פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM והתייחס לעלייה המדאיגה בהיקף התחלואה. עם זאת, התייחס סגל באופטימיות זהירה לאפשרות כי ניתן יהיה להימנע מהטלת סגר כללי על האזרחים בעקבות ההחמרה במגבלות עליה הודיעה המשטרה השבוע. "צריך להבין כי ייקח זמן עד שנראה את ההשפעה של הפעולות, צריך להמתין ולראות מה יהיו הנתונים, הסביר. 

מה המצב באמת?
"כרגע אנחנו עומדים על סדר גודל של 1,700-1,600 נדבקים ביום. אנחנו רואים גם עלייה בחולים קשים, והמספרים האלה גבוהים ומדאיגים. צריך להבין שבשבוע שעבר ננקטו עוד הגבלות שנוגעות בהתקהלות, וכל פעולה שנוקטים, לוקח שבוע עד שבועיים עד שאנחנו רואים את ההשפעה שלה, לכן חשיבה על הפעולות הבאות באופן מידי היא בעייתית אנחנו רואים אולי מגמה, ואני אומר זאת בזהירות, של האטה בקצב העלייה של החולים הקשים. לכן אני חושב שצריך להמתין ולראות את הנתונים". 

אולי חלה מגמת שיפור שתאפשר מניעת הגבלות נוספו,? יש לדעתך מקום לאופטימיות?
"אנחנו מסתכלים כרגע על מספר החולים הקשים שעד לא מזמן, ראינו שהוא כמכפיל את עצמו כל שבעה ימים, שזה כמובן תרחיש מפחיד מאד. אלא שבימים האחרונים גם הציבור נזהר. בשבוע שעבר הממשלה הגבילה הגבלות נוספות של התקהלויות, ואולי אנחנו מתחילים לראות את ההשפעה שלהם. אני אומר בזהירות, כי אנחנו רואים האטה מסוימת בקצב החולים הקשים, ולכן כרגע הייתי ממתין. לצד זה, במידה והמספרים ימשיכו לעלות יש לחשוב על הצעדים הבאים. פה אני רוצה לומר, הצעדים שנשקלים כרגע כמו סגרים בסופי השבוע ובלילות, לצד הגבלות נוספות, אין לנו נתונים כדי לדעת האם צעדים מהסוג הזה יעבדו, ואם כן - באיזו מידה".

זה מה שעבד בגל הקודם.
"בגל הראשון מה שעבד זה סגר מלא. אני חושב שכרגע יש אלטרנטיבה לסגר מלא, והיא מורכבת משני חלקים. הראשון, לבודד ככל שניתן את האוכלוסייה בקבוצת סיכון וגילאים מבוגרים. אני יכול לומר למשל ש- 80% מהחולים שהופכים לקשים הם מעל גיל 60.לדעתי, היתרון במהלך כזה זה שבאופן מידי זה מסיר את הסכנה של קריסת מערכת הבריאות שכולנו מדברים עליה. 

אם אנחנו טועים וההגבלות האחרונות לא מספיקות כדי להוריד את מספר החולים אז אפשר ללכת לצעדים נוספים, אבל אני חושב שההגבלות שהוטלו כרגע עשויות לעזור בקצב איטי יותר מאשר סגר כללי, אבל יורידו את קצב ההדבקה באוכלוסייה היותר צעירה תוך כדי פתיחה מרבית של המשק. 

אחוז המאומתים היומי דומה לשיאים שנרשמו בגל הראשון, בעוד אצל הצעירים זה כמעט פי שלוש מהגל הראשון. האוכלוסייה גם ככה בסוג של בידוד, ופתרון כזה הוא לא פתרון טוב, זה לא פתרון שהיינו רוצים לעשות, אבל אני חושב שהוא עדיף בהרבה מסגר כללי".

פרופ' לס אמר שבחודש יוני היו 300 מקרי מוות בישראל פחות מכל חודש יוני אחר ב-5 שנים האחרונות. הנגיף נחלש?
"אין עדות כרגע לכך שהנגיף נחלש. אם אנחנו מסתכלים על אחוז האנשים מקרב קבוצות הסיכון שבסופו של דבר הופכים לחולים קשים, האחוז נותר דומה עד כדי זהה לגל הראשון. השינוי נובע משינוי בסוג האוכלוסייה שנדבק, כי אנחנו רואים שכרגע לעומת הגל הראשון יש יותר הדבקה אצל צעירים והם פחות הופכים לחולים קשים. 

אם בגל הראשון ראינו ש-3% מהנדבקים הפכו לקשים, עכשיו זה 2%. הדאגה גם זה לא מהמצב הנוכחי, אנחנו יודעים לטפל בכמות החולים הקשים שנובעת מכמות החולים שאנחנו מאתרים בימים אלה. הסכנה היא שאנחנו מדברים על התפשטות, ואם אתה לא עוצר אותה בזמן והיא בורחת לך, ובגל השני היא ברחה לנו, ההתפשטות מכפילה את עצמה. אתה עשוי להגיע לעומס גדול מדי על מערכת הבריאות".

צריך להשאיר חופים, חדרי כושר, מסעדות ובתי ספר פתוחים?
"כרגע אין לנו לצערי כי לא אספנו נתונים טובים או סטטיסטיקה טובה".

למרות שניהול המשבר מופתי.
"אין לנו את הנתונים האלה ולכן החלטות שלסגור פעילות מסוג כזה או אחר היא לא מבוססת על נתונים, כי אין לנו אותם. לכן, אני חושב שהדבר ההגיוני היחיד לעשות הוא להגביל ריכוזים של אנשים. אנחנו יודעים שבמקומות סגורים יש הרבה יותר הדבקה ממקומות פתוחים".

אין מסד נתונים, אם הצבא היה מנהל את זה, היה נעשה תחקיר על הגל הראשון.
"כרגע הייתי ממתין כמה ימים כדי לראות את ההתפתחות וההשפעות של התרחישים האחרונים ואם נזדקק לצעד הבא אני חושב שיש אפשרות לעשות צעד, מבלי להטיל סגרים כלליים. אפשר לפתוח את מרבית הפעילות במשק תוך בידוד מלא של אוכלוסייה בסיכון, אוכלוסייה מבוגרת, ופתיחת משק תחת הגבלות עד שהמספרים ירדו. המחיר של הטעות במקרה הזה קטן כי אנחנו מורידים מסדר היום את הסכנה של קריסת מערכת הבריאות".

קריסת מערת הבריאות היא סכנה אמתית?
"הסכנה היא אמיתית, אבל כמובן תלויה מאוד בפעולות שנעשה. אם לא היינו נוטים בשום פעולות אין שום דבר שיכול לעצור התפשטות והעברת הנגיף מאדם לאדם. התקדמות מערכית היא התקדמות מאוד מהירה ויכולה להיות כזו שלא נוכל לטפל בכמות החולים הקשים שיצטברו פה. חייבם להוריד את המספרים".