המאבק בנגיף: החל מיום ראשון הקרוב, המפקדה לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף תתחיל לעבוד ובצה"ל עושים את ההשלמות האחרונות לקראת היציאה לדרך, כך מסרו היום (שלישי) בדובר צה"ל. המשימה המרכזית של המפקדה, שתעבוד תחת המדיניות של הממונה על המשבר, פרופ' רוני גמזו, הנה לבלום את התפשטות המגיפה ולקטוע את שרשרת ההדבקה.

על פי התכנית החדשה, הצבא יקבל עתה יותר משימות ואחריות, וההערכה בצה"ל היא שעבודה סדורה וניהול נכון עשויים להוביל להורדת התחלואה בצורה משמעותית. בראש המפקדה הייעודית שמיקומה בבסיס פיקוד העורף יעמוד תת אלוף ניסן דוידי, שבתפקידו האחרון עמד בראש החטיבה הלוגיסטית באט"ל ומכיר היטב גם את פיקוד העורף, בו ביצע תפקיד כקצין הלוגסטיקה של הפיקוד. 

אלוף אורי גורדין, מפקד פיקוד העורף, התייחס לפרויקט ואמר כי "אנחנו עושים את הפעולה בשיתוף עם משרד הבריאות, תיאום הדוק שכבר מתרחש בשטח, שיתוף הפעולה הוא מלא. בנוסף עובדים יחד עם הרשוית המקומיות, שאנחנו מתכוונים לשלב אותן באופן מאוד משמעותי כחלק מהפתרון".

פיקוד העורף ומפקדת הקורונה (צילום: דובר צה"ל)

ישיבת המפקדה החדשה (צילום: דובר צה''ל)
ישיבת המפקדה החדשה (צילום: דובר צה''ל)

בצה"ל יקצו מתשאלים לצורך מחקר שרשראות ההדבקה, שיפעלו גם ברשויות המקומיות, כך שיבצעו גם שם את החקירה האפידמילוגיות. בשלב הראשון המתשאלים יהיו חיילים, אבל בצה"ל סבורים כי בשלב מאוחר יותר, לאחר הקמת המפקדה, יהיה נכון לשלב אזרחים שיבצעו את המשימה ברשויות המקומיות בעבודה מול המפקדה הייעודית של צה"ל. נקודה זו חשובה במיוחד, כיוון שבצה"ל נערכים לכך שמדובר במערכה ארוכה מול הנגיף, שעשויה  להימשך יותר משנה, וכי במצב זה, לא יהיה נכון להחזיק אלפי אנשי מילואים בתפקידים שונים אותם אזרחים יכולים לבצע כמשרה נוספת במשק שסובל מנתוני אבטלה גבוהים.

עוד הוסיף גורדין בנושא כי: "כבר מהשלבים הראשונים עבודת המפקדה תהיה מרוגשת, מדובר בצעד מאוד משמעותי". אבל מנגד הוא הוסיף: "נדרשת סבלנות עד שתהיינה תוצאות משמעותיות בשטח".

בשלב הזה כבר מגויסים במילואים יותר מאלף חיילים, ובזמן הקרוב יגויסו עוד כ-1200 אנשי מילואים לטובת ביצוע המשימות של המפקדה. כך שתוך זמן קצר, יותר מ-2000 אנשי מילואים ייקחו חלק בביצוע המשימות השונות.

"האופן שבו אנחנו פועלים הוא בשיתוף האזרחים והרשויות המקומיות, ללא שיתוף פעולה מלא של אזרחים ורשויות מקומיות יהיה בלתי אפשרי להצליח במשימה.אנחנו מנסים לקחת את כלל מעגל התחלואה ולעקוב אחריו שלב אחר שלב, את מי בודקים וכדומה, היעד שלנו זה תוך24-36 שעות לסגור מעגל מבדיקה ועד תוצאה שמקבל האזרח" אמר גורדין והוסיף כי הוא מקווה שבפעולות נכונות בשטח ישראל תעמוד לקראת החורף הקרוב עם פחות משלושה אחוזים של אנשים שיימצאו חיוביים בבדיקות. נתון כזה יקטין מאוד את הצורך בסגר, כך סבורים בפיקוד העורף.

פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)
פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)

"נקפיד על צנעת הפרט בקנאות רבה, ונשים על עצמנו מגבלות על מנת שלא נפגע במרקם המאוד עדין הזה. כל הנתונים ומאגרי המידע לא יישארו אצלנו והם יהיו שייכים למשרד הבריאות, אין שרת של צה"ל עליו ישמר מידע של אזרחים בישראל", התחייב מפקד פיקוד העורף, בשיחה עם הכתבים הצבאיים.

בפיקוד מתכוונים להגביר בצורה משמעותית את מאמצי ההסברה לאזרחים, לאור הפערים הגדולים שעלו בחודשים האחרונים בתיווך החלטות הממשלה לציבור. בין היתר יופעלו מרכז בידוד, מערך הסברה, מערך בדיקות ומרכז לחקר מגעים בין נשאים. בנוסף, יוקם ריכוז של נציגי המרכזים הכולל צוותים, ארגוני חירום, וגורמים ממשרד הבריאות, במטרה להגיע למטרות אופטימליות.

פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)
פיקוד העורף ואכיפת הקורונה (צילום: דובר צה''ל)

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי יעדה המרכזי של המפקדה הינו קיצור משמעותי של לוחות הזמנים לדגימות, תהליכי המעבדה, החקירות האפידמיולוגיות, בידוד חולים ומגעים וביצוע הערכה וניתוח של המחלה לצורך קביעת מדיניות.
 
המפקדה תוקם בשני שלבים - ראשית, מבחינת הפעילות לטווח הקצר, היא תתבסס על מפקדות ויכולות קיימות שיש לצה"ל במרחב האזרחי. לאחר מכן, בטווח הארוך, היא תערוך מיסוד לקראת עונת החורף וגלי תחלואה אפשריים נוספים.