על מנת לאפשר היערכות ובשל רכישת מלאי המזון במסעדות, החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ להשאיר את המסעדות פתוחות עד יום שלישי, 21.07, בשעה 05:00 בבוקר, לפי המתכונת שהייתה נהוגה עד כה. בהמשך הערב אישרה הממשלה את ההחלטה במשאל טלפוני.

שלושת השרים שהביעו בישיבת הממשלה התנגדות לסגירת המסעדות, ולבסוף כפו את ההחלטה לדחות את החלת ההגבלות בטענה שלא ניתן להנחית מכה כזו על המסעדות באופן מיידי, היו השרים פנינה תמנו-שטה, אסף זמיר ואופיר אקוניס.

קודם לפרסום ההודעה נודע כי מסעדות רבות ברחבי הארץ לא מתכוונות לסגור את שעריהן הערב (שישי) למרות החלטת הממשלה להטיל הגבלות חדשות, שאמורות היו להיכנס היום ב-17:00 לתוקפן. בין היתר, הודיעו המסעדות "קופי בר", "הרצל 16" ו"אייבי" בתל אביב, על הצטרפותן למחאה.  

בעמוד הרשמי של מסעדת ה"קופי בר" נכתב: "אנחנו מצטרפים למחאת המסעדנים, אנחנו סוגרים היום. לא תקבלו החלטות באישון לילה כגנבים ותצפו שנעבור לדום. יש לנו עובדים, יש לנו לקוחות, יש לנו סחורה. תנו התראה סבירה - ככה לא עובדים. אנחנו נישאר היום פתוחים, יש מצב שגם מחר - ונסגור בצורה מסודרת. סרוויס מחאה!". 

מאיגוד המסעדות נמסר: "שוב אנחנו עדים להתנהלות קפריזית וחסרת אחריות של ממשלה, שאיבדה את הדרך. לא ניתן לצפות מאיתנו לסגור את העסקים בהתראה של מספר שעות. סופ״ש, הם הימים בהם תנועת הלקוחות שלנו מוגברת, בעלי העסקים הצטידו בחומרי גלם ותיגבור של כ״א לקראת סופ״ש. איננו יכולים לעמוד בנזקים נוספים שכרוכים בזריקת חומרי גלם או תרומתם, אנחנו בהחלט מבינים את המסעדות הרבות, שהודיעו כי הם מתכוונות להישאר פתוחות במהלך הסופ״ש וקוראים לממשלת ישראל לשנות את החלטתה מלפנות בוקר ולהחיל את ההגבלות משבוע הבא. החלטת ממשלת ישראל לפנות בוקר, הופכות אותנו אזרחים שומרי חוק, שתורמים לכלכלה ולתדמית של מדינת ישראל, לפורעי חוק".

ח"כ עופר כסיף אמר בתגובה: "אני מחזק את ידיהם של המסעדנים שהחליטו לפתוח הערב את העסק נגד הנחיות הממשלה. בלי פתרון הולם לעובדים ולמסעדנים הגזירה בלתי לגיטימית ואי אפשר לצפות שיצייתו לה".

"אין לנו שום אופק"

"מחסלים את תעשיית המסעדנות", מתריע יו"ר איגוד המסעדות ובתי הקפה, שי ברמן, לנוכח האיסור על ישיבת לקוחות והחזרה למתווה הטייק-וואיי והמשלוחים. "אין היתכנות כלכלית למשלוחים, שמהווים רק 15% מנפח הפעילות של הענף", טען עוד ברמן – "אנחנו כבר מיואשים. מסעדנים רבים חשים ייאוש, שבר, קריסה של מפעלי חיים".

ברמן העריך שייתכן שגם יהיו בעלי מסעדות ובתי קפה שייפתחו את עסקיהם לישיבת לקוחות למרות האיסור. "כשמביאים אנשים למצב קיצון, ליצר הישרדותי, הברירה היא לפתוח או לסגור בכלל ולברוח. אנשים מדוכאים, אין לנו שום אופק", הוא אמר עוד והזהיר: "נצא למחאות".

ב"קפה של דבורה" הגיעו רבים ל"קפה האחרון" בישיבה. "נקווה שנחזור בקרוב, אין תחליף לחוויה של ישיבה בבית קפה", אמר לקוח ותיק. עובדת במקום אמרה: "כבר הייתי בחל"ת ושוב פעם לא אגיע מיום ראשון. הפעם אני חוששת שלא ייפתחו במהירות את הכל, כמו שקרה אחרי הסגר הראשון". בינתיים, בבית הקפה הוותיק נערכו למתן שירות החל מיום ראשון בטייק-וואיי ומשלוחים.

