פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, התייחס הבוקר (שישי) בתכנית של ניסים משעל ב-103FM להחלטת הממשלה להטיל הגבלות חדשות שחלקן ייכנסו לתוקף היום ב-17:00 ולעלייה הדרמטית במספר הנדבקים.

סגר בסופי שבוע יפתור את הבעיה?
"הממשלה החליטה לא רק את זה, קיבלו עוד החלטות לגבי מניעת התקהלויות. לדעתי זה האלמנט היותר חשוב, יש לו באמת יכולת לפתור את הבעיה, אני חושב. האם היה צריך את התוספת הזאת או לא? אני לא יודע, וזה בשבוע הבא רק יחול".

כן, רק משבוע הבא.
"אז אני מקווה מאוד שהשבוע הקרוב אולי יראה לנו שאפשר להימנע מזה, אבל באמת צריך לחכות עוד כמה ימים ולראות את האפקט של הצעדים שננקטו לפני שבוע וחצי".

אתמול רה"מ בישיבת הקורונה אמר לשרים בכעס 'אתם עיוורים, אם זה לא משתנה הולכים לסגר מלא'. מה צריך לקרות כדי למנוע סגר?
"המספרים צריכים להפסיק לגדול, אנחנו נמצאים על כמעט 2,000 חולים חדשים כל יום, וודאי שזה מדאיג. אני לא מזלזל בזה, חס וחלילה, אני האחרון שמזלזל בזה. המספרים גדלים, הם כבדים, המשמעות של זה היא שעשרות חולים קשים בכל יום בעוד שבועיים-שלושה. אנחנו כבר היום במסלול של 30 חולים קשים ליום שיתווספו בשבוע הבא".

מה זה אומר? מה צריך לעשות?
"ברור שצריך לקחת צעדים, ולקחו צעדים, מניעת התקהלויות, סגירה של כל מקום בו ניתן לעשות התקהלות בחלל סגור, זה הצעד החשוב ביותר. האם צריך סגר בסופי שבוע שימנע מאנשים להתרועע על מנת שלא ידביקו אחד את השני? יכול להיות שנצטרך את זה, אני לא יודע. בימים הקרובים נדע, אם המצב לא ישתנה בימים הקרובים יצטרכו ללכת גם על הצעד הזה, נכון".

תראה איך הציבור מבולבל, ההנחיות משתנות כל כמה שעות. חוסר אמון לא מטריד אותך?
"יש פה תשובה אובייקטיבית וסובייקטיבית. אובייקטיבית – בסיטואציה של הווירוס הזה שהרבה דברים אנחנו לא יודעים עליו, על ההתנהגות שלו, למה הוא מגיב, לאיזה המצעדים הוא יגיב נכון או לא נכון. אז יש פה ממד אובייקטיבי ביכולת שלנו לנבא, לקחנו את הצעדים הנכונים ולדעת שלקחנו את הצעד הנכון וגם את זה אנחנו לא יודעים עד שעוברים שבועיים. ממד סובייקטיבי – כשאני רואה איך הממשלה הזאת, בורד של מדינת ישראל שכולל 36 אנשים, לכל אחד יש מה להגיד, וכל אחד רוצה לתרום, ולהשפיע, והבורד הזה משדר מסרים לא של בורד שעובד בצורה אחודה, בנוסף לכל מה שדיברנו על מה שלא עשו במערכת הבריאות ברור שזה יוצר חוסר אמון וזה לא המצב האידיאלי לנהל משבר כ"כ מורכב".

אם הממשלה כשלה, המצב נמשך. 
"זה מה יש לנו, נכון ניסים? זה מה שאנחנו בחרנו, אז עם זה צריך לחיות ולהפעיל את הלחץ שאנחנו יכולים להפעיל במגבלות המאוד גדולות של התקשורת לשנות דברים, וזהו. לדאוג כל אחד להתנהג נכון, כי גם זה בידיים שלנו. בנתונים של היום אני חושב כל מי שרוצה לשמור על נפשו ימעט לצאת, וימעט להסתובב, כי יש הרבה מאוד אנשים יכולים להדביק. רוב האנשים שנדבקים לא יודעים ממי הם נדבקו. כשהדאגה מלמעלה לא מאורגנת כמו שצריך, בואו נדאג לעצמנו כמו שצריך".

לגבי החופים, אדם הולך בחוף, ממה הוא צריך לפחד?
"אני לא חושב שצריך לסגור את החופים, אתמול אמרתי את זה. היה סיפור דומה לפני חודשים בקליפורניה. מושל קליפורניה קיבל החלטה שהוא רוצה לסגור את החופים, באו אליו בקמפיין ציבורי והוכיחו לו באותו ובמופתים שאין הדבקות בחוף, הוא ירד מהנושא הזה ולא סגרו את החופים בקליפורניה, אחרי דיון ציבורי רציני.  אני חושב שברגע שאתה נמצא באוויר פתוח, אתה לא צריך להגביל. המחיר של להגביל בחוף מול הסיכון להידבק בחוף לא מצדיק את זה. אבל הייתי מצפה מבת ים, ותל אביב, והרשויות המקומיות, שיפעילו פקחים למנוע צפיפות בחופים האלה שאנשים לא ישבו אחד על השני. אבל אם אנשים שומרים על מרחק, בשטח פתוח אני חושב שהסיכון לא מצדיק את סגירת החופים".

מה יהיה בחורף? התחזיות קשות.
"נושא אחד שקשור לחורף זה החזרה של הלימודים בספטמבר או אוקטובר, אני יודע שגלנט מטפל בזה, הייתה לי איתו שיחה על זה. הם מבינים את המשמעות, הפיקו לקח נאמר ככה, מהחזרת הכיתות המלאות בסוף שנת הלימודים הזאת. אני יודע שעובדים על זה וסומך על גלנט".

אבל מבחינת הציבור?
"דיברתי על חינוך. אני חוזר לציבור, החורף יעמיד בפנינו בעיה של עירוב בין שפעת לבין קורונה. כמו שהמשרד נערך כעת, אני חושש שאנחנו הולכים לסגר ארוך בחורף".

וואו. השארת אותי חסר מילים.
"כמו שזה נערך כעת, יש לנו אולי חודשיים להיערך לחודש, כמו שזה כרגע נראה בתובנות, בהפנמה, בהיערכות, ביכולות - את החורף נעשה בסגר".