ועדת הכספים אישרה הערב (שלישי) את סכום המסגרת המעודכן של חוק המענקים, הכולל גם תיקון שהוסכם עם השר האוצר לעניין הגדלת המענק. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הציג את המתווה שעליו הוסכם עם שר האוצר: "500 ש"ח עד לילד הרביעי כולל, מהילד החמישי והלאה – 300 ש"ח. מליאת הכנסת תצביע לאישור החוק מחר.

הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הצעת חוק ־ יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10), אשר קובעת הוצאת סכום נוסף של כ-6.72 מיליארד ש"ח בשנת 2020, לצורך מימון התכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים. הסכום גדל ב-220 מיליון ₪ נוכח סיכום שהושג לעניין חלוקת המענקים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר האוצר ישראל כ"ץ על הסיכום המבורך אליו הגענו לטובת אזרחי ישראל. כמו שהתחייבתי מיד עם הפרסום על המענק - "לא אתן להפלות את הילד הרביעי והחמישי והלאה מתכנית המענקים. "כל ילד הוא ילד רעב! נלחמתי ואני שמח שהצלחנו להביא תכנית מענקים טובה לטובת משפחות ברוכות הילדים ולטובת החיילים המשוחררים כולל השירות הלאומי והאזרחי כדי להקל ולו במעט מהעול הכלכלי הכבד של אזרחי ישראל במשבר הקורונה".

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר ל-103FM: "זה באמת נראה מביך. נראה כמו אובדן שליטה מוחלט, ואנחנו רואים את זה בכל התחומים, לא רק בתחום הכלכלי. אני רוצה להגיד לך משהו משמח. היום בוועדת הכספים הצלחתי להוציא משר האוצר שמונה מיליון שקלים שילכו למענק חד-פעמי לחיילים בודדים משוחררים בסך 4000 שקלים. החיילים האלה יקבלו את הכסף עד תחילת חגי תשרי, ועל רקע הניסיונות של המפלגות החרדיות והרשימה המשותפת למשוך את הכספים, אני חושב שזה באמת הישג".

מוקדם יותר, שר החוץ ישראל כ"ץ הכחיש מאוחר יותר את הפרסומים על הסכמות שנתן לשינוי בקריטריונים בתוכנית מענק לכל אזרח. "אני קראתי פרסומים על הידברויות שהיו אתי וכל מיני הכרזות שלי. לא דיברתי עם איש. לא הודעתי בשום מקום על שינוי בנוסח הממשלה. באתי לכאן כפי שאמרתי ליו"ר לא כדי לנאום לכם, אלא כדי להקשיב לכם. אני אשתדל לשמוע את חברי הוועדה. מדובר בחוק שיש בו הרבה דגשים, יש בו כלכלה וחברה והרבה דברים. גם בממשלה עצמה הוכנסו בו שינויים לדרישת סיעות כאלה ואחרות. אני בא בהחלט לשמוע בלב פתוח ובנפש חפצה".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, השיב: "צריך לשפר את החוק בכל מה שקורה מעבר לילד השלישי. אם שר האוצר וראש הממשלה יקבלו החלטה לאמץ את הרעיון שעלה בוועדה - זה יעזור לקידום החוק במהירות וגם להעביר לאזרחים את הכסף. בעניין סיוע לבעלי עסקים אני לא מנסה להעביר דברים בניגוד לעמדת הממשלה והקואליציה תכבד את העמדה. אני מקווה שבסופו של יום נמצא את הדרך לתת את הפתרונות. ההצעה שלי היא ילד רביעי - 500, חמישי 250, עד העשירי 100 שקלים. אני חושב שאם שר האוצר יתמוך בהצעה הזאת זאת תהיה בשורה אדירה לאזרחי ישראל והחוק הזה יעבור".

מוקדם יותר אמר זוהר כי גם משפחות מרובות ילדים צריכות להנות מהמענק. עוד מסר כי הממשלה צפויה להסכים למענק של 500 ש"ח לילד הרביעי, 250 ש"ח על הילד החמישי, ותוספת של 100 ש"ח לילד השישי ועד העשירי. "אני חושב שזו החלטה מבורכת", אמר זוהר.

כמו כן, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, חבר הכנסת אופיר כץ מסיעת הליכוד, הגיע להסכמות עם האוצר לפיהן מענק הסיוע לבני 67 ומעלה יוארך עד חודש יוני 2021 במקום עד סוף שנת 2020. ההסכמות הללו יוכנסו לחוק התכנית הכלכלית שיאושר היום בוועדה. 

ביחס לחוק יסוד משק המדינה, מדובר במספר בדיונים במספר תיקונים שמטרתם לסייע למשק להתמודד עם המשבר שנוצר בשל התפשטות נגיף הקורונה.  המטרה המרכזית היא להתמודד עם המשבר בארבעה רבדים, ביניהם מתן מענה מיידי למשרדי הממשלה, פריסת רשת ביטחון סוציאלית, הבטחת המשכיות עסקית והאצת המשק. הצעת החוק כוללת את הצעדים השונים שנכללים בתכנית הכלכלית, בין היתר הארכת זכאות לדמי אבטלה, מענק ההסתגלות שצויין, לגילאי 67 ומעלה, מענקי סיוע לעובדים עצמאיים, סיוע כלכלי לבעלי עסקים, הארכת האפשרות לחיילים משוחררים להשתמש בכספי הפיקדון, מתן אפשרות למשיכת כספי קרנות גם לפני התקופה הנדרשת וכן הגדלת ההוצאה הממשלתית התקציבית.

יו"ר ישראל ביתנו, חה"כ אביגדור ליברמן, ביקר את ההחלטה על המענקים לילד הרביעי ומעלה. "במקום לתמוך בחיילים משוחררים, אנשי מילואים שעובדים ומשלמים מיסים, שוב נכנעים רה"מ ורה"מ הרזרבי ללחצן של המפלגות החרדיות. ככה זה כשפוחדים מגפני ומדרעי", צייץ ליברמן. 
 
ח״כ יואל רזבוזוב מש עתיד-תל״ם, תקף גם הוא ואמר: ״לאור ההתנהלות הבזיונית של הממשלה הזאת, שמפלה באופן בוטה את הציבור החילוני ומעמד הביניים בישראל, אני קורא למפלגה שהיתה אמורה לייצג את הציבור הזה - מפלגת כחול לבן, לפרוש מכל תפקידיה בממשלה. זה די ברור שרוטציה לא תהיה כאן, לפחות תוכלו לעצור את הביזיון המתמשך הזה. לא הכל בחיים זה ג׳ובים״.