מני שקד, הבעלים של קפה שקד בשכונת רמת חן ברמת גן, הזהיר מהמשמעויות הקשות של סגירת העסקים לישיבת לקוחות, דבר שיביא להוצאתם של רבבות עובדים שוב לחל"ת. "המסעדות ובתי הקפה הם לא הגורם לתחלואה ולהתפרצות המחודשת של הקורונה", הוא ציין – "מזעזעים את כל המשק. מסעדנות זה ענף שמניע את המשק ואסור לפגוע בו".

תמיר רפאלי, מנהל מסעדת חצר גולדמן הנושקת לים ביפו, הזהיר מההשלכות החמורות הצפויות בשל האיסור על ישיבת לקוחות: "פתחנו רק לפני כחודש וחצי לאחר הסגר. החזרנו את כל העובדים. הקהל רצה להשתחרר מהסגר הנוראי והגיע והכל התחיל לנוע", הוא סיפר – "גם ככה ההכנסות שלנו ירדו, כי היינו מחוייבים לצמצם שולחנות, כדי לשמור על ריחוק לפי ההנחיות ואין לנו את התיירים מחו"ל. לפני שבועיים צמצמנו שוב את מספר השולחנות – ל-30 בחוץ ו-20 בפנים, לפי ההנחיות החדשות ועכשיו רוצים שבכלל לא יישבו לקוחות, זו מכה אחרי מכה".

"רק 1.7% נדבקו בגל השני של הקורונה במסעדות ובתי הקפה. אנחנו שומרים על כל ההנחיות. מדוע כשיש עלייה בתחלואה סוגרים דווקא אותנו? הרי הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה", הוא הוסיף והתריע: "אנחנו לא נמכור במשלוחים. המשמעות של הסגירה תהיה להוציא שוב 50 עובדים לחל"ת ולרבים מהעסקים יהיה קשה להתאושש. גם ככה חלק מהם קיבלו רק חלק קטן מהפיצוי שהובטח בסגר הראשון".

גם מאור ולדמן, הבעלים של מסעדת מיתאו בחולון, הזהיר מהמשמעויות הקשות: "סגירה נוספת ללקוחות הולכת למוטט את ענף המסעדנות. גם ככה נפגענו מהסגר הראשון והפעם זה עלול לחסל את הענף. יש לנו גם קצביה ונמשיך במשלוחים, אבל הם אחוז קטן מהמחזור, לעומת המסעדה".

רפי בן הרוש, מנהל שותף במסעדת אניימר ברחוב הירקון בתל אביב, התריע: "ב-27 במאי החזתי 80 עובדים מחל"ת ועבודה לא היתה כמו לפני הסגר. בשבוע האחרון כבר החלו לרחף סגר תודעתי ולקוחות התחילו להדיר את רגליהם. לסגור שוב, זה לשלוח עובדים לחל"ת וחוסר ודאות לכולם. התחלנו לשלב בעסק משלוחים של אוכל, שמזמינים דרך האינטרנט, אבל זה עדיין לא המפתח לפתרון. אנחנו כל הזמן חושבים מחוץ לקופסה, אבל אין תחליף למסעדה".

בתוך כך, ראשי רשויות בנגב פנו אתמול למשרד הבריאות, יולי אדלשטיין בבקשה להחריג את התיירות הכפרית בנגב ממדיניות הסגר בסופי שבוע. הם דורשי לאפשר פעילות במרחב מדברי פתוח עד 30 משתתפים, תוך שמירת ריחוק חברתי והמשך מתן אישורים לטיולים ופעילויות בשטח. "מקור הפרנסה העיקרי בנגב בתקופה זו נשען על תיירות בסופי השבוע. סגירת החמצן תפגע אנושות באזור הנגב", הם התריעו.

גם עמותת "תיירות ארץ הגליל" יצאה בקריאה להחרגת התיירות הכפרית בגליל ובגולן מהחרגת מדיניות הסגר בסופי השבוע, שאמורה להתחיל בסוף השבוע הבא.

"התיירות הכפרית בגליל ובגולן מהווה משענת כלכלית עבור משפחות רבות, שפרנסתן נפגעה קשות ממשבר הקורונה", ציינה מנכ"לית העמותה, דורית אלמליח – "המועצות האזוריות והמקומיות בגליל ובגולן מפעילות תיירות כפרית שרובה ככולה במרחבים הפתוחים הגדולים ובאוויר הצח ועל פי הנחיוךת 'התו הסגול' של משרד הבריאות".