על אף מסיבת העיתונאים שערכו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ ואשר חשפה את פרטי תוכנית הסיוע לאזרחים, נדמה כי הרוחות עדיין לא נרגעו. נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) עורך הדין רועי כהן, התארח היום (חמישי) בתוכנית "איפה הכסף" עם אלון גל ב-103FM, ומתח ביקורת חריפה על סיוע המדינה לאזרחים: "150 אלף עצמאים קיבלו פחות מ-2,000 שקל ועשרות אלפי עצמאים לא קיבלו שקל אחד, מכיוון שנפלו בין הכיסאות".

מה אתה אומר על הסגר? אנחנו הולכים עוד פעם למצב שבו אני לא יודע להגדיר. מאות אלפי אנשים -  עוד פעם תיפגע פרנסתם באופן בולט כתוצאה מההגבלות החדשות.
"קודם כל הולכים עוד פעם לסגר, אבל הולכים לשם בלי שלמדו את הלקחים של הפעם הקודמת. שוב עסקים יצטרכו לסגור ולפתוח כמו אקורדיון וזה בלתי אפשרי. מדובר ב-100% הוצאות ו-50% הכנסות ברקעים האלה, ברגע שיהיה שוב סגר אנחנו נרד ל-0% הכנסות.  כיצד הם מצפים שישלמו את ההוצאות? בסופו של דבר לא יכול להיות שתביא כסף לאזרחים שעם כל הכבוד אנשים אולי זקוקים לכסף, אבל יש עצמאים שסגרת להם את העסק ועדיין לא נתת להם מענה ובסופו של דבר אנחנו רוצים ש-150 אלף עצמאים שקיבלו אתמול 2,000 שקלים יוכלו לקבל באמצעות השישה מיליארד שקלים האלה מענה הרבה יותר גדול ורחב, לצאת מהמציאות הזאת בה הם לא יכולים לשרוד את היום יום. מי כמוך יודע אלון? אתה מעלה אותי שבוע אחרי שבוע, אנחנו מציפים את הבעיות האלה".

אבל לאן זה הולך? אתם כל פעם מציפים וכל פעם זה חוזר לאותו מקום.
"ואומרים לנו שאין כסף כדי לטפל באלה שהפסידו ב-2018 ורוצים לפני 2019, ואומרים לנו שאין כסף לעסקים החדשים, ושצריך לתת רק לאלה שהפסידו 40% ומעלה, מוצאים כל מיני תירוצים כדי לא לתת את הכסף, פטור מארנונה רק לאלה מ-60% ומעלה, ואתה רואה פתאום מגיעים שישה מיליארד שקלים מהשמיים ולכן יוצאים למצוא את הכסף. לכן כשבאתי לרה"מ ואמרתי לו 'אמרת שיש חורים ברשת. תסתום אותם קודם כל,  יש עצמאים שלא קיבלו כבר ארבעה חודשים שקל אחד, ואתה מכיר אותם אלון, והאנשים ששומעים עכשיו את התוכנית יודעים על כך. כמעט בכל משפחה יש מישהו עצמאי שנפגע כתוצאה ממשבר הקורונה והמדינה לא לקחה עליו אחריות. לכן, לפני שמחלקים כסף לאזרחים ולפני שנותנים לאנשים, בטח לא אתה ואני צריכים לקבל את העזרה הזאת ואנחנו הראשונים שנתרום את זה ונרצה שזה יגיע לאותן משפחות של מורי דרך, סוכני נסיעות, תאורן, נהג הסעות, של האנשים שברגעים אלה יושבים מתחת לשמיכה, מרימים אותה מעל הראש ולא יודעים מה יקרה. הם כאילו בחלום בהלות ולא מבינים, שלפני זה לא הייתה להם שום בעיה, היה להם עסק, הכל עובד, הייתה להם הכנסה ופתאום הקורונה באה וסגרה אותם".

