"בלמנו את העלייה בתחלואה": פרויקטור הקורונה הלאומי פרופ׳ רוני גמזו הציג הערב (שלישי) את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה - "מגן ישראל". האירוע התקיים במשרד החוץ בירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, ושר הבריאות יולי אדלשטיין

בפתח ההצגה, אמר רה"מ נתניהו: "אנחנו פועלים בכמה וכמה חזיתות. בחזית הבטחונית עיניכם הרואות. בחזית הכלכלית - הרבה פעולות, הארכת חל"ת, סיוע לעצמאיים, המענקים, ועוד הרבה בדרך. אבל הכל מתחיל בחזית הבריאותית. בשבוע שעבר מינינו יחד את פרופ' גמזו לפרויקטור, והוא יציג היום את התוכנית. אם הייתי צריך לתמצת את התוכנית למילה אחת היא "ביחד". לא סתם בני גנץ פה וגם שר הבריאות. אני מצפה מכל אזרחי ישראל לשתף פעולה עם התוכנית. יחד ננצח את הקורונה".

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

שר הביטחון גנץ הוסיף: "מזה מספר ימים, ובתיאום עם הרמטכ"ל, החלה העבודה בצה"ל להקמת מפקדה שתעסוק בקטיעת שרשרת ההדבקה. המעבדה תעמוד לרשותך, פרופ' גמזו, לכל דבר שתצטרך. צה"ל יודע לנצח מלחמות והוא ידע לנצח גם את המערכה הזו. שיהיה בהצלחה".

בני גנץ (צילום: צילום מסך)
בני גנץ (צילום: צילום מסך)

שר הבריאות אדלשטיין המשיך: "על מנת לנצח במלחמה צריך לאסוף ניצחונות בקרבות. בקרב הבלימה הצלחנו, לא במספרים טובים אבל עצרנו את העלייה. היום אנחנו יוצאים לקרב נוסף, להוריד את העקומה כלפי מטה. אנחנו יוצאים לקרב עם יסודות טובים. עם מערכת בריאות חזקה יותר, כולל רופאים ואחיות נוספים שנקלטים בימים אלה, עם ניסיון שצברנו ועם צוות מקצועי שהצטרף אליו פרופ' גמזו. יחד עם כל הגורמים, בסיוע שיקבל מכל צמרת משרד הבריאות, אני בטוח שנצליח. המרכיב הנוסף הוא שיתוף הציבור. יחד עם כלל אזרחי ישראל נוכל לנצח".

יולי אדלשטיין (צילום: צילום מסך)
יולי אדלשטיין (צילום: צילום מסך)

לבסוף, שטח פרופ' גמזו את משנתו: "לפני כארבעה ימים קיבלתי את המנדט להכין תוכנית למיגור הקורונה במדינה. הייתי חייב להכין אותה מהר, לבצע הערכת מצב ולחשוב מה צריך לעשות. בבתי החולים בהחלט מתחילה מצוקה, ועל אף כל המאמצים המגיפה עדיין מתקדמת. חייבים לבצע את המהלכים מאוד מהר. יכול להיות שבתי החולים יגיעו לאי ספיקה. מקדם ההדבקה מראה כמה נדבקים מיום ליום. אני רוצה שנביא אותו מתחת ל-1".

"אפשר לעשות את זה רק ביחד", המשיך גמזו. "אי אפשר אחרת. זה תהליך שכל אזרחי ישראל צריכים לעשות, להקטין הדבקות. זו מעין משיכת חבל שכולנו צריכים לעשות. הבשורה היא שהרבה מאוד יחזרו אל העבודה, אל הפריחה. הרבה אזרחים במצוקה של איבוד עבודה, עסקים נופלים, אבל אנחנו יכולים לנצח. זה דורש את כולניצנו במאמץ אחד, חוזה חדש. מצד הממשלה - שקיפות, מקצועיות, ענייניות, שיתוף. יש ירידה באמון הציבור. מצד האזרחים - אמון, התלכדות, התגייסות להורדת ההדבקה, ציות להנחיות. לא ניתן יותר הנחיות שאין בהן היגיון. לא אתן שיהיו הגבלות שיפגעו בכלכלה ואין בהן היגיון".

