ועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון התכנסה היום (שני) להמשך דיון ולהצבעה בנושא החמרת המגבלות לאזרחים בצל העלייה בהיקף התחלואה בקורונה. יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הציג בוועדה את עמדת הממשלה, לפיה המסעדות, הבריכות וחופי הים יישארו פתוחים, אך חדרי הכושר יישארו סגורים לעת עתה. בדיון השתתפו גם שר האוצר ישראל כ"ץ, סגן שר הבריאות יואב קיש והמשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו. בתום הדיון יצאה הוועדה להפסקה טרם ההצבעה שתיערך ב-15:45. 

הוועדה הצביעה פה אחד בעד פתיחת בריכות השחייה והחופים. באשר למסעדות, בוועדה ממתינים לצו חדש שהממשלה תחליט עליו בעקבות המו"מ עם בעלי המסעדות. הצו אמור להגיע הערב להצבעה בוועדה. הדיון בנוגע למסעדות יתקיים מחר ב-9:45.

יו"ר הוועדה, שאשא ביטון בירכה על ההסכמות שהושגו עם הממשלה: "אני מברכת על עמדת הממשלה שמקבלת את המתווה שהציעה ועדת הקורונה. ההחלטה שלא לסגור את הבריכות הציבוריות וחופי הים נכונה ומוצדקת. כולנו פועלים ביחד למאבק בנגיף. לכולנו העסקים, הבריאות הנפשית והפיזית  חשובים ביותר. חופי הים והשחייה בבריכה מעניקים ערכים חיוביים וחיוניים". 

אלא שעם חידוש הדיונים, אמרה שאשא ביטון: "אין הסכמה עם הממשלה על משרד הבריאות על המסעדות לפי שעה. במהלך הערב יגיע צו סגול מתוקן שיגיע אחרי סיכום עם המסעדנים ונצביע עליו בערב. גם לגבי האטרקציות לא הגענו להסכמה. יכולים לקיים על זה דיון כי זה רלוונטי רק לגבי סופ"ש".

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד-תל"ם, מחברי הוועדה, עלה לשידור בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחס להנחיות החדשות המוטלות בימים אלו על הציבור. "הישיבה הסתיימה כמו אתמול. שאלנו שאלות קשות כמו למה צריך לסגור את חופי הים בסופי השבוע? אזרחי מדינת ישראל רוצים ללכת להתרענן, יושבים המשפחה הגרעינית עם קבוצות חברים, ואין תשובה. כמה נדבקו בחופי הים? אין תשובה. כמה נדבקו בבריכות? אין תשובה. אני שואל את אנשי משרד הבריאות למה אני צריך לסגור את חופי ים המלח? והם מרימים גבה. הם באים לא מוכנים, ואנחנו ועדת הקורונה אינה חותמת גומי של הממשלה. היום לאור הנתונים שלא הונחו בפנינו פעם נוספת ולאור התשובות של שכל ישר ותחושות בטן, הצבענו בעד להשאיר את חופי הים ואת הבריכות במדינת ישראל, הכל פתוח" אמר.

כמו כן, התייחס לוי לכוונת הוועדה להילחם על פתיחת המסעדות וחדרי הכושר, ואמר כי "הייתי ממובילי המאבק למען המסעדות ושאלתי למה אני לא יכול לתת תו סגול כפי שנתתי לחדרי האוכל בבתי המלון? תסבירו לי את ההיגיון. נדבקו שם במספרים מאוד נמוכים, ודרשתי לתת להם את התו הסגול בדיוק כמו בבתי מלון ועוד 25-30% מהתכולה הפנימית להצבת שולחנות בחוץ. חייבים להניע את גלגלי הכלכלה, הקורונה לא הולכת לעזוב אותנו מחר בבוקר. דרשתי להפריד את חדרי הפילאטיס והסטודיו מחדרי הכושר. אני לא חושב שאפשר להכפיף אותם תחת אותה קורת גג. זה יעלה מחר להצבעה. אני אומר לך שאנחנו נצביע בעד. לא ייתכן שעשר בנות בגיל 14 שרוקדות באיזה סטודיו לא יוחרגו. יש גבול - צריך לדעת לחיות עם הקורונה". 

לבסוף, התייחס לאי השקט שנרשם לאחרונה בכנסת, ולעימותיו האחרונים של חה"כ מיקי זוהר. "האי שקט הוא לא בכנסת, הוא בליכוד ובממשלה עצמה. מלחמת כל בכל. הכנסת משתדלת לעשות סדר בבלאגן, הקרבות בתוך הליכוד ובקואליציה, אחד נגד השני, מתעסקים בעצמם במקום בבעיות של אזרחי מדינת ישראל. הם פשוט רואים את גודל המחדל, מאבדים דרך וכיוון. אם בא מרכז הקואליציה ומטיח מילים קשות בשר בכיר, שר האוצר, נראה לי שהוא לא בדיוק עשה את זה על דעת עצמו", אמר לוי.

סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

בפתח הדיון התייחס סגן שר הבריאות קיש לנתוני התחלואה שפורסמו הבוקר ואמר כי "אתמול היה יום עם נתונים מעודדים - ירדנו באחוז המאומתים מ-7% ל-5.5%. לא יודעים אם זה שינוי מגמה או משהו נקודתי בעקבות השבת". פרופ' גרוטו עדכן כי "משלשום בחצות ועד היום בחצות נוספו 55 חולים קשים. הנתונים כיום מעודדים יותר, אך מוקדם לדעת אם זו מגמה, וקצב הגידול – טרם נבלם. בקצב גידול החולים החדשים אנחנו באחד המקומות הגרועים בעולם".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר: "אין לנו משהו נגד יו"ר הוועדה או הוועדה עצמה, אבל כשאנחנו רואים את העלייה בתחלואה אנחנו מבינים שברגע שנגיע ל-1,000 חולים קשים האירוע יכול להשתנות דרמטית. למערכת הבריאות יש רף מסוים, וברגע שנעבור אותו יכול להיות שלא נוכל להציל חיים במדינת ישראל. לא את ולא אני רוצים 3,000 מונשמים. אני מבין שחוסר האחריות הזה הוא סכנה לבריאות הציבור. אתם סבורים שהכל בסדר. שאולי אין נגיף קורונה וכולם במצב מצויין ואני אומר לכם כאן שזה לא המצב".

