"אין חצי סגר": קבינט הקורונה התכנס היום (שני) על מנת לדון בהצעה להסיר את ההגבלות בסופי השבוע ולאפשר גישה לגני השעשועים, אך השרים לא הגיעו להסכמות והוחלט כי ישיבה נוספת תתקיים ביום רביעי, וכי עד אז יגבש פרויקטור הקורונה רוני גמזו את ההמלצות שלו.

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס לנושא טרם הישיבה, ואמר: "אין חצי סגר, אם מחליטים על סגר - צריך להיות סגר מלא. כל עוד זה לא המצב, אין טעם בסגר חלקי". ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ואריה דרעי דרשו בדיון להטיל סגר מלא בסופי השבוע, או להסיר את ההגבלות לחלוטין. אפשרות נוספת שעלתה היא סגר מלא מאמצע חודש אוגוסט ועד סופו במטרה להוריד את אחוזי התחלואה ולאפשר למערכת החינוך לפתוח כשורה את שנת הלימודים.

ראש הממשלה הנחה להביא בתוך 48 שעות הצעה לשולחן קבינט הקורונה לצמצום המגעים והורדת מספר הנדבקים. לדבריו של ראש הממשלה, "הצעד הראשון הוא המסכה: המכשיר הטכנולוגי המתקדם הזה מונע את התחלואה. חובשים אותו כפי שחבשו אותו לפני מאה וכמה שנים, הוא מונע את המחלה. אם לא חובשים - המחלה מתפשטת.

הדבר השני זה צמצום המגעים - מה שדיברנו עליו בקבינט, שיימשך בעוד 48 שעות לקבלת החלטות, זה צמצום המגעים ע"י כמה אפשרויות: אפשרות אחת ואנחנו מנסים להימנע ממנה - זה סגר כללי על כלל המדינה". 

נתניהו המשיך: "האפשרויות האחרות הן שלושה סוגי סגרים אחרים: סגרים מקומיים על ערים אדומות, יש כאלה, ותהיה הידברות עם ראשי הערים וסיוע בכל דרך אפשרית, כולל לעסקים. לא רק לערים עצמן אלא גם לעסקים בתוך הערים הללו עם מדד מפורש לימי סגירה וכדומה".

"הדבר השני שאנחנו מדברים עליו זה סגרים ליליים", אמר רה"מ והוסיף: " זאת אומרת להגביל פעולה משעה מסוימת עד שעות הבוקר. הדבר השלישי, זה סגרי סוף שבוע. כמובן שתהיה אפשרות לחבר בין הדברים, להביא חלק מהדברים או להביא את כל הדברים. אנחנו חייבים להוריד את התחלואה. פשוט חייבים. אנחנו לא יכולים להשאיר את זה כפי שהוא. יש גם חשיבות רבה לכך שצה"ל נכנס לתוך הפעולה הזאת, בייחוד לגבי מערך קטיעת התחלואה, איתור החולים, בידוד החולים וכדומה. זה חשוב, אנחנו חייבים לטפל בגל הזה". 

לדבריו, "הגל הזה מכה כרגע את רוב המדינות מחדש. מדינות שהצליחו לסגור כמונו והתחילו לפתוח, קיבלו פחות או יותר את מה שקורה אצלנו, משום שהנגיף הוא הנגיף הוא הנגיף. במקביל, אנחנו דואגים לפרנסתם של אזרחי ישראל. אתמול העברנו באמצעות הביטוח הלאומי את המענקים לילדים. אני רוצה להודות לידידנו מאיר שפיגלר שעזר כאן מאוד. כמעט כל הילדים קיבלו, 99.57% - הוא אמר לי בגאווה גדולה ובצדק.".

בסיום דבריו אמר, כי "עוד 40,000 עסקים אתמול קיבלו את מענק הפעימות הנוספות שעליהן התחייבנו, וביום שלישי ורביעי הביטוח הלאומי ימשיך להזרים את הכספים לאזרחי ישראל - מענק לכל אזרח, כפי שהתחייבנו. אנחנו לא נחים לרגע. שר האוצר ואני, פרופסור שמחון והיועצים הכלכליים שלנו ומנכ"ל משרד רה"מ - אנחנו נביא עוד ועוד תוכניות, עוד ועוד כסף לאזרחי ישראל ולעסקים כדי להניע את הכלכלה".

מגבילים - מפצים

שר הכלכלה עמיר פרץ אמר במהלך דיון הקבינט כי "המשימה המרכזית הינה להשיב את אימון הציבור. לא ניתן להשיג יעדים מבלי להשיב את אמון האזרחים, וכדי להשיבו, הכללים חייבים להיות ברורים. כהפקת לקחים מהתמודדות עם הגל הראשון חייבים לקבוע ולהכריז על פיצוי לפני שמודיעים על הגבלה. מגבילים - מפצים. רק כך ניצור אופק וודאות לעסקים שיאלצו להקטין את הפעילות או לסגור".

פרץ הוסיף: “חייב להיות קשר בין התרומה לתוצר ולתעסוקה לבין ההגבלות שנחליט להטיל, וגם לרמת הסיכון שבפעילות. משרד הכלכלה הכין בהוראתי מתווה שמשקלל תרומה לתוצר ומתעדף ענפים להם ערך מוסף גבוה ביחס לכמות העובדים ותרומה לתעסוקה.חייבים להחריג עסקים ספציפיים להם ערך כלכלי גבוה, וסיכון גבוה במיוחד להמשך הפעילות אם יסגרו - כמו ענפי ייצוא".

בעקבות דבריו של פרץ, הנחה רה”מ את שר האוצר כץ להכין עד לישיבה הבאה נוסחה ברורה על דרך הפיצוי על כל הגבלה והגבלה.