המסעדות יישארו פתוחות: לאחר שנכשלו המגעים בין שר הבריאות יולי אדלשטיין ובין יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון, המסעדות ובתי הקפה נסגרו הבוקר (שלישי) החל מהשעה 5:00, אך ועדת הקורונה של הכנסת התכנסה ואישרה את פתיחתן המחודשת. הוועדה ביטלה את סגירת המסעדות, החריגה אותן והחזירה את המצב לקדמותו, לפיו המסעדות יוכלו לאפשר 20 סועדים בתוך המסעדה ו-30 בחוץ.

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, הורה לחברי הקואליציה לצאת מהדיון ולא להשתתף בהצבעה, אך לאחר מכן התחרט וחברי הקואליציה יצביעו נגד פתיחת המסעדות. בסה"כ שבעה מחברי הוועדה, בהם שאשא ביטון, הצביעו בעד הפתיחה מחדש ושלושה נגד. נציגי כחול לבן נמנעו בהצבעה. זוהר הודיע כי הקואליציה תשנה את ההחלטה מרגע שיאושר מחר חוק הקורונה הגדול שיאפשר לממשלה להוציא צוי חירום באופן מיידי.

ההחלטה לפתוח את המסעדות בניגוד לעמדת הממשלה התקבלה בקולות הבאים: יפעת שאשא ביטון, מרב מיכאלי, מיקי לוי, אימן חאטיב, ג'אבר עסקאלה, יוליה מלינובסקי, יואל רזבוזוב.

יפעת שאשא ביטון בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יפעת שאשא ביטון בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"הממשלה הביאה פשרה מצוינת למסעדנים, אנחנו פועלים כדי לסייע להם לעבוד בהתאם לנסיבות, אך לצערי יו"ר הועדה נפלה היום למלכודת שהאופוזיציה טמנה לה. יאיר לפיד וחבריו מוכנים לסכן את בריאות הציבור כדי שהממשלה תיפול וחבל שיפעת הלכה שבי אחריהם. למעשה מהות ההצבעה שהתקבלה היום בועדת הקורנה נגועה בפופוליזם שניצח את השכל הישר, אני מצר על ההחלטה המסוכנת שהתקבלה ונפעל לתקנה בהקדם", אמר זוהר.

"אני אומרת בכאב, נצטרך כנראה לא לאשר את צו המסעדות כדי שתוכלנה להשאר פתוחות. אני מקווה שבמהלך השבוע הקרוב הממשלה תביא מתווה שיאפשר להסדיר גם את הישיבה בחוץ וגם בפנים", אמרה שאשא-ביטון בפתח הדיון.

״ניסיתי להגיע להבנות עם הממשלה עד השעות הקטנות של הלילה, אך לצערי זה לא צלח. משרד הבריאות לא הסכימו להושיב את האנשים מחוץ למסעדות על פי התו הסגול אלא על פי מספר מוחלט של 50 אנשים ללא רעיון מסדר. רציתי להכניס הגיון מסדר בהנחיות ועל כן דרשנו לפתוח מסעדות על פי התו הסגול. אנו נצביע על המסעדות, לא נאשר את סעיפיו בצו ונשאיר אותן פתוחות. אנחנו לא נפסיק לדרוש שבכל אחת מההנחיות שיוצאות מהממשלה יהיה רעיון מסדר בכדי לרתום את הציבור למאבק בנגיף. אנחנו במשבר בריאותי חמור ובלי הציבור אין שום סיכוי שננצח אותו. אני קוראת לציבור לשמור על ההנחיות, זה חשוב בכדי שננצח את הנגיף ונמנע מסגר״, הוסיפה.

ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) הכריזה כי תמנע בהצבעה: "אם לא נעשה את זה בשיתוף עם הממשלה ועם שר הבריאות זה לא יעבור. אנו נמשיך ונשגע אותם. את יודעת שזה לא יעבוד אחרת. הם יקנו סחורה שתלך לפח כי הצו יסגור אותם שוב. אנו צריכים להגיע להסכמה עם משרד הבריאות ולא להתעקש להיות הדון קישוטים, כמו שהיינו בשבוע שעבר".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, הצטרף לדיון ואמר: "אנו רוצים למצוא פתרון שימנע מהמסעדנים נזק גדול. החלטת הממשלה שהם ימשיכו לעבוד. כרגע יש ויכוח מהם שיטות העבודה שלהם. רק בחוץ או גם חלק בפנים. אנו מקבלים הבוקר נתונים של 1800 נדבקים ואנו פה מתנהלים כאילו פה בסדר. אני מבין שיושבת ראש הוועדה מבקשת לקיים דיון מקצועי אבל אני חושב שהאופוזיציה מושכת אותה באף. האופוזיציה גוררת את יושבת ראש הועדה למקומות לא אחראים. אתם מוכנים לסכן את בריאות הציבור כדי לערער את יציבות השלטון". שאשא ביטון השיבה לו: "אני לא מרשה שהדברים האלה יאמרו, אף אחד לא מתייחס לדברים כאילו הכל בסדר".

הדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"אין החלטת ממשלה. איך אנו פוגעים בעסקים רבים אם אני מאפשרת להם לפתוח בואתו מתווה עם התו הסגול כפי שהממשלה התירה להם להשאר פתוחים עד היום. הייתי שמחה להגיע למתווה עם הממשלה שעושה שכל. 50 אנשים בחוץ דינם כסגירת המסעדות. אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי. הועדה תאפשר למסעדות לעבוד כמו אתמול ושלשום לפי החלטת הממשלה", המשיכה שאשא-ביטון.

"יכול להיות שיהיה לך רוב בעזרת האופוזיציה. לצערי הרב כשאני רואה את התנהלות האופוזיציה אני לא רואה פה שיקולים כעניינים ומקצועיים. אני מצפה ממך כיושבת ראש ועדה וכשרה לשעבר לקבל את ההחלטות ברמה המקצועית ולא הפופוליטסית. אני לא רוצה להיות במצב. אני קורא לחברי הקואליציה להתנגד להצעה שהיא בניגוד להחלטת הממשלה. יכול להיות שתעבירי על חודו של קול. הקול שלך יחד עם האופוזיציה", השיב זוהר.

"החלטה מסוכנת"

חברת ועדת הקורונה יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה לאחר מתן ההחלטה בדבר פתיחת המסעדות: "פתחנו שוב את המסעדות בתקווה שהממשלה תביא מתווה מסודר עם הסדר פיצויים למסעדנים במקום להלחם במשחקי אגו. הממשלה לא צריכה להלחם עם הכנסת ועם האזרחים ובעלי העסקים. סוף מעשה במחשבה תחילה - קודם צריך לגבש מתווה ורק אז להביא צו שמתבסס על הגיון בריא שלוקח בחשבון גם את ההיבט הבריאותי וגם את ההיבט הכלכלי. אנחנו בקרב בלימה ואנחנו רוצים רק את טובת הציבור".

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) אמר בתגובה כי "הממשלה הביאה פשרה מצויינת למסעדנים. אנחנו פועלים כדי לסייע להם לעבוד בהתאם לנסיבות, אך לצערי יו"ר הוועדה נפלה היום למלכודת שהאופוזיציה טמנה לה. יאיר לפיד וחבריו מוכנים לסכן את בריאות הציבור כדי שהממשלה תיפול וחבל שיפעת (שאשא ביטון) הלכה שבי אחריהם. למעשה, מהות ההצבעה שהתקבלה היום בוועדת הקורנה נגועה בפופוליזם שניצח את השכל הישר. אני מצר על ההחלטה המסוכנת שהתקבלה ונפעל לתקנה בהקדם".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ אמר, כי "נתוני תחלואת הקורונה האחרונים מדאיגים מאוד, ומדינת ישראל חייבת לשטח את העקומה. סגר מתון לעשרה ימים עד שבועיים – עם מקומות עבודה שיפעלו על פי התו הסגול - הוא הפתרון המהיר והמוכח ביותר להורדת מספר הנדבקים והחולים. מוכרחים להכריע את הקורונה לפני שהיא תכריע את כלכלת ישראל".

"לאזן בין ההיבט הבריאותי לכלכלי"

לקראת הדיון, שהתחדש בשעה 9:45, התראיינה שאשא-ביטון לכאן ב', ואמרה: "חשוב לי לומר שצריך לזכור שאנחנו נמצאים במגפה, שלכולנו חשובה בריאות הציבור. יש לנו מחלוקות על הדרך. אנחנו נתכנס במטרה לפתוח את המסעדות. הרבה אנשים מקצועיים מדברים אבל בוועדת הקורונה יש חוקרים, בכירים, נציגי הציבור ואנו מנסים לברר בשילוב עם כולם איך לאזן בין המשבר הבריאותי למשבר הכלכלי".