מיקי זוהר בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
מיקי זוהר בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

עוד הוסיף זוהר: "המצב במדינת ישראל לא פשוט מבחינה רפואית, אנחנו משתדלים לפתור את הבעיות ולוקחים החלטות דרמטיות. תפקיד הוועדה הוא גם לעזור לנו לשמור על בריאות הציבור. בסוף יש מכנה משותף אחד שהוא בריאות הציבור. אני סבור שההחלטה הנכונה שהוועדה תקבל היום היא לפתוח את המסעדות בשטחים פתוחים ולא סגורים, תוך הקפדה על ההנחיות. לדעתי הם יכולים לחיות עם ההחלטה הזאת כי שמונים אחוז מהמסעדות במדינת ישראל, לפחות לפי הנתונים שקיבלנו, כן יכולים לפעול בשטח פתוח".

בהתייחס לנושא הבריכות והחופים, אמר יו"ר הקואליציה כי "הממשלה לא מתכוונת לסגור בשלב הזה כל עוד המצב משתפר במעט. אם יחמיר - ייתכן שההחלטות ישתנו". לגבי עניין חדרי הכושר, הוסיף זוהר: "אני אומר את זה בצער רב כי הייתי שמח לגלות שהם לא מקום להדבקה, אבל הובאו בפניי נתונים מדאיגים. עמדת הממשלה היא שצריך לבחון שיטות חדשות כדי שיהיה אפשר לפתוח אותם תחת הגבלות מחמירות יותר. זה לא אומר שהם לא ייפתחו, אבל הם לא נפתחים היום. זו עמדת הממשלה".

יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ שאשא ביטון השיבה לדבריו: "אני כופרת בדבריך שהוועדה פעלה בחוסר אחריות. אנחנו רואים את הלחץ של אנשים ונראה את המצוקה בהמשך. נראה את המצוקה של הילדים שחיים את המצוקה של ההורים שלהם. אנחנו מנסים לבדוק מה התועלת בכל אחד מהצעדים שאנחנו מבקשים לקיים מבחינת היכולת לבלום את התפשטות המגפה. מה אנחנו מרוויחים לעומת הנזק הכלכלי והחברתי".

עוד אמרה שאשא ביטון: "אני שמחה על ההבנות שהושגו לגבי הבריכות וחופי הים. לגבי המסעדות אני רוצה להציע - אתמול הצענו לפעול בתפוסה של 35% כמו בבתי מלון. אפשר לייצר אותו איזון גם במסעדות. אפשר גם 25% במסעדות גדולות עם הרבה מאוד מרווח".

במהלך הדיון, ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין העלתה סוגיה נוספת: "סגרתם אולמות אבל עכשיו אנחנו בעונת החתונות. תנו לאנשים לעשות סעודות חתונה", ביקשה. סגן שר הבריאות קיש השיב: "אתם רוצים שאנשים ימותו במגזר? אין לכם אחריות? אתם תהרגו את הציבור שלכם אם אתם מבקשים סעודות חתונה. תוכיחו מנהיגות. תפעלו נגד חתונות פיראטיות בבתים".

יואב קיש (צילום: יהונתן ולצר/TPS)
יואב קיש (צילום: יהונתן ולצר/TPS)

בתוך כך, התייחס שר התיירות אסף זמיר להגבלות שהוטלו על המשק וקרא לפתוח את המסעדות ומסגרות החינוך. בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו כתב: "לפני שבועיים החלטנו על שורה של הגבלות. הפחתנו את כמות המשתתפים באירועים, הטלנו מגבלות על התכנסויות והנה חלפו שבועיים ויש ירידה אמיתית בכמות הנדבקים. עכשיו כשאנחנו רואים תוצאות - אפשר וצריך לבטל את ההחלטה לסגור מסעדות, ולהודיע שמסגרות החינוך ימשיכו עד למועד המתוכנן.

בתוך כך, יו"ר הוועדה שאשא ביטון הודתה הבוקר בראיון בתכנית של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM כי "לא הספקנו להיערך לגל השני", והפנתה אצבע מאשימה כלפי משרד הבריאות: "אני מתוסכלת מחוסר הסנכרון עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. למה הם מביאים נתונים אחרים לוועדה אל מול הנתונים שהם מפרסמים מדי יום?".

מבחינת מקומות עבודה, תדרוש הוועדה לאפשר תפוסה של עד 35%. בחדרי הכושר, סוגיה עליה נלחמה יו"ר הוועדה, יתבקשו לשנות את היחס למתאמן ל-10 מטרים לאדם, בניגוד לשבעה שהונהגו עד היום, ולמצוא דרך בה ניתן יהיה להחריג אותם ולאפשר את פתיחתם וכן את פעילותם הסדירה של מכוני הסטודיו. מבחינת אטקרציות חיצוניות כמו גני חיות וכן אתרי תיירות באילת, יבקשו לאפשר את פתיחתם כדי למנוע ריכוזים של תיירים בבריכות בבתי מלון או באתרים הבודדים שיוותרו פתוחים.