פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, מונה אתמול לממונה על משבר הקורונה, כשבועיים אחרי הצהרתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין על מינוי צפוי של פרויקטור. חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד - תל"ם) שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM  והביע את דעתו על המינוי.

יוכפז: מה שלומך, מה אתה אומר על אתמול בירושלים?
"ההפגנה? זה מאוד ברור. אנחנו בתקופה מאוד מסוכנת של אנרכיה. אני אמרתי את זה השבוע בנאום שנשאתי בכנסת, לא מפני שאנשים מפגינים, זו כמובן זכותם.  זו זכותם ותפקידה של המשטרה לאפשר את זה, בעודה שומרת על הסדר. אנחנו בתקופה של אנרכיה כיוון ש'איש היישר בעיניו יעשה'; רמת האמון בממשלה ובהחלטות שלה היא אפסית; כל החלטת ממשלתית הופכת להיות בסיס למשא ומתן, ובצדק, מצד האזרחים, מפני שההחלטות האלה מתקבלות בתהליך איום ונורא; מתהפכות בשעות וגורמות נזק לאנשים כמו סיפור המסעדנים בסופ"ש. זה מדאיג אותי הרבה יותר מההפגנה".

דוידוב: לאן זה עלול להגיע?
"זה כבר מגיע".

דוידוב: אנחנו רואים את הבחורה שעלתה על הפסל וזה עלול להתגלגל לאנרכיה. השאלה אם יעצרו את זה ואיך. סגר?
"לא, לא. סגר לא צריך לעשות בגלל הפגנות או אנרכיה, סגר צריך לעשות אם המצב הרפואי".

יוכפז: זה יקרה לדעתך?
"זה יקרה אם המשבר הזה ימשיך להתנהל בדרך".

דוידוב: לא הבנת. האם יעשה שימוש לא ענייני בכלי הסגר כדי לחנוק את ההפגנות לדעתך?
"אני מאוד מקווה שלא, אבל אני חושב שאנחנו קצת אחרי זה, במובן שקלונה של הממשלה הזו וקלונו של רה"מ נוסף לציבור ברמה כזו שאם יהיה סגר שהציבור לא יאמין שהוא ממניעים לעצור את המגפה, אז הציבור לא ימלא אחריו. אני לא חושב שכל זה יקרה".

יוכפז: כשאתה רואה את הכוונה לחוקק את חוק הקורונה הגדול, שיאפשר לרה"מ הרבה יותר בקלות להטיל סגר, את מי הוא רוצה למנות לפרויקטור למלחמה בקורונה?
"אני חושב שגבי ברבש הוא מנהל רפואי מצוין. אתה מתייחס לזה כאילו סגר זה סוגיית הסיפוח, סגר זה עניין שצריך להחליט על נקודות מסוימות. הבעיה עם המינוי של ברבש היא אחרת לגמרי. לא ממנים פרויקטור לקורונה, ממנים עלה תאנה. מה שצריך להיות, וועדת הקורונה שאני עמדתי בראשותה אמרה את זה בשני דוחות שהנחנו על השולחן בשלב מאוד מוקדם של המשבר – צריך פה מנהלת. גבי ברבש, אדם פרטי שייכנס למערכת הבריאות - כל מה שיקרה זה שהוא יהיה בין הרגליים של מנכ"ל משרד הבריאות, ולהפך. צריך פה מנהלת, שולחן שעל ידו יושבים נציגי משרד האוצר, הביטחון, הרווחה והרשויות המקומיות".

דוידוב: גבי ברבש לא צריך להיכנס למיטה חולה?
"זה לא העניין, האיש. כל הזמן מתעסקים באיש, זה חסר משמעות. האיש זה יכול להיות הוא או אלוף בצה"ל, אני חושב שברבש יותר טוב מאלוף בצה"ל כי הידע שלו על המערכת יותר גדול".

יוכפז: סמכויות?
"אין לו גוף בכלל, מה הוא יעשה? מחר צריך לקבל החלטה, כל החלטה במשבר הזה היא החלטה שיש לה פן כלכלי, חברתי, רפואי ובריאותי והרבה מאוד צריך לדברר לציבור. בעזרת מה הוא יעשה את זה? לכן, המינוי הזה הוא מציאת עלה תאנה, במי שלכאורה יהיה אחראי. גבי ברבש, אני מעריך שבתנאים האלה הוא נכנס, אבל הוא נכנס לכישלון ידוע מראש".

יוכפז: ומה דעתך על תפקודה של ח"כ יפעת שאשא ביטון כמחליפתך כיו"ר ועדת הקורונה?
"אני חושב שהיא עושה את תפקידה כמו שכל ח"כ ראוי צריך לעשות".