"אני לא שופטת את עבודת הממשלה או חושבת שאין שם שיקול דעת, אבל תפקיד הוועדה הוא לבחון את האיזון העדין בין ההיבט הבריאותי לכלכלי. ראש הממשלה דואג בראש ובראשונה לבריאות לציבור. הם עוסקים באיך לבלום את המגפה ואיך לשטח את העקומה. בשביל זה יש את הוועדה של הכנסת, שתנסה לראות איך פותרים את כל המכלול. יש פה עוד דברים חוץ מבריאות פיזית. יש בריאות נפשית, חברתית, יש את כל הפגיעה הכלכלית", הוסיפה.

"אתמול ישבנו שעות ארוכות וניסינו להגיע להבנות אך לא הצלחנו להגיע לפשרה שתעשה סדר. אני רוצה שכולם יבינו מה אנו מבקשים מהציבור. אנחנו עוסקים בליבה של חיי היומיום של האנשים בתוך המשבר. היום גם נקיים דיון ארוך בנושא המלוניות ובנושא ההתמודדות עם נגיף הקורונה בחורף", המשיכה שאשא-ביטון. 

כשנשאלה על טיב יחסיה עם ראש הממשלה, והאם שוחח איתה לאחרונה, השיבה: "לא, אבל אני בקשר רציף על הלשכה שלו ועם משרד הבריאות. אני לא במקום הזה, כולם עסוקים באיך מתמודדים עם המשברים".

אמש התייחסה שאשא-ביטון לנושא בראיון לבן כספית ורוני בר און ב-103FM: "המסעדות פועלות כרגע לפי הצו, משום שאנחנו מתכנסים ברבע לעשר, נאלץ לדחות את הצו. המסעדות יפתחו מחדש. המסעדות קיבלו הארכה, לצערי שוב אני אומרת בכאב גדול עד השעות הקטנות של הלילה ניסינו להגיע לפשרה לייצר מתווה שיש בו סכר, לפי התו הסגול זה מתווה שמשרד הבריאות קבע, ואני נאלצת בכאב לדחות את הצו. הלחץ האישי הוא מאוד גדול, אני יודעת שכל החלטה שאנחנו מקבלים היא חורצת דין של אנשים, ולכן אנחנו מאוד ממוקדים במטרה הזו. כל החלטה שמתקבלת מבוססת על נתונים ועל חוות דעות מקצועיות ורפואיות של אנשים שמגיעים לוועדה". 

המשא ומתן נכשל בעקבות התנגדותה של יו"ר הוועדה, שדרשה לגבש תו סגול אחיד וקבוע למסעדות, שיאפשר את הפעלתן במתכונת רגילה ושלא ישתנה ויגרום לבלבול בענף. המתווה של אדלשטיין, שאותו השרים היו אמורים לאשר אמש, נועד לאפשר למסעדות לפעול חלקית בתפוסה של עד 50 איש, אשר יישבו בחלל הפתוח בלבד - ולא בפנים המסעדה. מנגד, לא הסכימה שאשא ביטון להגבלת הסועדים לישיבה מחוץ למסעדה בלבד. הוועדה צפויה להתכנס בשעות הבוקר, ויו"ר הוועדה הבהירה כי "אם לא יובא מתווה לאישור וועדת הקורונה - נאשר את הפעלת המסעדות בעשר בבוקר".

לאורך כל הערב ניהלה שאשא ביטון משא ומתן עם משרד הבריאות, על מנת לקבוע את אותו תו סגול אחיד - אך הצדדים לא הצליחו להגיע לידי הסכמה. המתווה שהציע אדלשטיין, הגיע לאחר שביום שישי האחרון הממשלה אישרה להטיל מגבלות משמעותיות על ענף המסעדות, הכוללות איסור כולל על כניסת לקוחות והפעלת שירות משלוחים ואיסוף עצמי בלבד, החל מהיום בשעה 05:00 בבוקר.

בתחילה, רצו בממשלה להגביל את פעילות המסעדות החל מיום שישי האחרון. לאחר שכמה בעלי מסעדות בתל אביב, חיפה והרצליה הבהירו כי הם אינם מתכוונים להיענות להגבלות, דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את סגירת המסעדות לשלישי בבוקר - המועד שפוקע הבוקר.

בשבוע שעבר, נתניהו ושר האוצר ישראל כץ נפגשו עם נציגי איגוד המסעדות ואיגודים נוספים, שדרשו להמשיך את פעילותם העסקית. על פי נתוני משרד הבריאות שהוצגו בפני הוועדה, בתוך שבוע, מ-10 ועד 16 ביולי, נדבקו רק עשרה בני אדם בבתי קפה ובמסעדות, 11 בברים, 19 במועדונים, 16 במסיבות שנערכו במקומות אחרים ו-33 במקומות בילוי אחרים שאינם ידועים.