבוועדת חוקה יושבים על חוק הסמכויות".