לרגל שבוע ההנקה הבינלאומי, פרופסור משה בן עמי, מנהל האגף לאם ולילוד במרכז הרפואי פדה-פוריה, התייחס היום (שלישי) להשפעת נגיף הקורונה על נשים הרות ומניקות, והדגיש כי אין הוכחות שווירוס הקורונה מועבר עם חלב אם. ההמלצה לנשים מניקות: אל תפסיקו להניק, תוך הקפדה על היגיינה ומסיכה.

פרופ' בן עמי ציין כי ניכר שנגיף הקורונה והגל השני עימו מתמודדים עכשיו בישראל, מדאיג ומעלה אינספור שאלות בקרב הנשים במהלך חודשי ההיריון וגם לאחר הלידה. "מאז הגל הראשון יש יותר מידע והצטברו בקרב המומחים בעולם יותר נתונים המעידים על כך שהמחלה קשה יותר בנשים הרות. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות פרסם נתונים על 8,200 נשים בהריון שחלו בקורונה: אשפוז נשים בהיריון גבוה פי 5 בהשוואה לנשים לא הרות. גם האשפוז בטיפול נמרץ והצורך בהנשמה היו גבוהים יותר - אשפוז בטיפול נמרץ גבוה פי 1.5 בהשוואה לנשים לא הרות. צורך בהנשמה גבוה פי 1.7. עם זאת, אין הבדל בשיעור התמותה, שעומד על 1:500". 

גם בניתוחים קיסריים רואים השפעה משמעותית לנגיף. פרופ' בן עמי ציין כי "בוצעו 50% יותר ניתוחיים קיסריים לנשים הרות חולות בקורונה. כמו כן, נרשמו יותר סיבוכים לאחר הלידה, מדובר על הבדל משמעותי, פי שלושה יותר סיבוכים כמו דימומים, זיהומים וקרישיות יתר". 

לגבי לידה מוקדמת הדגיש פרופ' בן עמי כי "זהו הסיכון המשמעותי ביותר, אחוז הלידות המוקדמות נע בין 25% לבין 70%, לפי מחקרים שונים, זאת לעומת 5-10% באוכלוסייה הכללית. לגבי הפלות, אין מידע שמצביע על הפלות בשכיחות גבוהה יותר. ולגבי השאלה אם הנגיף גורם למומים מולדים? אני יכול להרגיע את הנשים ולומר שנכון לעכשיו אין כל עדויות לכך". 

לרגל שבוע ההנקה שחל השבוע הדגיש פרופ' בן עמי כי "אין הוכחות שווירוס הקורונה מועבר עם חלב אם. ההמלצה לנשים מניקות - אל תפסיקו להניק, תוך הקפדה על היגיינה ומסיכה. יש לנו שתי המלצות שלנו לנשים בהיריון בתקופה זו: הראשונה, להקפיד מאד על ההנחיות החשובות - היגיינת ידיים, ריחוק חברתי ועטית מסיכה; השנייה, חשוב מאוד למרות הקושי לא להזניח את מעקב ההיריון השגרתי".