תחזית קודרת במיוחד פרסם היום (ראשון) אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שבחן תרחיש שבו המגיפה וההגבלות המשתנות שבצידה, יימשכו לכל הפחות עד לסוף שנת 2020, כשבחורף הקרוב תהיה התפרצות נרחבת יותר של מגיפת הקורנה, שתחייב צעדי סגר והגבלות חמורות על המשק כפי שהיה באביב האחרון.

התוצאה, על פי כלכלני האוצר, עגומה. על פי התחזית שפורסמה, המשק יתכווץ ב-7.2%, עד לסוף השנה האזרחית, ויידרשו לא פחות משלוש עד אפילו חמש שנים עד שישוב למצבו מלפני המגיפה. ישראל תאבד קרוב לתשעה אחוזים מהתוצר הלאומי. מדובר בהחמרה של ההנחה הקודמת שצפתה 9.7% אבטלה בקרב השכירים במשק עד סוף השנה, ובמקרה של התפרצות של המגיפה בחורף, צופים באוצר אבטלה של לא פחות מ-15% עד סוף 2020, שתרד רק ל-12.4% עד סוף 2021.

בניין משרד האוצר  (צילום: פלאש 90)
בניין משרד האוצר (צילום: פלאש 90)

האבטלה ממשיכה לטפס

בינתיים, ממשיך שירות התעסוקה לעדכן מדי יום את נתוני האבטלה מבין הגופים המדווחים, אלה המושתתים על דיווחי דורשי העבודה עצמם בבואם לבקש דמי אבטלה, עוד לפני שדרישתם אושרה והוצלבה בביטוח הלאומי. מדובר בדופק היומי היחיד של שוק התעסוקה, והמגמה הנשקפת ממנו בחודש האחרון ממשיכה.

במהלך סוף השבוע מיום חמישי התקבלו בשירות התעסוקה רק 438 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד נרשמו דורשי עבודה חדשים בכמות הגבוהה פי 3.4 - 1,493. כיום רשומים בשירות התעסוקה 875,227 דורשי עבודה, מהם 577,633 בחל"ת. שיעור האבטלה טיפס ל-21.6%.