עו''ד רועי כהן (צילום: אלוני מור)
עו''ד רועי כהן (צילום: אלוני מור)

זה אבוד לנו, הוא יעביר  ויעבור בממשלה וזאת היסטוריה. מה עושים עכשיו? עכשיו אני רוצה לשאול אותך שאלה. למה אתם לא מגיעים והופכים, אנשים לא מבינים מה קורה. אני רץ ממקום למקום באלפי טלפונים. גם העסקים שלי נפגעו בצורה קריטית, אבל אני מנסה בכוח לשמור על העובדים. יש עצמאים שמתחילת המשבר הזה קיבלו 2,000, 3,000 שקל ואין להם אפשרות, אתה אומר להם לכו תמצאו עבודה, איפה ימצאו עבודה? מה זה המשפטים האלה? לך תהיה שליח, בן אדם בן 55-60 שכל החיים שלו סוכן נסיעות, על מה מדובר בכלל? מה זה החרטא הזאת? אז אם אתה סוגר וסוגר, תיתן להם פתרונות כבר, תבוא תיקח, תעודד תעסוקה, צריך להפוך עליהם את הבית.
"אני מתחבר לכל מילה שלך, ובמוצ"ש האחרון הבאנו עשרות אלפי אנשים שהגיעו לכיכר רבין, ואני חושב שגם הממשלה ראתה שיש מאזן אימה, ואל תשכח שקראו לנו לפגישה שהסתיימה שעתיים לפני כניסת השבת, ובא רה"מ הזה ששמע מאיתנו שהזעם הזה הוא זעם אמיתי, של אנשים שבדיוק כמו שתיארת עכשיו לא קיבלו מענה וכסף. יש משבר אמון גדול במגזר העסקי. אדם כמוך לא יחזיר אנשים בחזרה לעבודה כי הוא לא יודע מתי יסגרו אותו עוד פעם".

ברור, מי יודע? אני לא יודע כלום.
"אמרתי לו 'רה"מ, איך אתה מצפה שאנשים יחזירו עובדים? הפקרת פצועים בשטח, גרמת לזה שאנשים מחפשים פתרונות של כלכלה שחורה, את הפתרונות הכי קשים שיש שאני בטח מתנגד אליהם וגם אתה, אבל אתם לא מותירים לאנשים ברירה והאלימות היא מפלטו של החלש. כשאדם מסיים כזאת הפגנה גדולה, והסברתי את זה לקצינים ולמשטרה, ואנשים שומעים את כל הכאב ואתה שולח אותם בחזרה לריק, לבוא הביתה ולדעת שמחר בבוקר קמים ואין פתרון, עבודה והכנסה, ויש להם את המשכיר שרוצה את הכסף של השכירות, ויש להם מכולת, חשמל, מים, ואין להם הכנסה, אז מה אתה רוצה שהם יעשו".

שממשלת ישראל תיקח את כל המקומות הפתוחים במדינת ישראל, מאמפיתאטרון קיסריה דרך כל מגרשי הכדורגל, וייקחו את כל עובדי ההפקות וחו"ל ומדריכים ויפתחו אותם קיץ שלם 150 מקומות בקפסולות של 100. שייקחו את כל האוטובוסים, ישימו אותם והמדינה תיקח אחריות ותייצר פה אפשרות לאנשים להתפרנס. בלי זה זה לא יילך.
"חד משמעית, אלו הפתרונות מחוץ לקופסה של אנשים כמוך, אבל כרגע יש אטימות מסוימת ואת ההרגשה הזאת שעושים עלינו ניסוי וטעייה, אומרים בוא נסגור, נפתח, נראה מה יהיה מחר, ניסוי וטעייה על חצי מיליון בעלי עסקים ועצמאים בישראל וכרגע זה כישלון אחד גדול וצריך להגיד את זה. רה"מ צריך להיכנס לעובי הקורה ולקחת פיקוד על האירוע הזה ולגרום לכך שהכסף יגיע לחשבונות הבנק ולכך שאנשים לא יפלו בין הכיסאות, לסתום את החורים ברשת, ולהפסיק להתעסק כל הזמן בסיסמאות ובכיבוי שרפות".

אני רק מקווה שבפעם הבאה שנשוחח יהיה גם משהו שקרה לטובתנו.