יו"ר בית החולים "אסותא", פרופ' שוקי שמר, התייחס היום (חמישי) בתכנית של סיון כהן ב-103FM להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יואל אדלשטיין למנות לתפקיד פרויקטור הקורונה את פרופ' רוני גמזו. לדבריו, "אפשר לפתוח את בתי הספר והגנים, לא שם הבעיה שלנו נמצאת".

אתמול בערב הלכנו לישון עם ברבש וקמנו עם גמזו. איך זה קרה?
"אין לי מושג, אני מניח שהיה ויכוח על סמכויות ועל כפיפויות ולמי אתה צריך לתת דיווח. אבל זו המציאות שקמנו איתה היום בבוקר, וצריך לסגור את המדף על העבר ולראות פני עתיד".

אנו רואים גם שוב את מספר החולים ביממה האחרונה ועלייה במספר החולים הקשים. אתה עדיין דבק בדעתך שצריך לומר שאיבדנו שליטה וחייבים סגר מלא?
"לדעתי אם לא נתפוס היום את השור בקרניו, לא יהיה מנוס מזה. תראי, אנו נמצאים במשבר ובמצב חירום, ולדעתי מרוב ההבהלה של הציבור אין תחושת חירום, יש פה מיליון אנשים שהם מרוסקים ברמת התעסוקה שלהם, מערכת הבריאות היום מתנהלת ולא מנוהלת, ויש קרחון שמתקרב אלינו והוא החורף".

אז גמזו הוא האיש הנכון בזמן הנכון?
"פרופ' גמזו, ואני אומר שגם אני לא מבטל את פרופ' ברבש, הוא גם איש מצוין. בהחלט, אם הוא לוקח על עצמו את המשימה הממוקדת, וצריך לראות, לא ראינו עדיין סמכויות, אני מקווה שהדבר הזה אכן יתממש ולא יהיה שינוי של הרגע האחרון, כי במדינה שלנו אתה לא יודע מה קורה. כמו שאת אומרת, אתה ישן בלילה ולא יודע עם מי אתה קם בבוקר. השאלה כאן היא איזו סמכות הוא קיבל מול האחריות שהוא מקבל. הוא לא מנהל על, הוא פרויקטור. הוא צריך להתעסק בתחום מצומצם, וצריך לראות מהן הסמכויות שלו. אם את שואלת אותי מה הדברים הכי חשובים מול אותו קרחון חורף שמתקרב אלינו? להקים תשתיות הרבה יותר חזקות של מעבדות, להגיע ל-100 אלף בדיקות ביום. אין ברירה. לקראת החורף להביא לזה שנקבל תשובות תוך 24 שעות ולא אחרי חמישה ימים, ולבנות מערך יעיל, מתוקתק של חקירה וקטיעת שרשרת ההדבקה, ולדברים האלה גמזו מצוין. כמובן שאני מקווה שהוא יהיה חלק מתהליך קבלת ההחלטות וכדומה, ומתייעצים. הבוקר הייתה לנו ישיבה רבת משתתפים ברשות מנכ"ל משרד הבריאות".

אז לכן הולכים? כי הרי גמזו גם תמיד נקט בקו אחר.
"תראי, אני לא חושב שגם מישהו אחר כמו ברבש רצה להביא אותנו לסגר. סגר צריך לסגור, זו לא אסטרטגיה אלא דרך פעולה בהינתן זה שאתה לא מצליח להתגבר באמצעים אחרים. אין אטסטרגיה של סגר, זה נשק יום הדין שהוא אסון מבחינה כלכלית ומורלית ותופעות אחרות, גם חברתיות וגם רפואיות אחרות, ואף אחד לא רוצה סגר. צריכים לעשות את הכל כדי להימנע מזה. עכשיו אני חושב שאנחנו בדקה התשעים, וגם במשחקים אחרי הדקה התשעים אפשר פתאום לעשות מהפך ולנצח. אנו נמצאים בדקה ה-90 ואם לא יעשו עוולות נמרצות לעצירת מספר החולים הקשים ולא חשוב מה תהיה הגדרתם..."

בעניין הזה אני רוצה לשאול אותך- בספטמבר פתיחת שנת הלימודים, אנו רואים כבר עכשיו שמומחים מדברים על זה שלא צריך את הקפסולות כי ילדים פחות מדבקים שיודעים לומר את זה היום. אתה שותף לדעה הזאת?
"מה זה אני שותף? אני קורא כל יום עשרות מאמרים ואני יכול לתת לך דוגמאות מאיסלנד, איטליה, הולנד, שווייץ, מכל המדינות שאת רק רוצה, מאמרים שגם פורסמו על ידי ה-CDC ילדים נדבקים ברמה הרבה יותר נמוכה בטח בגילאים הנמוכים. כשמדברים על ילדים צריך לזכור, 0-9 זו קבוצה אחרת מאשר 10-18, 10-18 נדבקים כמו מבוגרים".

ו-0-9?
"הם נדבקים הרבה פחות".

ולא מדבקים?
"הרבה פחות, ואין שום סיבה בעולם עכשיו גם בעוד שבועיים ב-1 באוגוסט לסגור את הקייטנות, אני חושב שזו תהיה שגיאה, תהיה כאן גם בעיה כלכלית קשה להורים שלא יוכלו לצאת לעבודה, אני לא רואה שום סיבה לדבר הזה, ואני אומר לך שוב. שלחתי למי שצריך עשרות מאמרים שמראים את העניין הזה שילדים הדביקו פחות ממבוגרים, שאלה שחולים הם עם תסמינים יותר קלים, התמותה אצלם, כמובן כל ילד הוא עולם ומלואו, אבל היא כמעט שואפת לאפס. היא קיימת אבל כמעט ולא".

אתה אומר פתחו את שנת הלימודים כרגיל, פתחו את הקייטנות, לא שם הבעיה שלנו בילדים.
"חד משמעית, שם לא הבעיה. הבעיה שלנו היא היותר מבוגרים ולשמור על סבא וסבתא, על בתי האבות ולהפחית את התחלואה במקומות האלה".