יוכפז: מפתיעה מאוד, עומדת בלחצים.
"אני מאוד מכבד את זה. כשמגיעה חקיקה לכנסת היא מגיעה לבחינתם, עיונם ושינויים של ח"כים. אני לא יודע בכמה חקיקות של חוקים הייתי מעורב מאז שאני ח"כ, זה קרה בכל פעם. הדבר הזה שהממשלה הזאת הופכת כשחברי כנסת מבקשים לראות נתונים ושר הבריאות קורא לזה 'ילדותי'; שחברי כנסת אומרים שבלי נתונים הם לא יקבלו דברים שלא מתקבלים על ההיגיון שלהם; כשאנחנו יודעים באיזה תהליך עלוב זה התקבל בממשלה, כאילו הממשלה זה גוף שעשה לפני כן תהליך ראוי, ואי לכך אסור להזיז פסיק ממה שהוא עושה. כל הדבר הזה הוא מגוחך, זה לא קל לחבר קואליציה לעמוד בפרץ הזה ואני מאוד מכבד את מה שיפעת שאשא ביטון עושה".

יוכפז: אתה רואה בחירות בקרוב?
"תלוי, הממשלה הזאת זה דבר שמאוד מדאיג אותי, הממשלה הזאת כבר נפלה. היא כממשלה לא מושלת במדינת ישראל, כשהיא נותנת הוראה בזמן המשבר הגדול".

יוכפז: בגלל מה? החיבור של שניהם? נתניהו? גנץ?
"בני גנץ הוא הצד הכמעט קומי-עצוב של הסיפור הזה, אבל בראש ובראשונה זה בנימין נתניהו. אותי אגב זה לא הפתיע כי אני ראיתי את נתניהו מנהל ככה את ענייני הביטחון. אבל בענייני הביטחון נורא קשה לראות את זה גם לאזרח".

יוכפז: כל הפיצוצים המסתוריים באיראן, יכול להיות אולי שזו אסטרטגיה מעניינת?
"התשובה הקצרה היא לא".

יוכפז: אתה לא רואה פגיעה משמעותית בתוכנית הגרעין האירנית בצל הקורונה?
"זה לא שייך לצל הקורונה, מתנהלת מערכה, חלקה חשאית וחלקה מדינית ואחרת, נגד הגרעין האיראני. היא מערכה שכולנו שותפים לה, אני לא יודע מה מכל הסיפורים על כך שישראל מעורבת, ישראל אכן מעורבת ובמה לא".

יוכפז: משהו קורה?
"המערכה הזאת היא מערכה חיונית, אני חושב שככל שנדבר עליה בחוץ ככה יותר טוב".

דוידוב: ומה שמתרחש בסוריה?
"ישראל קבעה קווים אדומים בסוריה שנוגעים הן לחימוש חיזבאללה והן להתבססות איראנית. במסגרת הזאת היו פעולות שהודנו בהן, הייתה תקופה בה הופרה האמינות לצרכים פוליטיים, וזה היה רע מאוד. אני לא חושב שהדברים האלה, יש להם השפעה. במובן הזה, אם לזה אתם מרמזים, שעלול להתקלח פה חס וחלילה למלחמה. למיטב הבנתי, אני כבר לא חבר ועדת חוץ וביטחון, יש לנו בעיה הרבה יותר גדולה עם השלטון והממשלה בישראל בתקופת המשבר".

יוכפז: שנת הלימודים תיפתח? אם כן, איך?
"יפה, ועדה לביקורת המדינה בראשותי".

דוידוב: הלימודים כן יפתחו או לא? שר החינוך בינתיים עובד ואפילו הצליח. אני מאוד מתעניינת והוא מפתיע לטובה, יש פה הכנה לאיזה שהוא מסלול לא רגיל. השאלה אם כל המערכת מוכנה. אין מורים, אין כיתות.
"יש בעיות למערכת החינוך ארוכות טווח ואי אפשר להפיל הכול לא על הקורונה ולא על יואב גלנט, זה ברור. אני לא חושב ששר החינוך יודע לתת תשובה ב-22 ביולי לגבי מה יהיה הראשון בספטמבר, גם על התהליך הזה הכנסת צריכה לפקח וזה בדיוק מה שאנחנו עושים".

דוידוב: צריך להתכונן.
"בוודאי".

דוידוב: אז הוא צריך כבר לדעת, תוכנית עבודה מסודרת.
"בוודאי, כי אנחנו לא בשנה רגילה ולא בסיטואציה רגילה. ברור שבראשון בספטמבר גם הסיטואציה לא תהיה רגילה, וממה שראינו בשלבים היותר מוקדמים שהתאפיינו במערכת קבלת החלטות חפוזה, ללא נתונים, ללא בסיס מקצועי כפי שכל הממשלה הזאת ורה"מ הזה מטפלים בקורונה מהיום הראשון. אני מאוד מקווה שבמערכת החינוך יעשו עכשיו עבודה יותר טובה".