לאחר הצהרות נתניהו וכ"ץ: הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית הכלכלית שתאפשר את חלוקת מענקי הקורונה לעצמאיים, לשכירים ולאזרחים, ובשעות הערב צפוי להתכנס "קבינט העל הכלכלי" הכולל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הכלכלה עמיר פרץ - זאת על מנת לאשר את אופן חלוקת הכספים ומנגנון העברתו לאזרחים.

בעקבות הלחץ מצד גנץ וכחול לבן, מסתמן שינוי בתוכנית המענקים - כך דווח בחדשות 12. לפי הדיווח, קיימת הסכמה על מסגרת התוכנית שעומדת על 6 מיליארד שקלים, כפי שאושר בממשלה, אבל אין הסכמה על אופן חלוקת הכסף. הכוונה היא להוריד את גובה המענקים, כשאחת ההצעות שהתקבלו היא של מס הכנסה - לתת את אותו סכום לכולם ולנכות מס הכנסה. הצעות נוספות עסקו בהגדלת המענק לעצמאים או למובטלים, אבל הבעיה היא היישום הטכני של התוכנית. בחדשות 13 דווח כי המענקים לרווקים יופחתו ויעמדו על 400-500 שקלים ומנגד מקבלי קצבאות יזכו למענקים מוגדלים. בנוסף נשקלת חלוקת תווי קנייה כדי להבטיח שהכסף ישמש לצריכה ולא לחיסכון. 

בעקבות הדיווחים, הודיע שר האוצר כ"ץ כי הוא מתנגד להחרגת הרווקים מהמענק. בציוץ שהעלה בחשבון הטוויטר שלו כתב: "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא המאמץ להענקת הסיוע במהירות, בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו מביאים היום לממשלה שורה של מינויים, וגם החלטת מסגרת על אישור מענקים לאזרחי ישראל, כדי להמריץ את הכלכלה ולעזור גם ביצירת תעסוקה. אנחנו מדברים על מסגרת של שישה מיליארד שקל, אנחנו נמנה צוות שרים שיקבע את אופן החלוקה. הדגש החשוב ביותר הוא על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות, ולכן הדיון הזה שאנחנו רוצים לקיים צריך להתבצע באמת ביממה הקרובה, אם לא היום עד מחר, ולא יאוחר מזה, כדי שנוכל להביא למימוש הדבר במהירות האפשרית".

עוד הוסיף נתניהו: "יש לנו כמובן מטרה משותפת - לבלום את התפשטות הקורונה בצעדים שונים. אני מזכיר לשרים שעד יום חמישי אני מבקש מכל משרד ומשרד תכנית יציאה בטוחה ממגבלות הקורונה. כלומר, שאם אנחנו מיישרים את העקומה ומגיעים ליעדים שאנחנו נציב במספר החולים הקבוע ביום, כשאנחנו יכולים לפעול לאורך זמן בשגרת קורונה. זה מה שאני מבקש מהשרים להביא. בני גנץ ואני שוחחנו על כמה דברים שיכולים לסייע לייעול הנושאים האלה, זה יגיע בישיבה הבאה שכנראה תתקיים מחר או ביום שלישי כדי לאשר את אופן החלוקה".

נתניהו כינס פורום שרים מצומצם לדיון בלשכתו (צילום: חיים צח, לע''מ)
נתניהו כינס פורום שרים מצומצם לדיון בלשכתו (צילום: חיים צח, לע''מ)

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בחר להתמקד בהיעדר מתווה להחזרת העובדים הסוציאליים מהשביתה בה פתחו: "בלתי מתקבל על הדעת שלא ימצא פתרון למשבר העובדים הסוציאליים במסגרת התכנית הכלכלית. ילדים, קשישים ומטופלי רווחה משלמים מזה שבועיים מחיר כבד מנשוא. אני ושר העבודה והרווחה, השר איציק שמולי, נעמוד על כך ונפעל לפתרון מיידי".

שר הכלכלה עמיר פרץ התייחס אף הוא לנושא: "בישיבת הממשלה שהתקיימה היום אמרתי כי בימים אלה, כשמדובר על יצירת מנוע צמיחה, עלינו להכין תכנית משולבת בה חלק מהמענקים מחולקים אוניברסלית, וחלק אחר פרוגרסיבית כך שייסעו לאוכלוסיות מוחלשות ואוכלוסיות שנקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה". 

עוד הוסיף פרץ כי "קראתי בישיבת הממשלה לשר האוצר לפעול לפתרון מיידי של משבר העובדים הסוציאליים, למנוע את משבר האחיות ההולך ומתגבש, ולפתור את משבר הנכים. המאבקים הם אחרים, אך הם משפיעים על האווירה הציבורית. במקום שתכניות ישונו חדשות לבקרים יש להקים צוות “איפכא מסתברא” שיציג תכנית חלופית אל מול כל תכנית, כך נהיה ערוכים וחשוב מכך - נשיב את אמון הציבור אל מול תכניות המל”ל ומשרד הבריאות".

גם שר המשפטים אבי ניסנקורן התבטא ביחס למענקים הכספיים וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מענק כספי שיגיע ישירות לציבור הוא צעד נכון להנעת גלגלי המשק, אבל לא נחלק מענק עיוור. נתמוך בתוכנית סיוע דיפרנציאלית עם רגישות חברתית. כזו שקודם כל שמה דגש על מי שפרנסתו נפגעה ומתעדפת סיוע למשפחות שנמצאות במצוקה כלכלית".

גורם באוצר אמר אמש כי "נעשה מאמץ להעלות בכל זאת את תוכנית המענקים לכל אזרח, עליה הצהירו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, לפני שלושה ימים, להחלטת ממשלה בראשון, אך זאת בכפוף לאישור של היועץ המשפטי לקיצור הזמן המיועד להפצת התזכיר בנושא, כך דווח בכאן 11.