ועדת הקורונה בכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא ההיערכות לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח שהשמיים ייפתחו בתחילת החודש, אך רמות התחלואה הגבוהות לא אפשרו זאת. במהלך הדיון הבהיר נציג משרד הבריאות כי המשרד מתנגד לאפשר לישראלים לטוס לאומן השנה. 

ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, יו"ר וועדת הקורונה אמרה בפתח הדיון העוסק בפתיחת השמיים: "המטרה של הדיון היא להציף שוב את פתיחת השמיים. צריך לזכור שלא מדובר רק על נתב"ג והתיירים אלא יש כאן הרבה מאוד מעגלים של אנשים שמתפרנסים מהעולם הזה ועלינו לדאוג לפרנסתם. אנחנו כאן כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה במיוחד לנוכח הפעולות האחרונות שננקטו בממשלה".

לדבריה, "צריך להיות דין אחד לכולם. אם אנו יודעים לתת מתווה ומענה לקבוצה מסוימת אנו צריכים לתת מענה לכולם. אם נכנסים 16,000 אברכים צריך למצוא דרך להכניס את כולם".

איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, הסביר כי "השמיים פתוחים ומעולם לא נסגרו, כמובן בכללי משרד הבריאות. מצב התחלואה בישראל אחד מהגבוהים בעולם ביחס למספר התושבים, והיא מוגדרת 'מדינה אדומה'. לכן, רוב מדינות העולם לא מכניסות ישראלים או דורשות בידוד הרמטי. גובש תו כחול להפעלת נתב"ג וחברות התעופה הנוסעות לישראל וממנה, אך בגלל מצב התחלואה הוא טרם הופעל. מתווה התעופה יובא בימים הקרובים לקבינט הקורונה, ואני מקווה שנהיה עם בשורות טובות. המתווה יאפשר לישראלים לצאת למדינות ירוקות, כ-10 במניין, כמובן בצורה הדדית. ישראלים שיצאו למדינות אלו ויחזרו לא יהיו חייבים בבידוד. לא בטוח שיש צורך במעבדה בנתב"ג".

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אמר: "מסד הנתונים שלנו מחמיר, ומצב התחלואה שלנו הוא פי עשרה מהסף של מדינה ירוקה, ויש לנו עוד דרך ארוכה לעשות. איננו ממציאים הגדרות לישראל, אך בגלל הגדרות האיחוד האירופי איננו יכולים להיכנס למדינות האיחוד. אנו מגבשים מתווה לכניסת תיירים לישראל ממדינות ירוקות, ובקבינט הקורונה הקרוב יוצג מתווה לנסיעת ישראלים. כניסת ישראלים ממדינות אדומות לישראל תהיה רק לאחר 14 יום בידוד".

בתוך כך, הוא גם הביע את התנגדות משרד הבריאות לאפשר לישראלים לטוס לאומן: "לגביי אומן - עמדתנו המקצועית היא שאסור לאפשר לאירוע להתרחש בשל ההתכנסות של 30,000 איש על רחוב וחצי, אין שום דרך לאפשר זאת. הדרך היחידה לעצור את זה היא שהרשויות באוקראינה ינקטו את הפעולות המתאימות".

יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

לרגל הדיון בוועדה, לשכת מארגני תיירות נכנסת שלחה אמש מכתב ליו"ר הוועדה שאשא ביטון בו הציעה מתווה חלופי לניהול של קבוצות תיירים נכנסות בישראל באמצעות "קפסולות תיירות" מנוהלות ומפוקחות.

"המשך המדיניות הנוכחית גורם נזקים עצומים ובלתי הפיכים שמחירם הבריאותי גבוה לא פחות מההתפוררות הכלכלית של הכלכלה בכלל וענף התיירות הנכנסת המשליך על כלכלת הפריפריה וירושלים בפרט", נאמר במכתב, בו דרשה הלשכה כי "יתקיים דיון בפרטי ההצעה ובדיקת היתכנות ליישום המתכונת המוצעת או בתיקונים כפי שידרשו, ובלבד שיוחלט שהמדיניות הנוכחית חייבת להתחלף בתוכנית שמאפשרת תנועה אל ישראל וממנה".

בשבוע שעבר הכריז המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים במסגרתו המגיעים ממדינות ירוקות לא ידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד. חבר הכנסת עפר שלח, בירך על הבשורה: "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה לא יכול להיות מצב שהתעופה בישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".