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)

"מאוד חשוב שנתקדם קדימה ונציית להנחיות", אמר עוד פרויקטור הקורונה. "אנחנו צריכים לבצע קטיעה יותר אפקטיבית של ההדבקה. היום זה לא קורה. התהליך לא מסודר. זה לא רפואה, זו אופרציה, ואני שמח שצה"ל לקח את זה עליו. זה הלב של עצירת המגיפה. לאורך זמן צריך למנוע תהליך שאדם לא חש בטוב ולא מגיעים אליו".

"אנחנו עושים את הכל באמון גדול, באמינות, עם הגבלות שכולן עם היגיון ומקצועיות. ההתלכדות היא קריטית. זה דבר שאפשר לעשות בזמן אפס. המשטרה במשמעת האזרחית היא לשים את המסיכה. בארה"ב, במדינות עם שיעור עטיית מסיכה נמוך הייתה עלייה בתחלואה ולהפך. זה עובד. זה מאמץ אישי קטן להישג לאומי אדיר", אמר עוד.

מחנה יהודה בקורונה (צילום: מארק ישראל סלם)
מחנה יהודה בקורונה (צילום: מארק ישראל סלם)

"האזרחים משתפים יותר ויותר פעולה אבל זה לא מספיק, אנחנו רוצים להגיע למאה אחוז", פנה הפרויקטור לאזרחי ישראל. "המסכה מגנה עלינו, ועל הקשישים. הריחוק החברתי-עדיין לא עובד טוב. התקהלויות גורמות להדבקות. קיבלתי את כל הגיבוי והעזרה. החוזה החדש הוא בלב ליבה של התוכנית. מינימום הגבלות, מקסימום משמעת. לא אתן שהגבלה לא תהיה ברורה. בנוסף, מידע אחיד וקבוע לציבור, לא יום אחד נתון כזה ולמחרת נתון אחר. אני אחראי שזה יהיה מסודר, אחיד ומעורר אמון".

"אני באמת מבקש", סיכם את דבריו גמזו, "תנו לנו להוביל הלאה ולמגר את הקורונה. בנוסף, יש עוד תוכנית גדולה וארוכה, אבל אני בטוח בדבר אחד - ישראל תצליח. אפשר להוריד את ה-R. אני מתחייב שאמשיך עם החוזה ונמשיך בדרך הזו".

עיקרי תוכנית ''מגן ישראל'' של פרופ' רוני גמזו, פרוייקטור הקורונה (צילום: צילום מסך)
עיקרי תוכנית ''מגן ישראל'' של פרופ' רוני גמזו, פרוייקטור הקורונה (צילום: צילום מסך)

תוכנית ה"רמזור"

לאחר פגישה דחופה שתתקיים בימים הקרובים בין פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' גמזו, חיים ביבס ואלוף פיקוד העורף אורי גורדין ונציגי המל"ל, יציעו קריטריונים לחלוקת הערים לאדומות, צהובות וירוקות, לפי מצב תחלואת הקורונה בהן. על פי התוכנית, בערים ירוקות לדוגמה יוכלו להיפתח כל העסקים, כולל אולמות אירועים ומערכות החינוך באוטונומיה ניהולית מלאה. המשתמע מהתכנית הוא אין דין רשות אחת כרשות אחרת ומודל הרמזור יאפשר ניהול דיפרנציאלי לערים בישראל יותר ירוקות יותר סמכויות.

הרכיב את הכוורת

על פי דיווח של כתב חדשות 13 נדב אייל, שהתפרסם אמש, גמזו גיבש את רשימת אנשי המקצוע שתרכיב את קבינט הקורונה המקצועי. בין בעלי התפקידים ניתן למצוא את עמית הופרא ממכון גרנטר, פרופ' רן בליצר, פרופ' זאב רוטשטיין, פרופ' גבי ברבש, פרופ' חגי לוין, פרופ' אפק, ועוד.

כזכור, פרופ' ברבש היה המועמד הקודם לתפקיד שעתה ממלא פרופ' גמזו. ברבש כיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות וכן כמנהל המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. כאמור, ברבש ויתר על המינוי, זאת לאחר שהביע חשש בנוגע להיקף סמכויותיו כמנהל הממונה על המשבר, וכן מקיומם של למאבקים מול גורמים במשרד הבריאות.