"הממשלה ירדה מהפסים ואיבדה את אמון הציבור" - כך אמר ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, בעקבות ההגבלות החדשות שעליהן הכריזה הממשלה בעניין המסעדות והזיג־זג בעקבותיהן.

מרד המסעדנים הביא שלשום לדחיית איסור הישיבה במסעדות ובבתי קפה עד ליום שלישי בשעה 5:00 בבוקר. שלשום ב־16:00, שעה לפני שההנחיה על סגירת המסעדות הייתה אמורה להיכנס לתוקף, הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ על הדחייה הדרמטית.

ההחלטה, שהתקבלה בממשלה ברוב קולות ביום חמישי בלילה, לאחר דיון מרתוני - על סגירה לאלתר של ענף המסעדנות לישיבת לקוחות ומעבר למשלוחים וטייק־אוויי בלבד - עוררה מחאות בקרב מסעדנים, והיו ביניהם שהודיעו שלשום בבוקר כי בכוונתם לפתוח בסוף השבוע את העסקים לישיבת לקוחות. איגוד המסעדות ובתי הקפה הזהיר מהמשמעויות הקשות של סגירה לאלתר של העסקים, ללא מתן אפשרות להתארגן לכך.

"שוב אנחנו עדים להתנהלות קפריזית וחסרת אחריות של ממשלה שאיבדה את הדרך. לא ניתן לצפות מאיתנו לסגור את העסקים בהתראה של מספר שעות", ציין יו"ר האיגוד, שי ברמן. "החלטת ממשלת ישראל הופכת אותנו, אזרחים שומרי חוק, שתורמים לכלכלה ולתדמיתה של מדינת ישראל - לפורעי חוק".

בצהריים החלו מגעים קדחתניים בין בכירים במשרד ראש הממשלה למסעדנים ולאיגוד המסעדות. תחילה הציעו במשרד ראש הממשלה שהמסעדנים יקבלו כפיצוי פטור מתשלום ארנונה למשך חודש, אבל באיגוד דחו את ההצעה, ולאחר דין ודברים הוחלט על דחיית הסגירה למחרתיים.

לדברי יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, "הממשלה המנותקת הזו יצאה מדעתה. מדינה שלמה מנסה להבין את ההנחיות לסוף השבוע, ולא מצליחה. מדינה שלמה מנסה להבין למה מקבלים החלטות באמצע הלילה בלי שום נתונים, ולא מצליחה. מדינה שלמה מנסה להבין למה מתעלמים מרופאים וכלכלנים שאומרים שמדובר בטירוף מערכות, ולא מצליחה". "מה שצריך היום בבוקר, שלא לומר לפני ארבעה חודשים - זו מערכת ניהול, עם מפקד לאירוע. דרושים נתונים מסודרים, דרושה אסטרטגיה, והסברים ברורים לציבור. צריך ממשלה מתפקדת שאפשר לסמוך עליה", הוסיף.

לאחר שהממשלה חזרה בה מההחלטה לסגור לקראת כניסת השבת את המסעדות, והוחלט לאפשר את פתיחתן עד מחרתיים, צייץ: "אז אחרי שהממשלה הודיעה למסעדות לסגור, לזרוק את כל האוכל ולשלוח את כל העובדים הביתה, היא הודיעה להם לפתוח, לקנות את האוכל מחדש ולקרוא לעובדים בחזרה. הכל תוך עשר שעות. זו הממשלה הגרועה בתולדות המדינה".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "אתם שומעים את המילים 'מרד אזרחי'? אם לא תתחילו להתנהל בהיגיון, תוך ימים ספורים תראו אותו במו עיניכם".

השתתפו בהכנת הידיעה: אנה רייבה ברסקי, אריק בנדר, אלון חכמון ומשה כהן