רמות נמוכות של ויטמין די בדם קשורות בסיכון מוגבר של הידבקות בנגיף ‏הקורונה – כך עולה ממחקר חדש של לאומית שירותי בריאות ואוניברסיטת בר אילן. במחקר, שממצאיו פורסמו בימים האחרונים בכתב העת FEBS, נבדק אם קיים קשר בין רמת ויטמין די בדם לבין הסיכוי להידבקות בנגיף הקורונה.

החוקרים איתרו את כל המבוטחים בלאומית שירותי בריאות שנבדקו לנגיף הקורונה וגם ביצעו בדיקת רמת ויטמין די בדם (סה"כ 7,807 אנשים), מתוכם 782 (10.1%) התגלו כחיוביים לנגיף הקורונה. במחקר נמצא שבקרב מטופלים שנדבקו בנגיף הקורונה הרמה הממוצעת של ויטמין די הייתה נמוכה משמעותית מאשר אלו שלא נדבקו. כלומר, מטופלים עם רמת ויטמין נמוכה היו בעלי סיכוי גבוה יותר להידבק בנגיף לעומת מטופלים עם רמה תקינה.

"הממצא העיקרי של המחקר הוא הקשר המובהק בין רמת ויטמין די נמוכה בדם לבין הסיכוי להידבק בנגיף סארס-קוב-2, אשר גורם למחלת הקורונה קוביד-19", אמר ד"ר יבגני מרזון, מנהל המחלקה לרפואה מנוהלת של לאומית שירותי בריאות. "יתר על כן, בניתוח הנתונים של קבוצת המטופלים החיוביים לנגיף נמצא שבקרב מטופלים עם רמה נמוכה של ויטמין די בדם היה סיכוי גבוה יותר לתחלואה קשה יותר ולצורך באשפוז. גיל מעל 50 היה גורם סיכון משמעותי נוסף לתחלואה קשה". ד"ר אילן גרין, מנהל מכון המחקר של לאומית שירותי בריאות הוסיף כי "הממצאים במחקר שלנו תואמים תוצאות של מחקרים אחרים בתחום, אבל המחקר שבוצע בלאומית הוא הגדול והמקיף ביותר שנעשה עד כה בעולם".

"לפי הניתוח שלנו, מטופלים החיוביים לקוביד-19 היו צעירים יותר מאשר אלה שלא נדבקו. שיאי ההדבקה היו בגילאי 25 וגילאי 50", סיפרה ד"ר מילנה פרנקל-מורגנשטרן, ראש המעבדה למחלות מורכבות בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן. "יתכן שאת השיא הראשון סביב גיל 25 אנו מזהים עקב מנהגי ההתקהלות בגילאים צעירים אלו. השיא מסביב לגיל 50 עשוי להיות קשור לאורח החיים, שמערב הרבה קשרים חברתיים בשילוב עם מחלות כרוניות". 

החוקרים השותפים למחקר, ד"ר דמיטרי טבורובסקי וד"ר אלסנדרו גורוחובסקי מהמעבדה של ד"ר פרנקל-מורגנשטרן, חושבים כי המחקר הינו בעל משמעות קלינית רבה. עם זאת, יש לציין שאמנם מדובר במחקר אפידמיולוגי גדול ומבוסס אוכלוסייה, אך הוא אינו ניסוי קליני אקראי אשר יכול לקבוע קשר סיבתי בין מתן ויטמין די לבין מניעת הדבקות בנגיף קורונה. 

ויטמין די ידוע כחשוב לבריאות העצם ומחסור בו עלול להוביל למחלות כמו רככת אצל ילדים ומצבים דומים אצל מבוגרים כמו אוסטאומלציה (ירידה/פגיעה במינרליזציה של העצם) ואוסטאופורוזיס (ירידה במסת העצם וחוזקה). ישנן גם השערות לפיהן הוויטמין משפר את מערכת החיסון ועוזר להילחם בזיהומים וויראליים שונים, וקיימות עדויות מדעיות לתרומתו להקטנת הסיכון לזיהומים חריפים בדרכי הנשימה.

במחלבה יוסיפו את הוויטמין

בתוך כך, על רקע העלייה בימים אלה בצורך לוויטמין, במחבלת טרה החליטו להוסיף ויטמין די וסידן למגוון ממוצריה, ללא כל תוספת עלות. המוצרים המועשרים בוויטמין D יושקו במהדורה מיוחדת. במקביל למהלך זה, משיקה טרה שני מוצרי חלב חדשים באריזת 1.5 ליטר: חלב מועשר בוויטמין די ובסידן וחלב נטול לקטוז. בין המוצרים אשר יועשרו בוויטמין  ובסידן: גבינה לבנה, גבינת קוטג' ומשקה השוקו. 

לימור בן חיים, דיאטנית, יועצת למחלבת טרה הסבירה: לוויטמין די תפקיד ייחודי בהגנה על הריאות מפני זיהום, מחקרים מצאו כי אנשים הסובלים מחסר בוויטמין עשויים להיות בסיכון יתר להתפתחות מחלות נשימתיות. עוד נמצא כי נטילת ויטמין די במצב של חסר, עשויה להגביר את התגובה החיסונית ולהגן בפני זיהומים נשימתיים".